• Helena 82

    Hur tidigt kan man ta reda på kön??

    Om man läser under v10 på graviditeten vecka för vecka här på FL så står de att man nu kan ta reda på könet. Hur då??
    Det står även att man kan ta reda på de ännu tidigare med hjälp av ett blodprov... Jag är jätte förväntansfull och vill gärna veta vad de är för någon som bor där inne. Men vart bokar man tid för könsbestämming så tidigt?
    Någon som vet? Bor i sthlm.

  • Svar på tråden Hur tidigt kan man ta reda på kön??
  • Helena 82

    Men kan man verkligen se med UL så tidigt?


    Jiie skrev 2008-05-29 12:48:24 följande:
    Du får boka UL på en privatklinik.
  • kizzy

    Jag tog reda på könet när jag var gravid genom en privatlinik och där jag gjorde det så tog dom helst inte emot en innan man var i veckan 26 minst. Dom menade på att de säkrast då om man ville veta rätt..

  • siamusen

    Helena 82 skrev 2008-05-29 12:49:59 följande:


    Men kan man verkligen se med UL så tidigt?
    Vi fick erbjudandet att veta vid NUPP i v. 12+2 men det krävs rätt radiolog för det. Alla kan nog inte se.
  • Jiie

    Jo dom säger ju det men kan vara vääääldigt osäkert så tvekar på att nån vill säga nåt så tidigt.
    Vi fick inte reda på könet vid rutin-ul, men på vissa ställen får man reda på det då.
    Vi bokade 4d-ul sen o fick reda på det.


    Alex 071227
  • AnnaU

    Vi gick i Stockholm på mama mia. Man måste vara 24 fullgångna veckor för att få gå på ett sådant ultraljud eftersom det är först då de kan säga med säkerhet. Kostade 600 tror jag men då fick vi även ultraljudet på dvd.

  • siamusen

    Selbing kan se pa NUPP annars men jag vet inte var han finns exakt.

  • Jiie
    siamusen skrev 2008-05-29 12:54:36 följande:
    Selbing kan se pa NUPP annars men jag vet inte var han finns exakt.
    Linköping tror jag.
    Alex 071227
  • Helena 82

    Har sett den där förut, men jag tycker de va dyrt...295$
    Det måste ju gå att göra här i sverige också? Eftersom dom skriver om de på fl...


    19AgoniA70 skrev 2008-05-29 12:52:52 följande:
    www.tellmepinkorblue.com/blodprov om jag förstått det hela rätt
  • Helena 82

    Exakt Vad är NUPP, hur går de till?
    Har aldrig riktigt förstått vad de är för nåt test och varför man tar de...


    siamusen skrev 2008-05-29 12:54:36 följande:
    Selbing kan se pa NUPP annars men jag vet inte var han finns exakt.
  • siamusen

    Helena 82 skrev 2008-05-29 13:03:51 följande:


    Exakt Vad är NUPP, hur går de till?Har aldrig riktigt förstått vad de är för nåt test och varför man tar de...
    Ett vanligt UL som mäter nackuppluckringen, larbenet och näsbenet i jakt pa eventuella kromosomavvikelser.
  • Helena 82

    Men man kan också få reda på könet vid ett NUPP test?
    Hur ser dom de? de måste ju vara super svårt att se något definitivt...eller?


    siamusen skrev 2008-05-29 13:05:33 följande:
    Helena 82 skrev 2008-05-29 13:03:51 följande:
    Ett vanligt UL som mäter nackuppluckringen, larbenet och näsbenet i jakt pa eventuella kromosomavvikelser.
  • siamusen

    Helena 82 skrev 2008-05-29 13:10:13 följande:


    Men man kan också få reda på könet vid ett NUPP test?Hur ser dom de? de måste ju vara super svårt att se något definitivt...eller?
    Det beror ju pa vem som gör UL:et. Selbing tex kan oftast se. Min radiolog kan se, men det är inte alla som kan.

    Jag fragade sist om det var svart att se och han svarade/ inte om man vet vad man ska titta efter.

    Denna gangen sag jag sjâlv könet i v. 14+2.
  • Helena 82

    Finns din radiolog i sthlm? Annars om de finns någon som vet om någon i sthlms området som kan se?!


    siamusen skrev 2008-05-29 13:12:19 följande:
    Helena 82 skrev 2008-05-29 13:10:13 följande:
    Det beror ju pa vem som gör UL:et. Selbing tex kan oftast se. Min radiolog kan se, men det är inte alla som kan.Jag fragade sist om det var svart att se och han svarade/ inte om man vet vad man ska titta efter.Denna gangen sag jag sjâlv könet i v. 14+2.
  • siamusen

    Helena 82 skrev 2008-05-29 13:15:01 följande:


    Finns din radiolog i sthlm? Annars om de finns någon som vet om någon i sthlms området som kan se?!
    nej, jag bor i frankrike.

    Starta en trad och fraga Vet att det finns nagra fler än jag här.
Svar på tråden Hur tidigt kan man ta reda på kön??