• Anonym (dottern)

Pappa i kris

Hjälp

Min pappa körde till jobbet en morgon - kl 4 - och blev stannad av polisen.
    Han blåste 0,28.

Det var 1 maj och sedan dess har han gått hemma.
    Idag kom besked från Länsstyrelsen.
    Indraget körkort i sex månader!
    Min pappa jobbar som busschaufför.

Han brukar fixa allt med en klackspark, men idag var han nästan knäckt.
    Han vet inte ens om han får behålla jobbet.
    Hur ska han försörja sig?

Han kan inte jobba och arbetet har ingen möjlighet att ordna en annan arbetsroll åt honom.

Är det någon som kan tipsa mig - vad kan hända??
    Någon som vet nåt om skyldigheter och rättigheter?
    Om nåt jag som dotter kan hjälpa honom med för han är körd i bott.
    Hemskt att se.

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka.

HJÄLP!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 18:01
    NEJ TACK!
    Jag vill INTE ha några jävla moralpredrikningar, det är inte därför jag ber om hjälp.
    Trodde Ni var ett stöttande forum men jag hade visst fel!

Jag fattar väl att min pappa inte kan köra omkring med 0,28 promille hur som helst MEN det är faktiskt inte så himla mycket. Ett alkolås tillåter att starta vid 0,19 (om jag läst rätt....)

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Jag är också knäckt.. det handlar om hela min familj - faktiskt.
    Om deras ekonomi, de kan faktiskt få gå från hus och hem för detta ENDA misstaget. Inte helt rätt.

Och dessutom, så hade han varit nykter vid tiden för att han skulle börja jobba - de har alkolås på bussarna och det har ALDRIG varit några problem!!!!!!!

Så jag betackar mig för er "moralkärringar"
    Medmänsklighet och uppmuntran - eller mår ni så jävla dåligt själva att ni måste hitta nån som är sämre som ni kan hugga på.

GRYMT BESVIKEN!!!!

• Svar på tråden Pappa i kris
  • Anonym (Jag vet)

han kan överklaga de hela.. Med tanke på att han inte kan jobba utan körkortet så kan han få de tillbaka och t.ex få samhällstjänst istället... En vän till mig åkte dit för rattfylla men tack vare att han måste ha sitt körkort i jobbet så fick han tillbaka de o fick 150timmar samhällstjänst istället..!

Vill bara säga att även om du tror att din pappa inte har ett problem så kan han smyga... så vore jag dig skulle jag hålla ögon o öron öppna.. Alkolåsen går fortfarande att lura.. dom är inte så pålitliga en... Säger de här av egen erfarenhet..

Hoppas allt löser sig..
    Och hoppas de va EN gång och ALDRIG mer...

• Intelligenti pauca

Finns absolut inget som ursäktar det han gjort.Det finns inget som heter "för höga straff" när det gäller rattfylla!

.Den andra parten bör också höras.
  • fruis
    Maraschino skrev 2008-05-19 22:38:02 följande:
    Av vilken anledning skulle man känna empati??
    Av den enkla anledningen att du är människa och TS pappa också är en människa.
  • Don38

fan vad ni hackar på TS .. den som är utan synd kan ju kasta första stenen ...

• idiblon yes
    Don38 skrev 2008-05-19 23:19:00 följande:
    fan vad ni hackar på TS .. den som är utan synd kan ju kasta första stenen ...
    Håller verkligen med.

Och det här med empati, kan man inte känna empati för ts eller hennes pappa så är det just empati man saknar. Tror vissa har missförstått begreppet.
  • Cattla

Men om man använder bil i sin yrkesutövning så kan de ibland ompröva beslutet om man överklagar. Att själv säga att man glatt vill ha ett alkolås för säkerhets skull borde öka möjligheterna till att de omprövar.

Visst är det inte bra att köra onykter - MEN! att köra trött kan vara mycket mycket värre och det går inte att testa eller straffa någon för. Och vem har inte knappat iväg ett sms eller plockat upp ett tuggummi eller gjort något annat som inneburit att man släppt koncentrationen från vägen ett par sekunder. Är inte det farligt det oxå!?

Låt den utan skuld kasta första stenen!

• Cattla

En sak till. Tänk om alla fördömmande rackare verkligen var så FANTASTISKT oskyldiga och aldrig brutit mot enda en av hela Svea Rikes lag samt alla etiska regler. Vilket samhälle!!!

• Intelligenti pauca

Cattla! Jag skäms inte för att jag följer lagen.Men jag skäms å dina vägnar för ditt resonemang där du till synes försvarar rattfylla!

.Den andra parten bör också höras.
  • Anonym (lappen)

Jag är helt övertygad om att han kan överklaga, vet med säkerhet de som har lyckats just för att de blir av med jobbet om de förlorar kortet. anledningen till att så få överklagar är just för att de skäms, och att de vet egentligen att det är ett rimligt straff.. och så vill man inte ta upp det igen..
    men jag skulle råda dig att fokusera på att stötta honom i att överklaga, du kanske får dra det tunga lasset till en början.

Och till alla andra moralkärringar härinne, den som är utan skuld, ska kasta första stenen!!!

Det KAN vara så att den här sitsen har skrämt skiten ur TS far, så att vi alla kan känna oss säkra för honom hädanefter...

• Anonym (lappen)

Såg precis att det var fler som refererade till att kasta första stenen... skriver långsamt, var inte meningen att leka copycat...

Sen alla ni som skriker rattfylla... lugna er lite... de åren jag bodde i staterna drack man en stor stark var tredje timme, för det är lagligt i vissa stater... o man var inte helt nykter när man körde hem - helt lagligt, skilj på rattfylla, och procent kvar i kroppen....

jeez, ts ville ha stöttning, vill ni inte ge det behöver ni inte ens skriva nåt alls.....

Svar på tråden Pappa i kris