• Högström

Världens mest otacksamma roll!

"Bonusmammarollen" är så fruktansvärt otacksam!
    Själv har jag gett upp. Jag packar inga väskor, fixar inga middagar, tvättar inte, diskar inte, lägger inte tid på att komma ihåg alla viktiga saker, ställer inte upp med något extra mer än kanske pengar. Det får han göra. Det är hans ansvar, inte mitt. Jag är inte intresserad av att försöka få alla nöjda längre, när det ändå bara klagas så förbannat. Biomamman undrar varför barnen kommer hem utan sockar eller liknande.. Inte fan vet jag, jag har inga barn. Det får väl han (min man) lösa. Som det är nu så mår jag bara dåligt av att barnen ska komma överhuvudtaget. Tid, energi och pengar ska man ställa upp med men i slutändan blir man aldrig tillfrågad om någonting. Jag fick inte ens vara med på bild till barnens dagis fastän att "alla vuxna runt barnet" skulle vara med. Barnen är nu helt hans problem. Får jag inte vara med och planera, då vill jag inte vara med alls. Och det känns faktiskt väldigt befriande!!! I helgen höll de på att skrika helt ohämmat som de här två gör av någon outgrundlig anledning. Då sa jag: gå ut i köket och skrik, jag vill ha lugn och ro! Så skönt! Ett tips till alla bonusmammor som har det jobbigt! SKIT I DET! Ta ett glas vin, och låt er man sköta det hela. Rämnar världen så är det på hans axlar. Och är det så att någon biomamma har synpunkter på det så får hon ta det med mannen, bonusmamman är ju trots allt ingen vikarie för biomamman som man kan behandla hur som helst.

• Svar på tråden Världens mest otacksamma roll!
  • tokelina

I vår familj är jag både bio och bonusmamma och min man är både bio och bonuspappa. Vi tar alltid beslut gemensamt om ALLA barnen. Vår vecka bestämmer vi tillsammans hur vi ska uppfostra barnen på VÅRT vis. Vi kan inte ha olika regler för olika barn i familjen, bara för att de har andra regler i biopappas hem och i biomammas hem.

Det fungerar inte att biomamman ringer och frågar bonus om de kan hitta på något på vår vecka, för då kan vi ha annat planerat. Det har jag talat om för henne, men det mottogs inte särskilt positivt, men det blev lite ordning i alla fall. Undantag görs givetvis vid läkarbesök och viktiga födelsedagar mm, men det vet man ju om i god tid och kan ringa föräldern och diskutera det innan.

Vi tar gemensamt ansvar för alla barnen. Det är aldrig tal om att man "passar" den andres barn, när den är borta. Man tar ju hand om alla barn såklart, för det är så man lever i en familj.

Strumpor verkar vara ett oöverstigligt hinder i alla bonusfamiljer så även i min. Jag KAN inte hålla reda på vems strumpor det är och vem som köpt dem! Det kan vara jag eller biomamman, eller biopappan, eller bonusmamman eller min man.

Vi har löst våra strumpor hemma så att en har intersport-svarta och en har stadium-svarta. De två andra familjerna köper tunna motivsockar eller enfärgade och de kan vi helt enkelt inte hålla reda på, för de ser likadana ut och är i samma storlek. Vad gör det? Skicka inte hit några strumpor ni är rädda om! Låt barnen ha våra strumpor när de kommer hit, så kommer de tillbaka i dem sen! Jag hatar strumpdiskussioner. Jag tycker det är viktigare att diskutera läxor och hur de mår!

• Anonym (hmm)

Det är väl det som inte funkar hos oss. Här bestämmer mamma och pappan vad som ska gälla. Sen blir jag informerad om det.

trolltagen skrev 2008-06-18 08:38:22 följande:
    Det är ju faktist så att man måste sammarbeta för att en familj skall fungera och må bra, biologiska band eller inte. Är man en familj så är man!Det är ju inte barnen som skall komma i kläm när ni egentligen skall ta det med era män, om de diskuterar saker med sina ex så kan de ju säga " Jag skall bara kolla med X så att det kan fungera,,,"För i många familjer verkar det som om biomamman och bonusmamman kanske inte kan samtala då måste pappan markera att hos han är det två vuxna som fattar beslut, men förslag är välkommna.Sen finns det ju saker som mamman måste vara med och bestämma, hon är ju mamma även om barnet är hos er.
  • Högström
    Svar på #22
    Exakt så är det för mig också! Och det är det jag är så trött på! Jag är inte intresserad av att "bli informerad" om hur mitt liv ska se ut. Därav har jag gett upp.
  • Anonym
    Anonym (2 bonusar) skrev 2008-06-18 08:01:26 följande:
    Jag ÄR den elaka styvmodern.!!!!Inte så att jag är elak mot barnen, men jag är inte heller snäll eftersom vi knappt träffas. Konstigt nog reagerar inte min sambo ett skvatt på att jag struntar i hans ungar. Och varför skulle han göra det? Han bryr ju sig inte om min dotter heller.
    ÅÅÅH vad mysigt ni måste ha det i eran familj. Snyggt jobbat, det finns hopp för alla med andra ord. *ironi*
  • Anonym
    Anonym (2 bonusar) skrev 2008-06-18 08:43:29 följande:
    Här är det så att de biologiska föräldrarna inte kan samarbeta. Så i flera år var jag länken mellan biomamman och vårt hem. Vilket också resulterade i att det var JAG som fick ta emot all skit som hon spydde ur sig.Vad jag inte förstår är varför biomamman tror att HENNES regler måste gälla hemma hos oss också. Som när barnen ska lägga sig, vad dom ska äta till middag o s v..Det senaste nu är att om min sambo "lyder" så slipper han betala underhåll. (!?!?!?)
    Starka känslor väcker ofta starka ord.. kan vara ett tecken på att de fortfarande vill vara ihop, älskar man inte nån så bryr man sig inte om vem som får sista ordet.
  • Anonym

Va skönt me en tråd där fler känner som jag. Jag vill fan oxå få uppskattning, jag begär inte mycket utan lite massage någon gång eller bara lite överrasknings mys för att jag är den som tar hand om hans son hela dagarna och jag är den som bråkar med biomamman och sitter och skriver till fk för biomamman ljuger till dom och kräver underhåll från oss. Tack och lov så samarbetar vi väldigt bra kring uppfostran av barnen och dom är behandlas lika, men de är ändå jag som står med de hela lasset för annars kör biomamman över oss.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-06-18 14:13:28 följande:
    Va skönt me en tråd där fler känner som jag. Jag vill fan oxå få uppskattning, jag begär inte mycket utan lite massage någon gång eller bara lite överrasknings mys för att jag är den som tar hand om hans son hela dagarna och jag är den som bråkar med biomamman och sitter och skriver till fk för biomamman ljuger till dom och kräver underhåll från oss. Tack och lov så samarbetar vi väldigt bra kring uppfostran av barnen och dom är behandlas lika, men de är ändå jag som står med de hela lasset för annars kör biomamman över oss.
    Det är så lustigt att i varenda inlägg så sprids det agg mot biomammorna.. förstår ni inte att det är HON som förstör och inte er hemmiljö? Varför låter ni någon utomstående förstöra era familjer, för JA er sambos barn ÄR er familj.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-06-18 14:14:37 följande:
    Det är så lustigt att i varenda inlägg så sprids det agg mot biomammorna.. förstår ni inte att det är HON som förstör och inte er hemmiljö? Varför låter ni någon utomstående förstöra era familjer, för JA er sambos barn ÄR er familj.
    biomamman påverkar bonusbarnen och hon kan förstöra det på många sätt. För oss har det gått så långt att vi fått anmäla till socialen.
    Sen vill man kunna ha en dag utan ett jävla mess eller samtal från den där förbannade biomamman som bara är störd över att hennes ex gått vidare och har det bra. Kvinnor är hemska lömska varelser hugger i ryggen så fort det finns chans. (jag e tjej oxå) :)
    Stänger vi av telefonerna så tro faaaaaan att det första som kommer är ett mess och frågan kan vara varför har ... ett litet riv märke på kinden, ... säger att din sambos barn bet .... bla bla sen så ringer fanskapet och får bonus killen att bli ledsen , hon säger till bonusen att det är ok att slå och vara elak emot mig. Och nej jag har enbart föröskt hjälpa till men jag sa nej tilll att vi kan inte låta biomamman styra och ställa. Jag förklara att vi ahr ett liv och att vi gör allt för liten men inte henne.
  • Tokitoj

Både moget och klokt skrivet av TS. Det är skitbra att barnen får ta smällen när man "skiter i allt, jag har inga barn".

haha, tror man att man straffar bio-mamman med den inställningen?
    Öhh...då får man fortsätta tro det. Skönt och va tappad bakom en vagn skulle jag tro.
    Det enda det skapar är att barnen sitter med känslan av att bonusföräldern är en pissig vuxen som man inte tycker om och därmed blir bio-mamman ännu mer gaalen än hon var innan.

Men visst, skitbra, verkar ju som att alla blir en vinnare av TS resonemang och inställning. Tjoho, vad en del inte är snillen!!

• Tokitoj

Och vad överskriften anbelangar i denna tråd så ska jag säga att det är den mest tacksamma roll man kan ha, OM man beter sig på ett sätt som man ska.

Det är också en förutsättning att bio-mamman beter sig som hon ska.

Dock är "skita i allt" ingen lösning för då är det bara barnen man straffar och skadar och inte den man avsåg att straffa och skada.

Svar på tråden Världens mest otacksamma roll!