• Anonym (intressant)

    Köpa ett dödsbo, hur?

    Man ser många som lyckas köpa ett hus för bara några 100 000 kr, och genast blir man ju nyfiken.
    Man ställer frågor om hur det kan vara så billigt.
    "Vi köpte ett dödsbo"
    Jaha, men vart hittar man dom då?
    Jag och min man letar efter hus just nu, men ingen av oss vill ta lån på 5 miljoner för att köpa eller renovera ett hus. Vi har ett lånelöfte på 2 miljoner just nu, det räcker.
    Men helst av allt vill jag ha ett gammalt hus där vi kan fixa allt själv.

    Någon som har tips om vart man vänder sig ang dödsbon?
    Vad brukar dom kosta?
    Hur mycket renovering brukar krävas?

  • Svar på tråden Köpa ett dödsbo, hur?
  • Alderia

    Alltså, ett dödsbo är inget begrepp som innebär en viss standard. Det går inte att prata om hur mycket renovering som krävs, det är naturligtvis helt olika från hus till hus.

  • Alderia

    Vet du egentligen vad "dödsbo" betyder? Om inte så är google din vän i nöden.

  • Anonym

    Googla upp dödsbo så kanske du inser att det inte bara är en kategori av boende och inget som speciellt annonseras ut.

  • Micke Geting

    Alltså ett dödsbo är ju bara en benämning för en juridisk person, för att någon/något ska vara ägare av den avlidnens kvarlåtenskaper.

    Allså om någon avlider som äger ett hus blir dödsboet ny ägare till det eventuellt gått i arv eller sålts.

  • appapp2

    Nja, så funkar det ju inte...
    Ett dödsbo förvaltas av arvtagarna alternativt en advokat om inga arvtagare finns.
    Finns arvtagare vill såklart arvingarna ha så mycket betalt för huset som möjligt, i princip samma sak gäller om inga arvingar finns.

    Ett hus som ägts av någon som dött kan se ut precis hur som helst - ruckel eller nyrenoverat slott

  • Miss Lau

    Som du redan fått svar på så är dödsbo ingen speciell form av boende.

    Men oftast när dödsbon säljer fastigheter görs det med en friskrivningsklausul vilket ska innebära ett lägre pris (högre risk för köparen = mindre betalt för säljaren).

  • larangirl

    Hej ts..vi köpte ett döds bo för 450. 130 kvm +85 859 tomt,
    vårt hus är i stort renovernings behov,fönster,lås och kök,annars e det färg tapet och golv,samt elen
    ,elen är klar och köket e klart :) vi sålde lägenheten och fixa till köket,samt elen,

    i vårt fall var den en släkting till mannen som gick bort.
    men ville vi skulle ta över istället för en utomstående,skulle de.så jag o maken köpte de..:)

    Dock vet jag andra som köper hus genom o fråga runder,på banken till exempel,vårt var aldrig på marknaden,då det inte behövdes..
    Mitt tips e fråga på banken,

    beror lite på var ni letar hus och hur mycket ni kan tänka er fixa,ibland e det väääldigt mycket och göra,men sen får man de som man vill. vet de blev lite rörigt,men vi skrev papper igår så vi är färska om man säger så ;)

  • larangirl

    som valmar säger,man får för vad man betalar,dock så visste vi skicket på huset ( bild finns i galleri)

    då min svärmor växt upp här och så,samt vi har varit här ofta..så det e mycket därför vi ville ta över än att nån utomstående tog över de då huset har mycket historia som vi spårar fram..:)

    Lycka till med husletandet,skriv ett medelande om du har nån fråga..

Svar på tråden Köpa ett dödsbo, hur?