• Anonym
    Äldre 2 May 23:11
    3809 visningar
    6 svar
    6
    3809

    Underhåll för fadern om mamman bor i USA?

    Min sambos bästa polare har strulat till det för sig. I höstas befann han sig i USA för studier. Han träffade där en tjej, och de hade nåt slags förhållande ett tag där.
    Nu har denna tjej kontaktat honom (han är tillbaka i Sverige), och berättat att hon är gravid och han är pappan. Hon är redan ganska långt gången, och abort är för sent, och hon har bestämt sig för att behålla barnet.
    Hon kräver inget av honom nu. Men kan hon komma om flera år och kräva honom på underhåll för alla år?
    Har för mig att de är ganska hårda på det i USA. Vad har han för rättigheter och skyldigheter?

  • Svar på tråden Underhåll för fadern om mamman bor i USA?
  • Anonym
    Äldre 3 May 17:45
    #1

    Klart hon kan komma efteråt och begära underhåll!

    Hans skyldigheter/rättigheter är att verkligen betala underhåll samt ha en regelbunden kontakt med barnet!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 3 May 18:10
    #2

    Så hon kan begära underhåll för alla år från det att barnet är fött? Är det några skillnader mellan USA och här i Sverige?

  • Anonym
    Äldre 3 May 19:38
    #3

    Min man fick en returaktiv skuld från Norska staten på 130 000.Pengar som de betalt ut till hans son som han aldrig träffat men godkännt faderskapet på. Där funkar det lika som i Sverige, kan man inte betala så blir det en skuld.Men i USA tvivlar jag på att det finns ett sånt trygghetssystem som det finns i Sverige, där staten går in och förmedlar och betalar ut underhåll även om fadern inte kan eller vill. Men risken är väl att man blir stämd till ett underhåll i USA istället.an bli lönsammast att samarbeta från början och betala vill jag erfara...Kan kännas onödigt dyrt att betala 130 000 på en gång om sådär 10 år...

Svar på tråden Underhåll för fadern om mamman bor i USA?