• Nikita05

Anklagad för smutsigt barn

Så här ledsen har jag inte varit på länge... har fortfarande inte förstått vad som egentligen hände. Var på utvecklings-/föräldrasamtal i morse och fick då höra att "personalen reagerat på att vår son var smutsig och oren". Blev så chockad, att jag inte förmådde fråga vad de egentligen menade, men skickade sedan ett mail med funderingar(vem tyckte det? exempel?). Fick då svaret: att vår son "hade smutsiga kläder", "oren hud", "smutsiga händer" etc och hänvisningar till BVC:s hemsidor, sidor om barn och hygien, barn och uppfostran etc. Vi tycker att vår son är hel och ren, och han har alltid rena kläder till förskolan. Däremot har han eksem vilket gör att vi flera gånger om dagen smörjer honom med många salvor vilket gör att fläckarna på kläderna inte alltid går bort och salvorna fastnar i håret etc. Detta vet förskolan.

För mig är inte det viktiga om han varit smutsig eller ej utan det sätt varpå personalen bemöter och behandlar föräldrárna i en sådan situation.Känner oss kränkta och ifrågsatta som föräldrar.

Vad hade ni gjort? Hur hade ni reagerat?

• Svar på tråden Anklagad för smutsigt barn
  • kalkprinsessan

Hu va jobbigt för er. Ta kontakt med eran rektor och förklara hur ni blivit bemötta så är det bara att hålla tummarna för att ni löser det hela.

• Spicy woman

Men om de vet om att salvorna ger fläckar, då hade jag blivit förbannad.

• Drakmamman 76

Börja med att prata med personalen... Lugnt o sansat.. Fråga om varför dom säger detta när dom vet orsaken.. Blir det inget gehör, ta rektorn.. Skulle denne inte heller ta allvaret i detta, så måste det ju finnas nån över.. områdeschef eller dyl.. ska se om jag kan hitta nått.. eller om nån annan kan hjälpa till med.. =o)

Skrämmande när sånt här händer.. =o(

• ollesgömma

men fyfan! prata med den som bär huvudansvaret för förskolan, så får det ju bara inte gå till. att de dessutom visste om att att det kunde bli fläckar av sonens medicin.. nä.. jag finner inga ord. jag blir så jävla förbannad. snacka med föreståndaren och hjälper inte det, stäm dem.

• Kålrot

Hur många barn är helt rena från morgon till kväll?
    Och på dagis blir de då ännu smutsigare.
    Jag tar på barnen rena kläder när vi går hemmifrån på morgonen, men de har otast hunnit smutsa ner sig innan vi kommit fram till dagis.

"oren hy" vilket konstigt uttryck för ett barns hy. Det brukar man väl kalla fet och finnig hy på vuxna och tonåringar...

Om de ska ha så perfekt rena barn på dagis kanske de ska skaffa en dusch och ha utanför entren. Barn blir smutsiga. Är det så konstigt?

Hade personalen sagt så till oss hade jag blivit väldigt irriterad, och undrar vad de har för snedvridet synsätt om barn.

• emmisen82

"Smuts är bra!" Och då citerar jag ett välkänt tvättmedelsmärke...Nej men allvarligt talat så tycker jag de låter skrämmande. Barn ska få vara smutsiga!Och barn blir smutsiga snabbt!Det är ju under en sån kort period (dom växer ju så snabbt), så varför kan dom inte få skita ner sig om dom vill de. Vet av egna erfarenheter att man inte vill ha en mamma som blir hysterisk för minsta fläck. Nej livet är till för att njutas och vad gör då lite fläckiga kläder och "oren hy"....

• Sarah84

VA? Kom de som en chock för dom på förskolan att barn smutsar ner sig? Smutsiga barn e ju lyckliga barn sägs de ju. Så länge barnen kommer i rena kläer & är rena när de kommer på morgonen så e de väl inget att diskutera över. Att de e smutiga när de åker hem är ju mer vanligt än undantag..

• Speedway

Men fy fan rent utsagt! Mitt barn blir skitigt så fort man stänger av duschen i princip. Spelar ingen roll va jag gör bara jag vänder ryggen till så är hon skitig. Och det är skillnad på smuts och smuts liksom. En del barn är helt enkelt små lortgrisar, och det finns inte så mycket att göra åt det

Så TS, gå vidare med detta, för jag skulle också känna mig sjukt kränkt, dessutom när dom vet att han har eksem och blir insmord med salvor osv.

Ska barn inte få va skitiga längre, eller svarta under naglarna efter allt sand/jordgrävande?

• vem bryr sig

Era fröknar var ju ändå ärliga och sa det direkt till er, min dotters gamla dagis personal pratade högt på stan och till andra människor att hon hade smutsiga kläder på dagis, Jag vet inte hur andra gör men jag skickar inte dom"finaste" dyraste kläderna till dagis för på dagis målas det och grisas varje dag, så där tycker jag att barn kan ha kläder med fläckar på alltså fläckar som inte går bort i tvätten.

(Vi fick byta dagis efter det eftersom dom brytit mot tysdnadasplikten.)

Jag var något förbannad på personalen när jag kom dit dagen efter jag fått höra vad som sagts på stan.

• Linnpinn

Näe fy vad hemskt. Jag hade mått jättedåligt om jag fått höra något sådan och hade nog precis som du reagerat med att bli så ställd att jag inte kommit med följdfrågor på en gång.

Finns där någon i personalen som ni har lite bättre kontakt med/förtroende för? I så fall kanske du kan säga att det inte alls känns bra efter utvecklingssamtalet och att ni skulle behöva prata. Och hoppas på ett bättre bemötande denna gången. Fungerar inte det hade jag gått högre upp till chefen och berättat hur dåligt personalen hanterat frågan.

Svar på tråden Anklagad för smutsigt barn