• Anonym (dottern)

Pappa i kris

Hjälp

Min pappa körde till jobbet en morgon - kl 4 - och blev stannad av polisen.
    Han blåste 0,28.

Det var 1 maj och sedan dess har han gått hemma.
    Idag kom besked från Länsstyrelsen.
    Indraget körkort i sex månader!
    Min pappa jobbar som busschaufför.

Han brukar fixa allt med en klackspark, men idag var han nästan knäckt.
    Han vet inte ens om han får behålla jobbet.
    Hur ska han försörja sig?

Han kan inte jobba och arbetet har ingen möjlighet att ordna en annan arbetsroll åt honom.

Är det någon som kan tipsa mig - vad kan hända??
    Någon som vet nåt om skyldigheter och rättigheter?
    Om nåt jag som dotter kan hjälpa honom med för han är körd i bott.
    Hemskt att se.

Han har jobbat åt företaget i drygt 30 år. Aldrig några klagomål, aldrig några incidenter. Prickfritt.
    Det enda han har på sig sedan tidigare är en fortkörning med 78 km på en 70-sträcka.

HJÄLP!!!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-05-19 18:01
    NEJ TACK!
    Jag vill INTE ha några jävla moralpredrikningar, det är inte därför jag ber om hjälp.
    Trodde Ni var ett stöttande forum men jag hade visst fel!

Jag fattar väl att min pappa inte kan köra omkring med 0,28 promille hur som helst MEN det är faktiskt inte så himla mycket. Ett alkolås tillåter att starta vid 0,19 (om jag läst rätt....)

Och JA, jag vet det var fel av honom att köra till jobbet efter de glas vinen kvällen innan. JAG VET - DET ÄR INTE FÖR ATT JAG BEHÖVER FATTA DET SOM JAG BER OM HJÄLP HÄR INNE!!!!

Jag är också knäckt.. det handlar om hela min familj - faktiskt.
    Om deras ekonomi, de kan faktiskt få gå från hus och hem för detta ENDA misstaget. Inte helt rätt.

Och dessutom, så hade han varit nykter vid tiden för att han skulle börja jobba - de har alkolås på bussarna och det har ALDRIG varit några problem!!!!!!!

Så jag betackar mig för er "moralkärringar"
    Medmänsklighet och uppmuntran - eller mår ni så jävla dåligt själva att ni måste hitta nån som är sämre som ni kan hugga på.

GRYMT BESVIKEN!!!!

• Svar på tråden Pappa i kris
  • Majora

Är din pappa alkoholist eller var det bara olyckligt att han inte hade hunnit förbränna/hålla koll på hur mkt han druckit?

Misstag kan hända alla, det var inte uppsåtligt låter det som heller.

Varför blev han stannad? Uppförde han sig berusad när han körde eller stannade de många typ rutinkontroll?

Trist i vilket fall jag tycker såklart det är helt fel att sätta sig onykter bakom ratten men herregud, det är ganska mänskligt att fela.

• Anonym (Ru)

Vad jag vet så kan beslutet omprövas om det är en yrkeschafför, ifall indraget körkort medför att man förlorar jobbat etc.
    Annars kanske han kan ta tjänstledigt under perioden och försöka skaffa något annat under den tiden eller läsa någon kurs eller så.

• Anonym (0,25)

HAr inte läst tråden.

Jag fastnadei en rutinkoll en gång dagen efter en fest med 0,25 promille.
    Mådde jättedåligt efter och körde knappt bil på evigheter.

MEN däremot fick jag endast böter på 1500:-
    Inget villkorligt eller nåt med körkortet. Tycker det låter jättehårt med indraget i 6mån för 0,28!!! Om man jämför dessa två.
    Kanske har reglerna ändrats på 10år iofs.

(Jag har ingen ursäkt och hade inte en tanke på att jag skulle ha alkohol kvar i kroppen, men jag kan ju lov att jag är världens mesta polis vad gäller detta nu! INGEN jag ser får köra ens dagen efter! Jag är den förste att anmäla mig som fyllechaffis istället, så jag har verkligen lärt mig min läxa...
    Betalade in lite extra till offerjouren också utöver mina böter)

• Anonym
    Svar på #63
    Sen är du kanske inte yrkeschaufför heller.. ??
  • Anonym

Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 11:41:18 följande:

Finns så många dåliga ursäkter/bortföklaringar som försvarar alkohol i samband med bilkörning. Läste ett ovan dessa rader jag skrev nu.
    Jo men det är lamt att kalla alla som sätter sig i en bil "dagen efter" för alkoholister. Hallå, det var dagen efter valborgsmässoafton, trodde typ 90% söp till det då...
  • Suskiv

TS hade det varit synd om din pappa om han kört ihjäl nån. Eller är det bara synd om honom så länge han inte har ihjäl nån när han sätter sig bakom ratten med alkohol i kroppen.

Han kom lindrigt undan. Han får vara utan körkort i 6 månader och en tuff ekonomi lika länge. Det hade kunnat bli värre. Det hade kunnat bli så att han hade fått ett eller flera liv på sitt samvete. Han har i alla fall förhoppningsvis fått sig en läxa som han sent glömmer.

• NadiaMi

Anonym skrev 2008-05-20 13:28:01 följande:

Jo men det är lamt att kalla alla som sätter sig i en bil "dagen efter" för alkoholister. Hallå, det var dagen efter valborgsmässoafton, trodde typ 90% söp till det då...
    Kan vi kalla dem för "hänsynslösa idioter med allvarliga brister i omdöme" istället?
    Dricker man så ska man inte köra bil. Hur svårt kan det vara att få ihop det?

Vet man att man ska upp och jobba och kommer att vara ansvarig för andra människors liv nästa dag så får man helt enkelt skippa festen. Det kallas "att vara vuxen och ta sitt ansvar".
    Och klarar man inte av att göra det själv så kliver farbror polisen in och gör att man inte längre får fria tyglar att välja själv.
  • Intelligenti pauca
    Trodde att alla..typ 90%? Herrejösses vilka fördomar! Var någonstans skriver jag att alla är alkoholister som sätter sig i en bil "dagen efter"? Men Bilkörning och alskohol hör inte ihop.Det bara är så.
    Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 11:41:18 följande:Jo men det är lamt att kalla alla som sätter sig i en bil "dagen efter" för alkoholister. Hallå, det var dagen efter valborgsmässoafton, trodde typ 90% söp till det då...
    .Den andra parten bör också höras.
  • Anonym (0,25)
    Anonym skrev 2008-05-20 13:24:59 följande:
    Svar på #63Sen är du kanske inte yrkeschaufför heller.. ??
    Vaddå får man hårdare straff om man är yrkeschaffis?
  • lna

Jag förstår att du mår dåligt. Det är jättesvårt att se sina föräldrar må dåligt! Jag tycker synd om honom om det var promille som fanns kvar efter DAGEN INNAN.. Men inte om han drack innan han satte sig i bilen (samma dag). Min lillasyster blev ihjälkörd av en som druckit och för mig är det 0 tolerans till alkohol och trafik.

• Tessa606

Anonym (0,25) skrev 2008-05-20 19:07:52 följande:

Vaddå får man hårdare straff om man är yrkeschaffis?
    Nej jag tror inte man får hårdare straff om man är yrkesförare, däremot så har nog reglerna ändrats på 10 år.
  • Anonym

Intelligenti pauca skrev 2008-05-20 15:03:59 följande:

Trodde att alla..typ 90%? Herrejösses vilka fördomar! Var någonstans skriver jag att alla är alkoholister som sätter sig i en bil "dagen efter"? Men Bilkörning och alskohol hör inte ihop.Det bara är så.
    Haha, ta det med en nypa salt.. men som sagt, det ska alltid tjatas om hur mycket det dricks vid "högtiderna", har det undgått dig?
    Har ALDRIG antytt att alkohol och bilkörning hör ihop kära rara du, och alla andra som hoppar på mig.
    Vill bara poängtera att det är överdrivet att kalla TS pappa för ALKOHOLIST. Visst, han missbrukade alkohol EN GÅNG men tycker att det ska vara lite mer ofta förekommande för att ge någon "diagnosen alkoholist". Vad vet ni om hans vanor i övriga fall? Ni verkar lagom tröga...
  • Anonym
    NadiaMi skrev 2008-05-20 14:15:11 följande:
    Kan vi kalla dem för "hänsynslösa idioter med allvarliga brister i omdöme" istället? Dricker man så ska man inte köra bil. Hur svårt kan det vara att få ihop det? Vet man att man ska upp och jobba och kommer att vara ansvarig för andra människors liv nästa dag så får man helt enkelt skippa festen. Det kallas "att vara vuxen och ta sitt ansvar". Och klarar man inte av att göra det själv så kliver farbror polisen in och gör att man inte längre får fria tyglar att välja själv.
    Ja exakt! Hänsynslösa idioter med allvarliga brister i omdömet är sjukt mycket bättre. Återigen, har aldrig sagt att jag tycker det är ok att dricka alkohol och köra bil? Citera mig gärna... (iofs finns det kanske flera "Anonym" än bara jag, så. Men det inlägget du svarade på hade ju jag skrivit, och där står inget om att jag tycker det är ok, bara att det blev såna hemska ramaskrin om att TS pappa måste vara alkoholist för att han brukat alkohol en gång.
    Tack för din predikan i övrigt, mycket klokt och jag håller (givetvis!!???!) med!
  • Anonym (Helt rätt)

Är man yrkeschaufför och ansvarar för ANDRAS LIV under körningar ska det fan vara nolltolerans! Är man sedan så puckad att man kör dagen därpå är jag evigt tacksam för polisens kontroller.

Din far gjorde ett val att dricka och sedan köra, som väl är åkte han fast och nu får han ta konsekvenserna, helt rätt! Förvänta dig inga sympatier här, det kunde varit jag och mina två barn på väg till dagis som åkt med en rattfull chaufför. *morr*

• Anonym (hmm)

Men allvarligt, jag förstår att du är helt knäckt men samtidigt: tänk om din pappa kört ihjäl någon? Kanske ett litet barn? För yrkeschaufförer är det alltid nolltollerans från Länsstyrelsen. Dessutom: en busschaufför..... Förvånad

Jag hoppas ändå ni kan vända era liv och börja i en ny ände.

Svar på tråden Pappa i kris