• Anonym (dottern)

Pappa i kris

Hjälp

Min pappa körde till jobbet en morgon - kl 4 - och blev stannad av polisen.
    Han blåste 0,28.

Det var 1 maj och sedan dess har han gått hemma.
    Idag kom besked från Länsstyrelsen.
    Indraget körkort i sex månader!
    Min pappa jobbar som busschaufför.

Han brukar fixa allt med en klackspark, men idag var han nästan knäckt.
    Han vet inte ens om han får behålla jobbet.
    Hur ska han försörja sig?

Han kan inte jobba och arbetet har ingen möjlighet att ordna en annan arbetsroll åt honom.

Är det någon som kan tipsa mig - vad kan hända??
    Någon som vet nåt om skyldigheter och rättigheter?
    Om nåt jag som dotter kan hjälpa honom med för han är körd i bott.
    Hemskt att se.

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka.

HJÄLP!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 18:01
    NEJ TACK!
    Jag vill INTE ha några jävla moralpredrikningar, det är inte därför jag ber om hjälp.
    Trodde Ni var ett stöttande forum men jag hade visst fel!

Jag fattar väl att min pappa inte kan köra omkring med 0,28 promille hur som helst MEN det är faktiskt inte så himla mycket. Ett alkolås tillåter att starta vid 0,19 (om jag läst rätt....)

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Jag är också knäckt.. det handlar om hela min familj - faktiskt.
    Om deras ekonomi, de kan faktiskt få gå från hus och hem för detta ENDA misstaget. Inte helt rätt.

Och dessutom, så hade han varit nykter vid tiden för att han skulle börja jobba - de har alkolås på bussarna och det har ALDRIG varit några problem!!!!!!!

Så jag betackar mig för er "moralkärringar"
    Medmänsklighet och uppmuntran - eller mår ni så jävla dåligt själva att ni måste hitta nån som är sämre som ni kan hugga på.

GRYMT BESVIKEN!!!!

• Svar på tråden Pappa i kris
  • Anonym

Tråkigt men rätt ska ju vara rätt så att säga. Han får väll börja leta efter nya jobb som inte kräver bil och gå på a-kassa så länge?

• BetongMorsa

om han e yrkesförare borde han veta att det inte e okej o dricka kvällen innan om man dessutom ska upp så tidigt så att man åker kl.4!

• Anonym (*)

Men självklart ska han ju bli av med körkortet om man kört när man druckit. Inget konstigt med det.
    När vet han om han får behålla körkoret? Ni kanske tillsammans kan kolla lediga jobb?

• Anonym

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka

får mig osökt att fundera på om det inte är så att han kört prickfritt just för att han inte blivit påkommen.

Han har trampat i klaveret, helt klart. Man kör inte bil med alkohol i blodet, punkt slut, särskilt inte när man är yrkeschaufför. Han har ju för fan ansvar för andra människor. Jag förstår att du är orolig för din pappa att han mår dåligt, men ärligt talat, han skulle ha tänkt efter lite före. Som yrkeschaffis får man noga utbildning i hur länge man bör vänta innan man sätter sig bakom ratten, förutom all samhällsinformation som förklarar hur man ska tänka dagen efter man druckit.
    I detta fallet anser iaf jag att hans rättigheter är indragna.. han hade MYCKET alkohol i blodet, gränsen för rattfylla är 0.2 och straffsatsen är böter eller fängelse så din pappa kommer lindrigt undan ifall han slipper finkan.

Vad du kan göra? Skicka honom till en AA-grupp, eller till en psykolog. Han får vackert leva på socialen om han inte kan få någon arbetsinkomst under de där sex månaderna, tycker det är ett lämpligt straff.

Sånt här gör mig apförbannad.. 0.28 promille är inte en folköl framför tv:n på kvällen innan.. börjar man jobba kl 4 på morgonen håller man sig nykter kvällen innan punkt slut.

• fruis

Det du kan göra för att hjälpa din pappa är väl att tillsammans med honom prata med arbetsgivaren och förklara hur det är. Förhoppningsvis kan ni hitta en lösning tillsammans som funkar för din pappa.

Det som arbetsgivaren vill veta är naturligtvis varför han överhuvudtaget körde till arbetet utan att vara nykter. Beror det på alkoholproblem brukar jobbet vara ganska generösa med att hjälpa dem med behandling, särskilt om det är en lojal anställd som varit där länge och skött sig bra förut.

Som sagt, erbjud dig att följa med på ett möte med arbetsgivaren och ge det stöd du kan.

• guaruska1

Han kan överklaga och kanske be om hjälp från jobbet. Om han vågar. Det finns möjlighet till att han får behålla körkortet, men endast för körning på jobbet (eftersom han är chaffis). 0,28 är ju inte mycket alls, det är en starköl o lite till (o köra direkt). O man har det dagen efter så har han druckit en del. Räkna så här: 0,2 promille försvinner på 1 h och 15 min, om man är normalstor man och frisk (detta är sanning oavsett vad andra påstår). Han har med andra ord druckit ganska mycket eller/och sovit väldigt lite.
    Har för mig att om man har under 0,5 så slipper man straff, förutom böter. Det går som sagt att överklaga, men det måste han göra inom tidsgränsen. Han kan överklaga två eller tre gånger.
    Hoppas det går bra.

• guaruska1

0,2 promille är en 33 cl starköl (ca 4,6% alkohol), 1 normalt glas vin eller en 3 cl starsprit (ca 38%).

• Anonym (L.)

Ett alternativ är ju att kolla alkolås... Om han kör olika bussar så är ju det ett problem, då man inte kan flytta runt ett alkolås utan det är stationerat till en bil... Att skaffa alkolås är dyrt, har hört att det kan röra sig kring 50,000 kr...men det är ju ett alternativ. Det kan ju även vara så att arbetgivaren kan gå med på att skaffa det till en buss, och att han får köra enbart den... Kolla med Länsstyrelsen om vad som gäller om han blivit av med körkortet och kör tung trafik.

Om man ska få fram något positivt i det hela, så är det ju att han endast blev av med det i 6 månader, vilket betyder att han inte måste ta om körkortet. Om han var tvungen att ta om det så hade han varit tvungen att ta alla behörigheterna igen, vilket är väldigt dyrt och tidskrävande.

Sex månader är lång tid, men man klarar det. Om han jobbat i 30 år på samma ställe så ställer förhoppningsvis arbetsgivaren upp och kanske kan hitta andra arbetsuppgifter som inte kräver körkort.

Nu kommer jag väl bli påhoppad när jag säger detta men: Alla kan vi göra misstag, det viktigaste är att vi tar lärdom av dem. 0.2 promille är inte mycket, och gränsen för grovt rattfylleri är 1,0 pomille. Hade han 0,28 promille så hade han en bra bit kvar till grovt rattfylleri... Det gör ju inte saken bättre på något sätt, men man måste alltid ha i åtanke att alla kan vi göra fel... Det finns alltid 2 sidor av saker och ting...

Hoppas ni hittar en bra lösning.

• BetongMorsa

Jag är själv yrkeschaufför (dock inte buss utan lastbil) och som ngn skrev så ingår det i körkortsundervisningen om det här med alkohol och trafik.
    Och nu har folk blivit ännu mer medvetna om riskerna och många företag ordnar temadagar kring sånt här på jobbet där det finns just yrkeschaufförer.
    Och jag tycker mer synd om de människor som hade kunnat råka illa ut med tanke på att din pappa körde med alkohol i blodet!

Svar på tråden Pappa i kris