• Åsalie

Uppstammad japansk lönn? Uppstamma själv?

Verkar svårt å finna?

Någon som har sett en liten variant av detta? Och går det att "uppstamma" på egen hand? (har ju sett många buskar)

Vill åt just ett uppstammat träd, gärna litet, som både kan va i kruka å planterat i rabatt, och löven ska vara vinröda/röda/lila och vara flikiga Helst! Men gärna tips på liknande träd!!

• Svar på tråden Uppstammad japansk lönn? Uppstamma själv?
  • Åsalie

Blodlönn är en variant jag är sugen på, men som sagt, skulle va kul å höra ifrån folk som stammat upp själva....

• isisisis

Det är bara att beskära de nedersta grenarna!

Men tänk på att den inte växer så mycket på höjden.

• Åsalie

okey :) att den inte växer så mkt på höjden är väldigt bra i mitt läge då tomten är liten, men är det inte svårare än så? Ska man välja en buske med en stark mitt-stam så att säga eller ska man tänka på något när man väljer ut busken man ska stamma upp?

• isisisis

Ja.Ellar alternativt kan du fläta ihop fler stammar om de sitter tätt.
    Eller vira ihop med snöre.
    Snöret kan du ta bort efter en tid.

Du får kolla hur plantan ser ut

• Åsalie

ja ok!! smart

har idag varit på blomsterlandet och bokat en uppstammad blodlönn, han kunde inte lova att fixa nån, men han skulle kolla på det.

förstår inte till fullo vad ympad är, men jag gissar att det är det jag vill ha, eftersom jag vill ha en stam och sen en stor boll (inte boll a'la buxbom, men jag vill ha lixom kontrasten och att "kronan" ska bli rejält och gärna bred och gärna hängig och riktigt flikig och röd!)

var även på plantagen men där verkade dom mer tveksamma....det verkar inte vara så populärt att stamma upp just blodlönnen......men jag vill !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fläta lät coolt, men hur blir det efter ett tag....till ex, om man binder ihop med snören och sedan tar bort snöret (hur länge efteråt?) och vad händer då? kommer de växa ihop? (nä dum fråga) men kommer de behålla "upprättheten"?

• isisisis

Ja.Du får kolla efter ett år eller 2.
    Vet inte hur lång tid det tar.
    Det kommer att växa ihop mer eller mindre.
    Det håller formen och stannar så.

• Åsalie

Åhh!! tack för tipset, vad gullig du e då.

Jag e på ett annat forum som handlar om trägård o där får jag mest syrliga kommentarer ;p

jag trodde faktiskt inte att två grenar kunde växa ihop men då blir d väl kanon om man flätar just.......tack !!!!!!!!!!!!!!!!

• isisisis

Jag är trädgårdsmästare.
    Hdu frågat om hur du kunde såga ner din grannes 100 åriga Ek hade du fått syrliga kommentarer av mig också,men detta är ju inget övergrepp

• Åsalie

hahhah ja, jag såg att du va det på din sida....vad ROLIGT yrke det verkar vara!!!!

ja, nerå de svarar allt snällt på mina frågor där åxå... vet inte riktigt va jag fick syrliga ifrån.... ;p

så....ditt förslag är att köpa mig en blodlönn-buske och helt enkelt binda ihop grenarna och kanske klippa av smågrenar??

hörde dock att jag inte skulle klippa av allt för små grenar, för det är bättre att klippa av när de blivit lite kraftigare för då gynnar man stammen breddning typ......fast bättre ordval...

sen skulle man heller aldrig klippa på våren va....? för då riskerar dom att förblöda?

är det OK att klippa nu med andra ord?

• isisisis

Om det inte finns en uppstammad blodlönn,så kan du prova

Välj ett exemplar som grenarna sitter tätt på.

Välj inte bara första bästa utan åk runt och kolla på fler ställen

Det bästa är att klippa på hösten när löven fallit eller är på gång att falla.

Små kvistar går att klippa nu.Enstaka.

• Åsalie

ok tack!!!

kommer blodlönnen vara kal vintertid?

Svar på tråden Uppstammad japansk lönn? Uppstamma själv?