• Anonym (dottern)

Pappa i kris

Hjälp

Min pappa körde till jobbet en morgon - kl 4 - och blev stannad av polisen.
    Han blåste 0,28.

Det var 1 maj och sedan dess har han gått hemma.
    Idag kom besked från Länsstyrelsen.
    Indraget körkort i sex månader!
    Min pappa jobbar som busschaufför.

Han brukar fixa allt med en klackspark, men idag var han nästan knäckt.
    Han vet inte ens om han får behålla jobbet.
    Hur ska han försörja sig?

Han kan inte jobba och arbetet har ingen möjlighet att ordna en annan arbetsroll åt honom.

Är det någon som kan tipsa mig - vad kan hända??
    Någon som vet nåt om skyldigheter och rättigheter?
    Om nåt jag som dotter kan hjälpa honom med för han är körd i bott.
    Hemskt att se.

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka.

HJÄLP!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 18:01
    NEJ TACK!
    Jag vill INTE ha några jävla moralpredrikningar, det är inte därför jag ber om hjälp.
    Trodde Ni var ett stöttande forum men jag hade visst fel!

Jag fattar väl att min pappa inte kan köra omkring med 0,28 promille hur som helst MEN det är faktiskt inte så himla mycket. Ett alkolås tillåter att starta vid 0,19 (om jag läst rätt....)

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Jag är också knäckt.. det handlar om hela min familj - faktiskt.
    Om deras ekonomi, de kan faktiskt få gå från hus och hem för detta ENDA misstaget. Inte helt rätt.

Och dessutom, så hade han varit nykter vid tiden för att han skulle börja jobba - de har alkolås på bussarna och det har ALDRIG varit några problem!!!!!!!

Så jag betackar mig för er "moralkärringar"
    Medmänsklighet och uppmuntran - eller mår ni så jävla dåligt själva att ni måste hitta nån som är sämre som ni kan hugga på.

GRYMT BESVIKEN!!!!

• Svar på tråden Pappa i kris
  • Anonym

Moralkärring? Tack för den du TS men ja, moral har jag och jag anser att man inte bör köra när man druckit.

• BetongMorsa

Och TS jag tror vi säger våran åsikt. Det e det enda. Och spela roll om bussen inta hade startat. Han åkte ju personbil till jobbet. Kan hände olyckor med de med...

• Anonym (dottern)
    Svar på #9
    Tack anonym L för stöd.
    Du är lite mer vidsynt

Jag förstår alla starka reaktioner...
    Men min pappa åkte till jobbet som privatperson.
    På jobbet hade han förmodligen blåst in sig i alkolåset på bussen eftersom han har en bra bit att åka.

Tycker han ska straffas som en privatperson men hänsyn till att han försörjer sig med sitt körkort.
    Det ÄR faktistk så att alla kan göra misstag.
    Låt den som är syndfri kasta första stenen i glashuset.

Nu döms han mycket mycker hårt genom att förlora arbetsinkomst i 6 månader!!!
    Det är inte rätt.
    Tycker inge jag.
    Fram för fler nyanser...

Tack Anonym L och andra som stöttar och förstår.
    /anonym ts
  • fruis

Nu var det ju fler i tråden som försökte ge råd och tips om vad man kan göra men uppenbarligen är du inte riktigt i form för att ta till dig det just nu. '

Har de alkolås i bussarna borde de ju kunna överväga att låta din pappa fortsätta vara anställd ändå. Frågan är ju vad han ska göra med inkomsten under tiden. Har han inga sparpengar att leva på kan han kanske få hjälp av socialen eller ta ett tillfälligt, timarbete någon annanstans tills han får tillbaka lappen.

• BetongMorsa

Jag tror tyvärr att yrkeschaufförer kan straffas hårdare för "de borde veta bättre", är inte säker men när jag plugga har jag för mig vi bråka om det. Men som sagt, det är ju sommar nu, han kanske kan söka ngt sommarjobb? Det e ju bara han själv som sätter gränserna...

Och eftersom detta är ett disskussionsforum har folk olika åsikt...

• Anonym (dottern)

Ja, jag vet det är flera i tråden som gett mig stöd.
    TACK till Er.

Jag är inte i form, som du skrev Fruis...
    Det tar på en dotter att se sin far under isen, oavsett orsak.

Han ska in till jobbet i morgon med beskedet. Vi får se om han har jobbet kvar sen.
    Kanske kan de ge honom nån rehabilitering och så kan han ev vara sjukskriven under tiden.
    Tror inte han har alkoholproblem direkt, men rehab kan ju inte skada.. då kan han ju bevisa det..

Han är 58 år så nåt nytt jobb är inte lätt att hitta.
    soc bidrag när mamma jobbar och de äger hus/bil etc... nä - inte aktuellt.

Tack iaf till Er som gett råd och stöd.
    Och förlåt till er vars känslor jag satt igång. Det ÄR ett hett ämne och jag är också av vision nolltolerans.
    Tills det drabbar en själv närmare..då är det lättare att nyansera.
    /TS

• Krokus78

JAAA!

Fram för en lagändring som tillåter alla stackars taxiförare, busschaffisar och långtradarchaufförer att köra rattfulla, PÅ FRITIDEN, utan att tappa körkortet. När vi ändå håller på så kan det väl även gälla resande säljare, marknadsknallar, budbilsförare och en och annan långpendlare. Sedan kan vi ju göra om resten av rättssystemet också så att straffen tar hänsyn till ålder, vikt, längd, kön, yrke, inkomst, sexuell läggning, hårfärg m.m.

Hur tycker du att han skall straffas då, som PRIVATPERSON, menar jag??

• Anonym

Men kan han inte få a-kassa som jag skrev ovan?

• idiblon yes

Åh, vilken osis! Förstår verkligen att det tär... Stackare! Har tyvärr inga råd att ge, men tänker VERKLIGEN inte vara dömande!

• Anonym (dottern)
    Svar på #17
    Till Babian

Om ett affärsbiträde gjort samma sak, hade straffet inte blivit att hon/han blev av med jobbet pga ETT misstag!

Hade pappa kört med 0,28 i buss hade jag inte sagt nåt om han så fick fängelse.
    Men nu körde han sin lilla bil till jobbet, precis som ett butiksbiträde.
    Straffet för henne - böter och åka buss i sex månader.

Så jag tycker att pappa borde få liknande straff .. inte bli ekonomiskt runierad.

Jag vet inte hur arbetsgivarans ansvar är i sådant här fall, det var väl vad jag egntligen frågade...
    egna erfarenheter etc...

Och idiblon yes.. och alla andra stöttande rådfulla: TACK!
Svar på tråden Pappa i kris