• skatts­essan
    Äldre 13 Jun 19:44
    4231 visningar
    11 svar
    11
    4231

    Utdrag ur födelse- och dopbok

    Någon som varit med om när ni fått ert utdrag ur födelse- och dopbok, att ert efternamn inte stavas på samma sätt som ni stavar det??

    Min man stavar med "W...." och det står "V...." i hans udrag.

    Alla andra ställen, som pass, polisregister m.m. står rätt med "W..."

    Förstår ni vad jag menar??

    Behöver något intyg som bevisar att det är samma person.

    Någon som varit med om detta? Och vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Utdrag ur födelse- och dopbok
  • Äldre 13 Jun 20:35
    #1

    Vad är din man döpt till? Kanske har dom helt enkelt stavat fel i dopboken? Till Colombia (säkert till andra länder också men det har jag ingen koll på) är det jätteviktigt med rätt stavning! Om jag vore er skulle jag försökt få det ändrat i dopboksutdraget.

  • Äldre 13 Jun 21:00
    #2

    Hej! Vi har varit med om samma sak. Men då var det kanske inte dopboken det rörde sig om, jag minns inte. I alla fall så bad vi vår NP att skriva ett intyg där alla olika namnstavningarna fanns med samt att det rörde sig om en och samma person. Inga som helst problem. Har ni hört med er org?

  • saax
    Äldre 13 Jun 21:44
    #3

    Jag har ett dubbelnamn, men i de flesta handlingar står enbart ett av mina namn som förnamn eftersom jag inte tilltalas med mitt dubbelnamn. Vi skrev in i det personliga brevet till Kina att jag var en och samma person, men att det ibland stod dubbelnamn och enkelnamn. Låter krångligt....ja men det var inga som helst problem för oss. Hör med organisation!

  • Äldre 13 Jun 22:46
    #4

    Mitt efternamn har blivit felstavat i några av handlingarna, dock inte födelse- och dopboken, och vi var tvungna att få de handlingarna omgjorda.

  • MissyX
    Äldre 13 Jun 23:14
    #5

    En liten fråga bara, hoppas det är ok ts.
    Min man är inte döpt ( är inte medlem i kyrkan alls), måste man vara döpt för att adoptera från bla Colombia?

  • Äldre 14 Jun 10:00
    #6

    MissyX: Nej, man måste inte vara döpt. Man har ändå en födelse- och dopbok, men rutan för dop är helt enkelt tom om man inte är döpt.

  • MissyX
    Äldre 14 Jun 10:26
    #7

    Tack för ditt svar Gnista!
    En till fråga, vart får man tag på sin födelse och dopbok? Hade ingen aning om dessa böcker. Kanske en dum fråga men frågar man inte så får man inga svar!

  • Äldre 14 Jun 14:09
    #8

    MissyX: Vi fick tag på våra från våra respektive födelseförsamlingar. Fast det är ingen "bok" i den bemärkelsen utan ett ganska tråkigt papper där det bara står lite namnuppgifter och när man är döpt (om man nu är det) och av vilken präst. Det kan även vara så att inte ens födelseförsamling har kvar "boken" utan den är flyttad till ett stort landsarkiv, olika för varje län tror jag, kolla www.statensarkiv.se/. Där ska det finnas nån lisa vilka kommuner som har lämnat över sina böcker dit.

  • skatts­essan
    Äldre 14 Jun 17:01
    #9

    Tack för era svar.

    Ska försöka få något intyg av en notarie som skriver att det är samma person.

    Ska kolla med AC om de säger att det är ok.
    Hoppas hoppas...

  • Äldre 14 Jun 21:19
    #10

    Jag tror nog att de säger att det är ok. Vi bad NP skriva det när vi var där med övriga handlingar. AC dikterade vad det skulle stå ungefär. Men det var ju 2005, det kan ju ha ändrat sig sedan dess.

    Lycka till!

  • skatts­essan
    Äldre 16 Jun 11:41
    #11
    LG74 skrev 2008-06-14 21:19:56 följande:
    Jag tror nog att de säger att det är ok. Vi bad NP skriva det när vi var där med övriga handlingar. AC dikterade vad det skulle stå ungefär. Men det var ju 2005, det kan ju ha ändrat sig sedan dess.Lycka till!
    Hoppas att det är ok!
    Tack!
Svar på tråden Utdrag ur födelse- och dopbok