• Anonym (dottern)

Pappa i kris

Hjälp

Min pappa körde till jobbet en morgon - kl 4 - och blev stannad av polisen.
    Han blåste 0,28.

Det var 1 maj och sedan dess har han gått hemma.
    Idag kom besked från Länsstyrelsen.
    Indraget körkort i sex månader!
    Min pappa jobbar som busschaufför.

Han brukar fixa allt med en klackspark, men idag var han nästan knäckt.
    Han vet inte ens om han får behålla jobbet.
    Hur ska han försörja sig?

Han kan inte jobba och arbetet har ingen möjlighet att ordna en annan arbetsroll åt honom.

Är det någon som kan tipsa mig - vad kan hända??
    Någon som vet nåt om skyldigheter och rättigheter?
    Om nåt jag som dotter kan hjälpa honom med för han är körd i bott.
    Hemskt att se.

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka.

HJÄLP!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 18:01
    NEJ TACK!
    Jag vill INTE ha några jävla moralpredrikningar, det är inte därför jag ber om hjälp.
    Trodde Ni var ett stöttande forum men jag hade visst fel!

Jag fattar väl att min pappa inte kan köra omkring med 0,28 promille hur som helst MEN det är faktiskt inte så himla mycket. Ett alkolås tillåter att starta vid 0,19 (om jag läst rätt....)

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Jag är också knäckt.. det handlar om hela min familj - faktiskt.
    Om deras ekonomi, de kan faktiskt få gå från hus och hem för detta ENDA misstaget. Inte helt rätt.

Och dessutom, så hade han varit nykter vid tiden för att han skulle börja jobba - de har alkolås på bussarna och det har ALDRIG varit några problem!!!!!!!

Så jag betackar mig för er "moralkärringar"
    Medmänsklighet och uppmuntran - eller mår ni så jävla dåligt själva att ni måste hitta nån som är sämre som ni kan hugga på.

GRYMT BESVIKEN!!!!

• Svar på tråden Pappa i kris
  • Anonym

usch ts, jag tycker enormt synd om er.

Intelligenti pauca skrev 2008-05-19 22:59:02 följande:

Finns absolut inget som ursäktar det han gjort.Det finns inget som heter "för höga straff" när det gäller rattfylla!
    Och promillehalten spelar ingen som helst roll? Jag försvarar inte rattfylla på något sätt, men det finns faktiskt grader i helvetet.
  • Anonym (Dubbla)

Vad ni alla har missat i debatten är att han blåste 0.28 men det innebär att han har högre koncentration i blodet. En vännina som jobbar inom frivården sa att man får dubbla koncentrationen i blodet så i såna fall hade han över 0.5 promille i blodet och det är inte att ta någon öl. Helst inte kl 4 på morgonen.

Nä, helt korrekt att han tappar körkortet. Han skulle ha tänkt på det tidigare. Tack och lov att han blev stoppad.

Min svärfar är alkoholist, jag har ringt och anmält honom och han åkte dit när han blåste 0.16 eftersom koncentrationen är högre i blodet. Ingen av oss i familjen tvekar på att ringa polisen när han druckit för det är faktiskt ett samhällsansvar man har.

• Esmiso

har inte läst hela tråden, men TS det du kan hjälpa honom med är att visa att du finns där för honom just nu. Kanske se till att han kommer till någon att prata med, kanske är det så att han känner sig stressad eller pressad av ngt och därför hade druckit?
    Kram på dig!

• Egogirl
    Cattla skrev 2008-05-19 23:49:12 följande:
    En sak till. Tänk om alla fördömmande rackare verkligen var så FANTASTISKT oskyldiga och aldrig brutit mot enda en av hela Svea Rikes lag samt alla etiska regler. Vilket samhälle!!!

Nej, jag skämms inte alls för att jag följer ordning och regler! Och att sätta sig i ett fordon med alkohol i kroppen är inte bara att man leker med sitt eget liv utan även andras. Skulle aldrig kunna leva med samvetet att jag körde på någon människa.

Det finns många yrkesgrupper där man kan få sparken om man gör fel.. tex en läkare.

Med ett schysst järnrör slår man hela världen med häpnad
  • Anonym

någon citerade bibeln.. den som är utan synd kasta första stenen..

Jag kan åta mig det.. jag cyklar inte ens (längre) när jag har druckit alkohol för jag vet att jag inte fixar det.

Jag har gått hem nästan 2 mil hellre än att jag satte mig i en bil med någon som druckit två öl 3 timmar tidigare, samma person blev stoppad i kontroll och blåste 0,20 . .

jag förstår att TS mår dåligt för detta är en chock för hela familjen, men jag har ingen som helst sympati för hennes pappa, HENNE har jag sympati för, för hon har ingen skuld i det hela, hennes mamma kan jag känna sympati för som lever ihop med en man som uppenbarligen riskerar inte bara sitt hus o hem (i och med risken att de inte kan betala boendekostnader under dessa månader) utan även andra människors liv.

Redan vid 0,1 promille ökar känsligheten för att bli bländad och det tar längre tid att få tillbaka mörkerseendet.

Även låga promillehalter gör att reaktionstiden förlängs. Det gäller särskilt i situationer som är komplexa och där man snabbt måste välja åtgärd.

Det centrala nervsystemet bedövas av alkoholen. Därför blir samspelet mellan muskler och nerver sämre.
    Alkoholen gör att hjärnan inte klarar av att hålla reda på lika mycket information som vanligt. Det innebär bland annat att en påverkad person inte kan ta in information från lika stort synfält som när han/hon är nykter. Effekten blir något som kallas tunnelseende. Det betyder att den påverkade riskerar att missa väsentlig information och därmed blir mindre uppmärksam.
    Förbränningshastigheten varierar för olika personer vid samma konsumtion. Det finns inga ?mirakelmedel? som påskyndar förbränningen. Tiden är helt avgörande. Om man varit kraftigt påverkad, kan prestationsförmågan vara påtagligt nedsatt dagen efter trots att promillehalten är noll.

Man bör därför avstå från bilkörning nästa dagen. I praktiska försök med bilkörning i kritiska situationer har det visat sig att körförmågan kan vara nedsatt med ca 20 procent dagen efter.
    Allt detta är fakta hämtat från vägverket, jag menar inte att komma med pekpinnar men jag ser till min fasa att folk här vill att man ska tycka synd om en man som utsatt både dig och mig för en uppenbar risk.

Det finns två grupper av rattfyllerister, den största gruppen är alkoholister, den andra är de som av en slump åker dit, ofta för att de har missat att tänka efter före (dagen efter)..när man åker till jobbet kl 4 på natten och blåser över 2,0 är det i mina ögon väldigt liten risk att det är dagen efter, jag tycker att TS ska ta ett allvarligt snack med både sin mamma och pappa och undersöka hur det står till med pappan. Jag skulle iaf känna att risken för alkoholism finns.
    Jag levde med en alkoholist de första 12 åren i mitt liv, vi hade inte en aning, så även om ni inte märkt något hemma så finns riskerna. Min mamma hamnade i ett chocktillstånd när det stod klart att min far druckit i stort sett varje dag, åkt till och från jobbet, kört hela familjen i bilen och varit påverkad. Inte en enda gång blev han stoppad av polisen, inte en enda olycka.. därför blir jag så fruktansvärt illa berörd när folk resonerar att "de hade tur som inte åkte dit".

Sluta försvara en brottsling.. OM han hade kört ihjäl ditt barn (som vi visserligen får hoppas inte är ute kl 4), hade du varit lika överseende då????

till TS, du ska inte ta åt dig kritiken, för det handlar inte om dig som person, din reaktion och dina känslor är helt normala, rädslan och förvirringen. Du försvarar NATURLIGTVIS din pappa, alla annan reaktion vore förvånande och underlig. Men på vilket sätt vill du att vi hjälper dig?
    Du skrev nånstans att din mamma hade jobb och att det fanns sparade pengar (eller minns jag fel) det är nog tyvärr så att dina föräldrar får hanka sig fram på de pengarna för en tid framöver. Sparken tror jag faktiskt inte att han kan få ärligt talat, även om de inte kan omplacera honom.
    Tjänsteledigt, semester, övertid....försök att pussla ihop allt så ska det nog lösa sig hyffsat iaf. Att de får leva snålt får han se som sitt straff och då kommer han lindrigt undan, synd är ju att din mamma får lida också men det är ju så när man lever med någon att man får ta medgångar och motgångar tillsammans.

• Sebbe Snutt

Han kan överklaga länsstyrelsens beslut. Det vet jag nån det stod om i tidningen som var beroende av bilen för att ta sig till jobbet. Din pappa är ju beroende av körkortet för att behålla jobbet....

• Intelligenti pauca
    Anonym skrev 2008-05-20 03:34:53 följande:
    usch ts, jag tycker enormt synd om er. Intelligenti pauca skrev 2008-05-19 22:59:02 följande: Och promillehalten spelar ingen som helst roll? Jag försvarar inte rattfylla på något sätt, men det finns faktiskt grader i helvetet.
    Likasom det finns anhöriga till de som omkommit efter att ha blivit påkörda av rattfyllon!
    .Den andra parten bör också höras.
  • Anonym

Yrkeschaufförer kan yrka på att de måste ha körkort för att kunna behålla jobbet och inkomst. Är ganska vanligt och blir ofta förmidlrat beroende på vad man gjort för trafikförseelse.

• Anonym (Chaffis)

Som jag tidigare sagt. Är man yrkeschaufför och ska dundra fram på vägarna i fordon som är minst 10 ggr så stora och tunga som en sketen pesonbil ska man allt se till att man är spiknykter. Allt annat är hål i huvudet och inget att ens diskutera.

Det är INTE synd om gubben som torskat dit. Inte det allra minsta överhuvudtaget.
    Det är inte ens synd om dig som dotter att din farsa supit bort körkortet.
    Du är väl vuxen själv? Kanske har barn som riskerat att bli nermejade av farsgubben din. Hade det fortfarande varit mer synd om honom?

I mina ögon hade han gärna fått skaka galler betydligt längre än de 6 månader han förlorat körkortet.

Finns inget försvar för detta, finns ingen att tycka synd om förutom att farsan din är en alkoholist som borde få behandling efter avklarat straff.

De sociala konsekvenserna kan man möjligtvis tycka är jobbiga, det att inse att man är alkoholmissbrukare och för familjen som får gå igenom detta men vad gäller körning och alkohol...no way.

Någon skrev om grader i helvetet...är det olika grader om det är någon annans barn/anhörig som körs ihjäl och inte dina?

Tänk efter före!

• Anonym

Men gud... vad överdrivet, inlägg 49:
    "Finns inget försvar för detta, finns ingen att tycka synd om förutom att farsan din är en alkoholist som borde få behandling efter avklarat straff.

De sociala konsekvenserna kan man möjligtvis tycka är jobbiga, det att inse att man är alkoholmissbrukare och för familjen som får gå igenom detta men vad gäller körning och alkohol...no way."

Alkoholmissbrukare kan jag kanske delvis hålla med om, just att kombinera alkohol och körning det är väl att missbruka alkohol. Men alkoholist är väl att ta i? Vad vet ni om det? finns väl många som kör dagen efter som har långt mer än 0,28 promille utan att för den sakens skull vara alkoholister, de kanske bara tagit sin årliga sup kvällen före...

Svar på tråden Pappa i kris