• Anonym

    Anhöriga till psykiskt sjuka, se hit!

    Såg att det funnits någon sån här tråd men den var inaktiv nu.

    Här kan man prata av sig och dela med sig av erfarenheter, råd o.s.v.

  • Svar på tråden Anhöriga till psykiskt sjuka, se hit!
  • Anonym (så ledsen)

    Måste man känna för sin psykiskt sjuka anhörig? Min bror har missahndlat mig psykiskt o fysiskt i hela mitt liv. Ett tag satt han på rättpsyk för ett allvarligt våldsdåd. Vi kommer ifrån en förmögen familj så misären syns inte utåt. Jag har man och 3 små barn. Sedan flera år tillbaka har jag helt avbrytit kontakten med min bror. Jag vill leva ett liv utan att han manipulerar mig och de jag har omkring mig. Utan våldsamheter och verbala nedtryckningar. Jag har valt att prioritera livet med min familj. Till detta kommer att jag ständigt blir ålagd skuld av andra för detta beslut. "Du måste förlåta, du som är så stark."
    Min brors vårdgivare har helt gått på hans linje och bryr sig inte om de anhöriga som han skadat. Det har "duttats" intill det oändliga med honom medan jag får fortsätta att leva med såren och minnena. Jag ska tydligen bara förlåta och gå vidare. Förlåter jag inte blir jag utfryst av resten av familjen. Finns det någon mer som befinner sig i en liknande situation?

  • Anonym (min mamma)

    det här är nog en tråd för mig men pga detta som hänt med min mamma så har jag inte blivit en del av problemet utan skjutit de bort och lärt mig av hennes sjukdom istället. Jag förstår henne men jag ursäktar inte henne för hon vet mkt väl att hon e sjuk. Min mamma är manodepp enligt papprena men enligt en kuratorvän så har hon något mkt mer grovt än just manodepp.

    Jag flyttade hemifrån när jag va 16 pga att de va just mot mig och pappa som hon gjorde ett helvete för. När hon fick sina utbrott så var bara mitt och pappas rum/kontor upp o ner. Hon erkände på ett möte att hon var avundsjuk på mig och min relation till min pappa. Att jag flyttade förbättrade mig på sätt som jag inte ens märkt förens idag. Vissa symtomer jag hade nr jag bodde hemma är borta som ångestattacker och gnisslande av tänder.
    När hon kommer i hennes sjukdom så vill hon gärna styra och ställe med folk och situationer men med mig kan hon inte eftersom jag inte tolererar och ursäktar hennes beteende som alla andra i min familj... därför försöker hon ännumer med mig men tack vare min man och min dotter så tar jag inte åt mig längre och ser det mer på ett kurators håll då jag utbildar mig till de.

  • Anonym (min mamma)

    Anonym (så ledsen) skrev 2008-07-14 09:18:08 följande:


    Måste man känna för sin psykiskt sjuka anhörig? Min bror har missahndlat mig psykiskt o fysiskt i hela mitt liv. Ett tag satt han på rättpsyk för ett allvarligt våldsdåd. Vi kommer ifrån en förmögen familj så misären syns inte utåt. Jag har man och 3 små barn. Sedan flera år tillbaka har jag helt avbrytit kontakten med min bror. Jag vill leva ett liv utan att han manipulerar mig och de jag har omkring mig. Utan våldsamheter och verbala nedtryckningar. Jag har valt att prioritera livet med min familj. Till detta kommer att jag ständigt blir ålagd skuld av andra för detta beslut. "Du måste förlåta, du som är så stark." Min brors vårdgivare har helt gått på hans linje och bryr sig inte om de anhöriga som han skadat. Det har "duttats" intill det oändliga med honom medan jag får fortsätta att leva med såren och minnena. Jag ska tydligen bara förlåta och gå vidare. Förlåter jag inte blir jag utfryst av resten av familjen. Finns det någon mer som befinner sig i en liknande situation?
    hej! du kan förlåta men inte acceptera hans beteende. min pappa och min syster säger ähh skit i henne och va som vanligt men jag kan inte låta henne köra över mig så jag säger ifrån medan dom andra tcker jag slösar tid. men det dom andra inte vet är att dom redan är i min mammas värld, dom är hennes sjukdom och hon styr dom som små handdockor men dom säger att dom blundar MEN det är deras vardag, för att klara vardagen med henne eftersom dom bor med henne. Eftersom jag inte bor där så ser jag det på ett helt annat sett och de gör du nog oxå så stå på dig själv. det är inte värt att ha en familj som´blundar för problemet, gör de som du vill göra situationen.
  • Anonym (Första av)

    Jag är inte i en liknande situation på så sätt att om jag inte förlåter så blir jag utfryst. Utan vi i vår familj har det nästan tvärtom. För att överleva som måste vi lämna vår anhörige åt sidan. Hon får "klara sig själv". Finns vi i närheten så äts vi upp, manipuleras, utnyttjas m.m.....så jag tycker väl att man inte behöver känns för sin anhörige. Utan rädda sig själv......
    Jag kan förstå om det blir svårt när resten av familjen påför skuld för att du inte vill förlåta..........
    Ibland kan försonas och sörja över det som varit vara en anna väg att gå, när förlåtelsen inte är nåbar......
    Kämpa på!

    Anonym (så ledsen) skrev 2008-07-14 09:18:08 följande:


    Måste man känna för sin psykiskt sjuka anhörig? Min bror har missahndlat mig psykiskt o fysiskt i hela mitt liv. Ett tag satt han på rättpsyk för ett allvarligt våldsdåd. Vi kommer ifrån en förmögen familj så misären syns inte utåt. Jag har man och 3 små barn. Sedan flera år tillbaka har jag helt avbrytit kontakten med min bror. Jag vill leva ett liv utan att han manipulerar mig och de jag har omkring mig. Utan våldsamheter och verbala nedtryckningar. Jag har valt att prioritera livet med min familj. Till detta kommer att jag ständigt blir ålagd skuld av andra för detta beslut. "Du måste förlåta, du som är så stark." Min brors vårdgivare har helt gått på hans linje och bryr sig inte om de anhöriga som han skadat. Det har "duttats" intill det oändliga med honom medan jag får fortsätta att leva med såren och minnena. Jag ska tydligen bara förlåta och gå vidare. Förlåter jag inte blir jag utfryst av resten av familjen. Finns det någon mer som befinner sig i en liknande situation?
  • Anonym (Första av)

    Jag har många gånger funderat över detta med att vara anhörig till någon med psyisk sjukdom och hur länge man ska "ställa" upp och finnas. För det är ju deras sjukdom som styr, precis som i ett missbruk....Men om sjukdomsinsikt inte finns så kommer de ju aldrig komma till en vändpunktsprocess där de "vänder" sitt liv och vi kan leva med våra anhöriga utan att drabbas för mycket. Det är ju värda som människor kärlek och en familj. Men i mitt fall är det omöjligt att leva nära...det går inte och kommer aldrig att gå. Nu har jag hittat ett sätt att förhålla mig till det utan att känna skuld att jag inte "tar hand" om min mamma...men oj vad många som ibland ifrgåasätter varför ??

  • Anonym

    Åh, jag fattar inte hur man kan hata och älska en person på samma gång. Har fått reda på ännu fler detaljer om otroheten, och jag känner mig så äcklad!
    Men jag kysste honom idag. Och senare på dagen/kvällen blev jag utbjuden av en annan kille, som vet om iaf lite grann om mig och mitt ex.
    Jag känner mig så elak för jag har nästan lust att gå ut med honom bara för att hämnas på mitt ex, men vet ju att det inte skulle bli bättre för det.
    Och senare i veckan blir det vårdplanering... är det sagt iaf, men ingen dag är bestämd.
    Ursäkta språket men fan vad jag hatar min situation just nu. Hade han bara kunnat hålla sig ifrån att vara otrogen så hade jag fixat det här, men nu vet jag inte om jag gör det. Det känns inte så...

  • Anonym (syster)

    Ts ok då förstår jag Tungt för dig med otrohet, var det längesen?

  • Anonym

    Anonym (syster) skrev 2008-07-15 00:24:38 följande:


    Ts ok då förstår jag Tungt för dig med otrohet, var det längesen?
    Början på juni... eftersom jag vet att han är missbrukare så hade jag nog kunnat förlåta själva sexet. Men att de var hos honom, att de bytte nummer, skrev sms till varann, träffades igen och åkte hem till honom igen... det är det som är svårast. Det var ingen engångsgrej och även om han säger (eller båda säger, jag har pratat med den andra på tel) att det inte var några känslor inblandade så är det ändå de sakerna runt omkring, att han pratade om sin dotter, att de låg i vår säng, att hn åt en smörgås och lånade duschen hos honom... det är de sakerna som gör ondast, det är de sakerna som gör att jag inte vet om jag kan förlåta.
  • Anonym (Första av)

    Vill du förlåta?! Förlåt för min raka fråga, fast ibland måste man ju ställa sig de frågorna också, för det är ju skillnad på att vilja och kunna.....

  • Anonym

    Anonym (Första av) skrev 2008-07-15 13:05:26 följande:


    Vill du förlåta?! Förlåt för min raka fråga, fast ibland måste man ju ställa sig de frågorna också, för det är ju skillnad på att vilja och kunna.....
    Hm, jag fick faktiskt tänka till en hel del.
    Jag vill att det ska vara vi, men han har sårat mig så otroligt mkt att jag inte vet, om jag förlåter honom känns det som att jag nedvärderar mig själv. Som att varken han eller jag skulle kunna respektea mig efter det.
  • Anonym (Första av)

    Jag hoppas på det bästa för dig. vad det än innebär...ett liv med honom eller ett liv utan honom. Huvudsaken är att du mår bra och lever ditt liv som du vill leva...


    Anonym skrev 2008-07-15 14:10:32 följande:
    Anonym (Första av) skrev 2008-07-15 13:05:26 följande:
    Hm, jag fick faktiskt tänka till en hel del.Jag vill att det ska vara vi, men han har sårat mig så otroligt mkt att jag inte vet, om jag förlåter honom känns det som att jag nedvärderar mig själv. Som att varken han eller jag skulle kunna respektea mig efter det.
  • Anonym

    Imorgon ska de iaf börja med ECT, vårdplaneringsmötet är inte förrän på torsdag (inte för att jag vet varför de vill att jag ska komma dit, de ändrar ju behandlingen hela tiden och det är ju inte dags för utskrivning än på länge).

  • Anonym

    Ok, har vart på vårplanering nu. Det blev ingen ECT igår för det kom en akut patient emellan. Förhoppninsvis blir det imorgon istället.
    De ska prova en medicin som heter lamictal nu, som ska hjälpa mot depression vid bipolär sjukdom.
    Annars sas det inte så mkt. Han ska ju vara kvar ett bra tag till, ev. kan de börja med dagpermissioner om ECT:n får effekt.

    Däremot har jag börjat känna saker som jag blir väldigt osäker av. Han är så dålig och jag är fortfarande arg och sårad och orolig för framtiden. Men de senaste gångerna har det pirrat i magen när jag ser honom, som det gjorde när man var nykär . Och vi kysste varann idag igen.
    Jag vet hur dumt det är av mig, men jag kan inte låta bli. Jag kanske borde låta bli att träffa honom på ett tag...

  • Anonym

    Nu har han blivit sämre.. hotar med att skriva ut sig. Smugglat med telefonen in på avdelningen och skickar en massa sms om att jag ska låta honom vara ifred, att han mår dåligt och en massa annat...
    Jag ringde till avdelningen och de ska ta hand om hans telefon men de har inte märkt av att han mår dåligt... men det är snarare bara ett dåligt tecken för han är expert på att dölja vad han känner.

  • Anonym (Första av)

    Vad tråkigt att höra att han börjar bli sämre igen, det lät ju som om han var på väg att hitta ett sätt att fungera i vardagen.

    Hur går det för dig??

  • Anonym

    Anonym (Första av) skrev 2008-07-20 21:33:15 följande:


    Vad tråkigt att höra att han börjar bli sämre igen, det lät ju som om han var på väg att hitta ett sätt att fungera i vardagen.Hur går det för dig??
    Ja du, ska jag vara ärlig så börjar jag tröttna på den här berg och dalbanan som mina känslor åker på... men jag hatar mig själv för att jag känner så.
    Vet ine vad jag ska göra...
  • Anonym (syster)

    TS aj va trist att han mår sämre O angående otroheten kan jag tänka mig att man skulle ha väldigt motstridiga känslor. Å ena sidan är det en person man älskar, men å andra sidan har han svikit en så fruktansvärt att man inte kan glömma det.

    Själv fick jag vad jag tycker är ganska goda nyheter igår. Min bror har varit på psyket och har börjat ta antidepressiva! Vår mamma är inte glad över det eftersom hon fått för sig att man blir nån sorts zombie av det, så nu är jag bara rädd att hon ska "prata ner" det men jag tror jag fick henne att inse att det är jättebra att han i alla fall gör nånting!

  • Anonym (Första av)
    Anonym skrev 2008-07-20 23:22:52 följande:
    Anonym (Första av) skrev 2008-07-20 21:33:15 följande:
    Ja du, ska jag vara ärlig så börjar jag tröttna på den här berg och dalbanan som mina känslor åker på... men jag hatar mig själv för att jag känner så.Vet ine vad jag ska göra...
    Fast du gör ju det som känns rätt just nu i den situationen du är i....

    Hur skulle du vilja göra då?
  • Anonym (...)

    Vi lever i ett helvete & inget kan vi göra för han är vuxen

    Mammas man, han är sjuk, sjuk, sjuk. Han har tankar, ALLA tittar på honom, han kan inte klippa gräs, han kan inte vistas bland folk, listan kan göras lång VARFÖR SKA DETTA HÄNDA OSS?

    Mamma orkar inte mer, det förstör ju hennes semester, hon orkar inte, hon vill ha semester & njuta när hon väl har semester.

    Min syster som bor hemma är livrädd att han ska ta sitt liv (han har sagt det många ggr) men inget kan vi göra, ingen kan passa honom som en bebis han är ju ändå vuxen, men blir som en bebis i sjukdomen.

    HUR SKA VI ANHÖRIHGA GÖRA?!??!? Är så ledsen....

  • Anonym

    Anonym (Första av) skrev 2008-07-21 15:59:40 följande:


    Fast du gör ju det som känns rätt just nu i den situationen du är i....Hur skulle du vilja göra då?
    Ena delen av mig tänker att det skulle vara så skönt att gå vidare med mitt liv och lämna honom bakom mig... andra delen hoppas fortfarande på att det kan bli som förr igen... och vill inte överge den han ändå är någonstans djupt inombords...
Svar på tråden Anhöriga till psykiskt sjuka, se hit!