• emcjoh

Ålder hos adoptivföräldrar, vad tycker vuxna adopterade?

Åldern på föräldrarna är ju inte på ngt sätt ointressant, finns ju flera skäl till det. Positiva o. negativa.
    Vid en högre ålder h a r ju a-föräldrarna hunnit skaffa en avsevärd livserfarenhet som kommer barnet till godo. M e n orken kan också tryta när barnet hunnit bli "äldre" tonåring.
    Likaså k a n det ju bli (som det blev för mig) att man i ung ålder förlorar en förälder i g e n .

En yngre förälder är kanske däremot mer anpassningsbenägen(min fördom, jag vet;) dessutom orkar de mer även när barnet blir en "äldre" tonåring o. förhoppningsvis får barnen med yngre a-föräldrar behålla dem upp i vuxen ålder.

Bara mina snabba reflexioner nu innan läggdax, om det nu var såhär du menade TS?

• emcjoh
    Mara skrev 2008-05-27 19:02:22 följande:
    Men visst måste det väl ändå vara lite skillnad på att växa upp med lite äldre föräldrar idag än för 20-30 år sedan? Idag är ju medelåldern hos förstföderskor så mycket äldre.
    Visst, det håller jag med om, mina föräldrar var 40 ungefär när jag adopterades, i skolan var det inte ovanligt med 15-20år yngre föräldrar. Nu borde ju skillnaden vara mycket mindre.
    Visst blev jag retad för det ibland, men bättre morfar kan jag inte önska åt mina barn. Han är världens bäste i mina ögon .
Svar på tråden Ålder hos adoptivföräldrar, vad tycker vuxna adopterade?