• Nivde

    "Augusti 2006-mammorna"

    Hej!

    Fortsättningstråd nr. 7 för oss som blev föräldrar i "augusti" (juli/augusti & september) 2006 och bor i och runt Uppsala!

    Vardagen susar förbi och vi försöker hänga med så gott det går. Vi har nu följts åt sedan i början av år 2006 och håller fortfarande kontakt och träffas så ofta vi kan. Våra barn närmar sig nu tvåårsåldern och snart är väl den "fina" trotsåldern här.
    Några av oss har blivit tvåbarnsmödrar och fler blir det nu till våren/sommaren.

    Önskar en riktigt skön sommar till er alla!

    /Annapanna

    Nu är alla barnen här:
    11/5 (BF 14/8) IssaPissa, sonen Albin - 631 g, 31 cm
    9/7 (BF 15/8) mallan75, döttrarna Maja - 2090 g, 46 cm & Emma - 1910 g, 44 cm
    12/7 (BF 13/8) ansis, sonen Edvin - 2820 g, 47 cm
    20/7 (BF 30/7) bambigirl, sonen Albin - 3430 g, 49 cm
    28/7 (BF 1/8) Fiken, sonen Ludwig - 3135 g, 51 cm
    30/7 (BF 15/8) Fru Fenomena, dottern Alma - 3420 g, 52 cm
    30/7 (BF 28/7) tigge, sonen Viggo - 3380 g, 51 cm
    9/8 (BF 7/8) Kalorina, sonen Vidar - 3150 g, 51 cm
    17/8 (BF 5/8) getingmidja, dottern Leonella - 4730 g, 55 cm
    20/8 (BF 17/8) Tinsa, dottern Agnes - 3980 g, 51 cm
    21/8 (BF 18/8) puss, sonen Axel - 3505 g, 53 cm
    24/8 (BF 12/8) Nygge, sonen August - 3330 g, 51 cm
    25/8 (BF 7/9) Glad06, sonen Henning - 2970 g, 48 cm
    1/9 (BF 17/8) Mirme, sonen Adam - 3820 g, 52 cm
    2/9 (BF 22/8) ellen, sonen Samuel - 3600 g, 54 cm

    Våra 1-åringar:                   Våra 1½-åringar:  
    Maja: 76 cm, 9680 g
    Emma: 74 cm, 8705 g
    Edvin: 83 cm, 12935 g             89 cm, 13150 g
    Albin: 73.5 cm, 9535 g             80 cm, 10935 g
    Alma: 78 cm, 8605 g               84 cm, 10095 g
    Viggo: 76 cm, 11600 g            83 cm, 12800 g
    Leonella: 80 cm, 11960 g         85 cm, 12410 g
    Agnes: 76.5 cm, 11630 g         84.5 cm 13535 g
    Axel:                                      89.5 cm, 13180 g
    August: 79 cm, 10260 g           83.5 cm, 11945 g
    Adam: 76 cm, 10420 g             83 cm, 11980 g


    ღ Mamma till världens finaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"
  • Nivde

    Hej igen.

    Jag hoppas att ingen tar illa upp över att jag redigerade lite... Jag ville korta ner inledningen lite grann.

    Staffan är med Edvin till förskolan (han är frisk igen ) och jag håller på och tvättar. Det är såååå trist men välbehövligt. Jag har arbetat hela helgen och Staffan och Edvin har busat runt. Eftersom Edvin var sjuk i veckan som var så tyckte vi att det var bättre att enbart ägna sig åt honom under helgen än att pyssla med tråkigheter som tvätta och dammsuga.

    Angående fredag: Är det någon som har kollat på nyheterna och vädret? Jag har ännu inte hunnit med det. Om det är fint väder kan vi väl träffas i Stadsparken? Jag har förstått att många av er gillar den lekplatsen. Ida: Låter som att ni har en mysig husvagnssemester!

    Sara: Jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete för att du vill ha några dagar till ensamsemester med Anders. Men om du själv känner att det kan bero på "något" så kanske det kan vara bra att prova en liten inre upp-piffning som Sofia. KRAM.

    På måndag åker vi till Lidköping för att sen på onsdag fira Staffans äldsta kusins (han har precis som jag endast två kusiner) student. Kusinens mamma var så orolig över att det skulle komma för få personer och fira honom...


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
  • Tinsa

    Pust, nu har vi varit på öf, och sen storhandlat. Hade lite tur och fick båda barnen att sova när vi kom hem så jag har hunnit packa upp i lugn och ro och sitta här lite också...

    Har faktiskt funderat på "inre uppiffning", men jag har provat det förut och tyckte inte det gav något. Sen vet jag ju att det beror på att Elsa är inne i en jobbig period så att vi sover för lite, samt att jag tycker att jag drar för mycket av lasset med barnen. Det beror inte på Anders utan enbart på mig själv så jag ska bli bättre på att åka iväg ensam framöver. Å andra sidan är det ju så mysigt att göra saker ihop när Anders är ledig...

    Vi ses gärna i stadsparken på nationaldagen, vädret lär ska bli fint i alla fall. Annars ska det ju vara nåt firande på Disagården, men det kanske blir lite väl mycket folk? Eller så får ni hemskt gärna komma ut till oss på landet om Anna och Edvin kan få skjuts av någon? Hur som ska det bli jättekul att ses!

  • Nygge

    Sara: Skönt att ni hade det bra, och det är verkligen inte alls konstigt att vilja ha lite mer semester tycker jag. Du är säkert jättetrött och dessutom visste du att barnen hade det bra. Klart att man får vilja vara själv lite längre.

    Den inre uppiffningen var väl sådär tyckte jag. Jag har träffat psykologen tre gånger och senaste gången bestämde jag mig för att jag faktiskt inte gillade henne. Hon är inte speciellt konstig eller så, men det var som om vi inte riktigt förstod varandra när vi pratade. Det enda jag "fick mig till livs" var att jag skulle stoppa mina funderingar i en mental korg och sedan plocka fram dem 15 minuter om dagen och då få älta ordentligt. Har inte testat ännu och jag tror inte att det är något som kommer att revolutionera mitt vardagsliv direkt. Jag har ett återbesök om några veckor, men jag tror inte att det blir en långvarigare kontakt. Njeee, nästa gång jag behöver uppiffning satsar jag på spa istället ...

    Angående fredag: Vi är öppna för alla förslag. I eller utanför stan. Vi har ju bil, men bara en barnstol, annars skjutsar vi gärna om det behövs.

  • tigge

    Tittar in och berättar att Viggo har fått svinkoppor och att jag vab:ar för första gången i mitt liv. Egentligen ska jag vara ledig onsdagar eftersom sambon jobbar då, men nån hade lagt in en tur på mig ändå. Så nu får jag chansen att vara hemma i det fina vädret med ett barn som ändå mår bra, bara ser lite fulare ut... . Mormor skulle egentligen ha varit barnvakt om vi båda hade jobbat idag, men då hon ska till Frankrike i helgen är hon så rädd att bli smittad. Och jag gråter inte direkt över att slippa jobba.

  • puss

    jaså är det här ni är!!
    *låter som mormor i gardells julspel*
    kopierar över:

    hej hörrni...
    nån som vet var eller hur man kan få tag i en bra barnflicka/hemhjälp?
    vi var ju inne på aupair, men jag tycker inte vi har plats för det och vi vill inte ha nån som bor här jämt.
    fast nu vill jag ha hjälp. det räcker om nån kommer en eller två dar i veckan och hjälper till lite, med småplock och sånt, eller åker på utflykt med axel ( till nickis, skansen eller badhuset eller så, ni vet)så jag får sova.

    nån som kan tipsa?

  • Tinsa

    Halloj!

    Börjar väl bli dags att bestämma något till fredag? Blir det jag, Nygge och Anna? Några fler?

    Stadsparken funkar fint för oss, där kan man ju köpa glass och fika nu också tror jag, och vi behöver inte fira så mycket. Runt lunch, typ 11 passar oss i tid. Vad säger ni? Om ni som sagt inte vill komma hit i stället? (oj, många frågetecken blev det...)

    Tigge: "Grattis" till en VAB-dag i det fina vädret! Vad tycker Viggo då? Är det obehagligt att ha svinkoppor?

    Puss: Ingen aning! Finns inte i min värld....

  • puss

    tinsa, tror du att det är en dålig idé? *orolig*
    jag känner att jag inte orkar "ensam". maken arbetar inte hela dagar så han är hemma mycket, men jag är höggravid och ska snart ha liten bebis att amma på nätterna och gosa med på dagarna... plus att A ska underhållas och sysselsättas. han går ju inte på dagis.
    jag är så trött.

  • puss

    ska iaf få massage nu, det kanske hjälper mig att sova bättre.
    gonatt på er, alla mammor och barn

  • Nivde

    Gokväll!

    Angående fredag:
    Vi har ju tyvärr ingen barnstol och det känns tyvärr som lite för mycket jobb att försöka hyra en för endast en dag. Vi har funderingar på att köpa en begagnad för att slippa hyra när vi får besök av bilburna släktingar men det lär inte bli av innan sommaren är slut.
    Stadsparken vore guld för oss... Kl. 11 fungerar också bra! Hur gör ni med lunch? Köper där eller har med en smörgås eller varmkorv?

    puss:

    Det är tyvärr en lite okänd marknad för oss också så jag kan inte heller rekommendera någon. Det kanske finns någon käck student som läser någon sommarkurs som vill tjäna några extra slantar?


    ღ Mamma till världens finaste och goaste Edvin ~ född 12 juli 2006 ღ
Svar på tråden "Augusti 2006-mammorna"