• kajsavarg82

"raggarbil" o 1 åring

frågan jag har är: hur fäster man en bilbarnstol i en bil utan bälten??? eller är det bara o lägga ner hela projektet? nån med erfarenhet???

• Svar på tråden "raggarbil" o 1 åring
  • Cynric

man får nog vackert bygga om lite. en polare till oss bultade fast ögglor i golvet och bakanför själva sätet så dom kan fästa stolen med spännband.

• Sofia t

Du får inte ha en bilbarnstol i en bil utan bälten.
    Ett alternativ är ju att sätta dit bälten.

• kajsavarg82

jaha.. ja då får man vacker låtabli o åka med.. då vi inte har en egen bil (ännu) kan ju inte precis be vännerna att bygga om

• syd

Knepigt som fanken så har vi överlevt som faktiskt var med på den tiden när bälten var nära nog tillbehör och barnstol i bil var ngt man hängde på ryggstöden

• Kina79

Jo, men förr var inte bilarna lika stumma (säkra för vuxna, mindre säkra för barn) Hastigheterna var inte heller vad de är nu och inte heller var det så mkt trafik på vägarna som nu. Tung trafik har oxå ökat. Så att jämföra med förr är helt onödigt.

• syd
    Kina79 skrev 2008-06-17 12:43:59 följande:
    Jo, men förr var inte bilarna lika stumma (säkra för vuxna, mindre säkra för barn) Hastigheterna var inte heller vad de är nu och inte heller var det så mkt trafik på vägarna som nu. Tung trafik har oxå ökat. Så att jämföra med förr är helt onödigt.
    Skojjar du med mig?? Har du ngn koll på hur en bil säg en VW bubbla är byggd eller säg en stort sett vilken jänkebil som hellst före -75?

Resten har du rätt i :)
  • kajsavarg82

Mmm utveklingen har gått framåt.. min bror höll på o förlora sitt öga när farsan fick tvärbromsa, flög fram o slog i en milimeter övanför ögat rätt i instrumentbrädan.. det vill man inte vara med om.. ush.. tack o lov för bilbarnstolar..

syd skrev 2008-06-17 12:41:41 följande:
    Knepigt som fanken så har vi överlevt som faktiskt var med på den tiden när bälten var nära nog tillbehör och barnstol i bil var ngt man hängde på ryggstöden
  • Som snö

Nä, det var mindre trafik förr, men fler dog. 1965 dog 1313 pers, jämfört med dagens ca 500. En hel del av dom 1313 personerna var säkert barn. Utan vare sig bälten eller bilstol...

• Abessiniern
    syd skrev 2008-06-17 12:41:41 följande:
    Men om man är intresserad av statistik så kan man också se att antalet barn som dödas i trafiken har minskat betydligt i och med att användningen av bilstol till barn har ökat. De barn som dog i bilolyckor eftersom de inte var fastspända kan ju inte berätta om det här. Allvarliga bilolyckor är ju lyckligtvis ganska ovanliga. De flesta människor är ju aldrig med om en alvarlig bilolycka, men för de som är det så är bilbälte och bältesstol ofta avgörande för hur mycket man skadas.
  • syd

Att jämföra 1965 när jag föddes och idag gär inte att göra speciellt lätt
    En del av de parametrar som måste vara med är
    först och främst antal Mil/Person & år
    Så bara med det att det dog 1313 personer -65 säger inte så mycket
    Dels för att antalet fordon i trafik troligen står i motsatt propotion dvs att det är 38% döda idag mot vad det var -65 men det är många fler fordon i trafik och vi kör mer
    MEN då var bilarna inte vad de är idag i ngt hänseende om men tittar på prestanda på väghållning borms och deformations zoner

Att det hjälpt med utvecklingen SOLKLART
    MEN för att man ska skadas i en trafikolycka så måste den först ske undviker man det så...
    Och Ja jag tillhör de som kör en säker bil men även MC som idag blev prejad av en idiot som på ngt sätt troligen förväxlade mig på en Mc i storlek med en Polis MC med en Moped..
    Lovar min vänsterfot förväxlade inte hans passagerar dörr med ngt Öht... tror han får svårt att bortförklara det fotavtrycket

Svar på tråden "raggarbil" o 1 åring