• Poppy Lee

    Konstiga saker hemma hos andra människor

    Satt och tänkte på hur mycket konstiga saker andra familjer har för sig, kanske framför allt såsom det märktes när man själv var barn. Som till exempel:

    - Kompisen vars familj hade ett helt våningsplan i sitt pyttelilla hus obebott och endast bestående av möbler övertäckta med vita lakan.

    - Att man inte blev bjuden på mat hemma hos vissa kompisar när man var där och lekte, utan fick sitta kvar med tom mage på kompisens rum medan den åt med sin familj

    Vad säger ni, har ni några underliga historier eller inblickar i andras familjer ni vill dela med er av? Nyfiken!

  • Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor
  • LovelyMeLovelyYou
    Minnie69 skrev 2008-09-09 11:33:53 följande:
    Ja, det är skumt. Stökigt för mig betyder att man behöver sixacka sig fram enligt en utstakad bana för att inte riva ner något i röran
    Precis!

    Sen är jag en sådan som skiljer på stökigt och skitigt... Man kan ha det stökigt utan att det är skitigt, medans man kan ha det ostökigt men ändå skitigt...
  • Björnmossa

    Just nu är det hyfsat undanplockat här, men blomflugor ÖVERALLT bara för att jag drog in några äpplen... gaaah.

    Jag tittar i badrumsskåp ibland om jag letar efter nåt... det kan ju hända att man får ett akut behov av tandtråd på en fest tex.

    I min förra lägenhet hade jag alltid badrumsskåpet öppet för att kunna plocka med grejorna samtidigt som jag speglade mig, antar att många snokare blev besvikna över att det var så lätt

  • aäjfu

    Det där med stökigt och skitigt är intressant. För något år sedan när vi fortfarande letade hus var vi på en visnig där paret hade plockat undan jättebra överallt. De hade också tänt värmeljus och lagt inredningsböcker snyggt på soffbordet.
    Men fönstrena var jätteskitiga och det hade runnit fågelskit på köksfönstret. Spisen var helt flottig och fullt med "fingrar" på luckor och vitvaror.
    Bryr mig inte om sånt annars men om jag skulle sälja mitt hus så nog hade jag skurat varje vrå.

  • LovelyMeLovelyYou
    aäjfu skrev 2008-09-09 14:47:05 följande:
    Det där med stökigt och skitigt är intressant. För något år sedan när vi fortfarande letade hus var vi på en visnig där paret hade plockat undan jättebra överallt. De hade också tänt värmeljus och lagt inredningsböcker snyggt på soffbordet. Men fönstrena var jätteskitiga och det hade runnit fågelskit på köksfönstret. Spisen var helt flottig och fullt med "fingrar" på luckor och vitvaror.Bryr mig inte om sånt annars men om jag skulle sälja mitt hus så nog hade jag skurat varje vrå.
    Ja precis! Vi ska flytta nu och visa lägenheten och så... Jag planerar att gå över hela lägenheten, och då framförallt köket, så lägenheten ser fräsch ut... Det gör ju en del för helhetsintrycket.
  • Solstickeflickan

    Vet inte hur ovanligt det är, men har en bekant som har stora foton på sig själv och familjen överallt i huset. Det är riktigt stora kort, inramade och uppsatta i stället för vanliga tavlor, och de finns verkligen överallt. Själv skulle jag aldrig klara av att se mig själv uppförstorad överallt. Hos samma familj är allt lyxigt och av senaste modell, men det blir förstört av att det är så skitigt. Ingenting är rent, jacuzzin går inte att använda eftersom den dels är jättesmutsig och dels saknar duschmunstycke. den stora tomten är full av ogräs och dörrklockan fungerar inte.  

  • legomum

    Den där trenden med endast ikeamöbler och vitt överallt. Alla små saker och detaljer som gör ett hem är borta.

    Så skulle jag inte kunna tänka mig leva.

  • Solstickeflickan
    legomum skrev 2018-01-13 13:54:11 följande:

    Den där trenden med endast ikeamöbler och vitt överallt. Alla små saker och detaljer som gör ett hem är borta.

    Så skulle jag inte kunna tänka mig leva.


    Tycker det är jättefint! Är uppvuxen i ett hem med bara begagnade och ärvda möbler, kanske beror på det.

    OnT: Hade en kompis när jag var liten där de hade på radion och alla lampor tända när de var borta för att skydda sig från inbrott. Det tyckte jag var lite konstigt.
  • Lille Snopp
    Tussan05 skrev 2008-06-09 20:45:24 följande:

    En vän till mig hade också "barnfri" övervåning. Deras familj var lite "pretto", hennes föräldrar var lite stela och strikta men ändå trevliga. På övervåningen hade de en vit, långhårig heltäckningsmatta som var förklaringen till att vi inte fick vara där. Men fika fick vi, mandelkubb och jordgubbssaft.

    Sen blev jag alltid lika förvånad när mina vänners mammor bredde smörgåsarna åt sina barn. Vaddå, var de handligsförlamade eller??


    Hos oss är det likadant mamma breder snörgosen åt mig eftersom jag är född med en syndrom som heter roctorlius fenfotisst typ 1 med ren svenska född utan armar vardag hos oss
  • Litorina

    Jag växte upp före mobiltfnernas tid. Hos en kompis fanns det (minst) en telefon i varje rum, inkl hall och toalett. I förrådet fanns en flyttlåda med säkert 20-30 telefoner till.

    (Att inte äta hos kompisar var praxis i min barndom. Det var ngt föräldrarna bestämt sinsemellan, tror jag. De flesta ville nog ha familjen samlad vid middagen.)

  • Bertram
    Tullemi skrev 2008-06-15 12:59:27 följande:

    Min mamma hade grillkrydda på ALLA middagar och allt var väääldigt välstekt, hua. Kankse var bra att inga kompisar åt hos oss . Jag kan fortfarande inte köpa hem grillkrydda och ha på maten, hehe.


    Nu svarar jag 100 år senare men det var ju bästa kombon ju! :D
  • Bertram
    Bertram skrev 2019-09-16 23:17:12 följande:
    Nu svarar jag 100 år senare men det var ju bästa kombon ju! :D
    Citerade fel dessutom, menade såklart kombon oboy å kaviar/ostmacka
  • siamesia

    Mer tragiskt än konstigt kanske, men jag besökte en familj som hade uppfödning av både katter och hundar.
    Hela huset var inrett med kompostgaller och gallerdörrar och i precis vartenda rum i huset bodde det djur. Källarvåningen var en enda stor kläckningsanläggning där det pep och kravlade av små kattungar och hundvalpar överallt.

    När familjens barn kom hem från skolan kunde de inte gå in via den vanliga entrén på framsidan eftersom hallen var bebodd av fyra vilda hundar som riskerade att smita ut, utan barnen fick istället gå via altanen. För att komma från altanen och in i köket behövde barnen hoppa över fyra kompostgaller.

    Det luktade starkt av djurexkrementer överallt, det var bara att slänga alla kläder i tvättmaskinen på en gång när vi kom hem därifrån!

    Tyckte så synd om de stackars barnen som fick växa upp i detta hem och hoppa över kompostgaller vart de än gick i huset! Det var ju som om de bodde i bur!

  • Wald

    Jag måste bara lyfta upp denna tråden för den är så konstig, rolig och ibland ganska tragisk.

    Vi känner en familj som har som regel att man måste ta av sig skorna i bilen. Givetvis äter de inte heller i bilen. Eller något annat som riskerar att smutsa ner den.

    Vårt barn har en kompis som varje gång hen kommer hit vill äta något sött, baka något eller bara sitta i soffan en stund. Hemma hos hens familj är allt socker bannlyst och det är endast städning och träning som får utföras i hemmet. Normalt sett vräker vi inte heller i oss snask men visst kan man ta en chokladbit om man blir jättesugen, gäller givetvis alla familjemedlemmar samt eventuella besökare.


    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
  • LaFontaine
    Wald skrev 2020-10-22 10:03:00 följande:

    Jag måste bara lyfta upp denna tråden för den är så konstig, rolig och ibland ganska tragisk.

    Vi känner en familj som har som regel att man måste ta av sig skorna i bilen. Givetvis äter de inte heller i bilen. Eller något annat som riskerar att smutsa ner den.

    Vårt barn har en kompis som varje gång hen kommer hit vill äta något sött, baka något eller bara sitta i soffan en stund. Hemma hos hens familj är allt socker bannlyst och det är endast städning och träning som får utföras i hemmet. Normalt sett vräker vi inte heller i oss snask men visst kan man ta en chokladbit om man blir jättesugen, gäller givetvis alla familjemedlemmar samt eventuella besökare.


    Vi har också som regel att barnen tar av sig skorna i bilen. Det blir så jäkla skitigt annars. Dessutom äter inte heller vi i bilen. Det blir smuligt och smutsigt och hur kul är det att hitta mumifierade pommes under bilsätet?
  • moaguuun
    siamesia skrev 2020-04-06 02:04:33 följande:

    Mer tragiskt än konstigt kanske, men jag besökte en familj som hade uppfödning av både katter och hundar.
    Hela huset var inrett med kompostgaller och gallerdörrar och i precis vartenda rum i huset bodde det djur. Källarvåningen var en enda stor kläckningsanläggning där det pep och kravlade av små kattungar och hundvalpar överallt.

    När familjens barn kom hem från skolan kunde de inte gå in via den vanliga entrén på framsidan eftersom hallen var bebodd av fyra vilda hundar som riskerade att smita ut, utan barnen fick istället gå via altanen. För att komma från altanen och in i köket behövde barnen hoppa över fyra kompostgaller.

    Det luktade starkt av djurexkrementer överallt, det var bara att slänga alla kläder i tvättmaskinen på en gång när vi kom hem därifrån!

    Tyckte så synd om de stackars barnen som fick växa upp i detta hem och hoppa över kompostgaller vart de än gick i huset! Det var ju som om de bodde i bur!


    Ni borde ha anmält till länsstyrelsen. Låter ej som en laglig djurhållning 
  • moaguuun
    LaFontaine skrev 2020-10-22 13:06:44 följande:
    Vi har också som regel att barnen tar av sig skorna i bilen. Det blir så jäkla skitigt annars. Dessutom äter inte heller vi i bilen. Det blir smuligt och smutsigt och hur kul är det att hitta mumifierade pommes under bilsätet?
    Hmm fast man sitter ju med fötterna/skorna på golvmattan när man åker i bilen. Då är det bara mattorna som blir skitiga och de kan man ju bara skölja av ibland 
  • LaFontaine
    moaguuun skrev 2020-10-22 13:22:17 följande:

    Hmm fast man sitter ju med fötterna/skorna på golvmattan när man åker i bilen. Då är det bara mattorna som blir skitiga och de kan man ju bara skölja av ibland 


    Barnen sitter med fötterna mot sätet eftersom de sitter i stol
  • Wald
    LaFontaine skrev 2020-10-22 13:06:44 följande:

    Vi har också som regel att barnen tar av sig skorna i bilen. Det blir så jäkla skitigt annars. Dessutom äter inte heller vi i bilen. Det blir smuligt och smutsigt och hur kul är det att hitta mumifierade pommes under bilsätet?


    LaFontaine skrev 2020-10-22 13:39:15 följande:

    Barnen sitter med fötterna mot sätet eftersom de sitter i stol


    Ja, det är ju en helt annan sak med barn som sitter med fötterna mot sätet.

    Den familj som jag skrev om har det som regel för ALLA oavsett om man är vuxen eller barn och var man har fötterna. Skorna sätts i bagaget under färden.

    I vår bil får man äta och det betyder absolut inte att vi har mumifierad mat i bilen. Vi städar bilen efter bilutflykten/semesterresan och vid normalt användande någon eller några gånger i månaden.
    Ingen kan få dig att känna dig mindre värd utan ditt samtycke. Eleanor Roosevelt
Svar på tråden Konstiga saker hemma hos andra människor