• AnneVikstrand

Hundar från försvarsmakten..

Idag gick jag in och anmälde mig som intresserad av att bli fodervärd åt en hund hos försvarsmakten.

Har du någon erfaranhet av det? Skulle vara kul att prata med någon som kanske har erfarenheter av det hela.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-19 21:37
    Verkar ju vara några som kikar in här iaf så jag kan ju tillägga att redan dagen efter att jag skickar brevet med posten fick jag ett mejl. Dom ska kontaka mig för hembesök innan man placerar ut en fodervalp :) Väntar med spänning på att dom ska ringa!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-25 10:46
    Idag ringde jag till försvarsmakten. Han berättade att mina papper är skickade till en fodervärdskonsulent, som sedan kommer höra av sig till mig för hembesök och även andra häromkring Gävleborg. Han trodde att valparna kommer placeras ut häromkring i höst någongång. Synd att det skulle ta sån lång tid. Hoppas det inte kommer krocka med min utlandsresa bara..

• Svar på tråden Hundar från försvarsmakten..
  • Fru H

Jag har, ett kort tag iaf. Vi tog hand om en tik som var en avelshund. Hon bodde bara hos oss i tio månader, tyvärr, innan hon flyttade vidare till en annan fodervärdsfamilj (mycket stark schäfer+inte tillräckligt hundkunniga människor=dålig kombination)

Jag vet inte om jag kan hjälpa, men fråga du så får vi se.

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • AnneVikstrand

Okej, hur levde ni då när dom accepterade dig som fodervärdsfamilj?

Jag själv upplever mig som kunnig hundmänniska, jag är inte väldigt kunnig inom lydnad osv, men det stod att man kunde få hjälp med det av olika former av "handledare" nu som försvaret hade anställt. Man känner sig ju lite nervös på vad hundarna ska kunna, men man får säkert en bra information om dagen kommer :)

Jag är uppvuxen med hundar i alla år. Hade du en bra hundvana?

• Fru H

Det var min mans idé och hans intresse som styrde (han jobbar dessutom inom försvaret) så därför var det han som hade kontakten med dem. Det var akut brist på fodervärdar då när vi tog hand om just den här hunden, så om det var några särskilda krav på oss vet jag faktsikt inte. Hon var ju inte valp heller, skulle inte testas senare. Anledningen till att hon behövde en familj var för att hon vantrivdes i hundgård.

Själv har jag ingen hundvana alls och min mans var begränsad(så en schäfer var var ju en ganska dålig idé från början ) och det stödet vi fick när vi fick problem med henne var inte precis bra. Vi blev lovade att få träffa en hundtränare upp till 10 gånger, men sen sköttes kontakten mellan dem och tränaren så dåligt att allt rann ut i sanden.

Är det en valp du ska ta hand om förutsätter jag att stödet är bättre. Har de anställt handledare nu låter det ju toppen

Är du uppvuxen med hundar fungerar det gissningsvis bättre för dig än för mig, i synnerhet om det är en schäfer ni ska få och det är brukshundar ni haft.

Kvack, kvack, kvack. Så säger ankan.
  • AnneVikstrand

Jag tror faktiskt det kommer fungera bra då jag har erfaranhet av allt från valpar till pensionerade hundar. Det är tydligen akut behov av fodervärd nu också, så jag hoppas verkligen att vi har någon chans. Vi bor ju i lägenhet, men jag har stor tillgång till skog och mark när min far är stor markägare.

Okej, ja det kanske är därför dom har börjat med någon form av handledare, för att det har fungera dåligt tidigare. Synd att det var så för er. Men man lär ju sig av sina misstag också ;p haha.

• Udda

De måtte va jobbbigt å lämna ifrån sig hunden sen när dom ska ha den igen....

• AnneVikstrand
    Udda skrev 2008-06-17 21:32:15 följande:
    De måtte va jobbbigt å lämna ifrån sig hunden sen när dom ska ha den igen....
    Ja så tänker jag också. Man hinner ju fästa sig vid djuren dom ca 18 månaderna man får ha dom. Men jag vill prova iaf, får se hur det kommer funka om jag blir godkänd. :)
  • jeanettte

min syster är fodervärd åt försvarets hund. Han ska bli min-hund.

vet inte riktigt vad du vill veta... =)

• AnneVikstrand
    jeanettte skrev 2008-06-18 14:34:52 följande:
    min syster är fodervärd åt försvarets hund. Han ska bli min-hund. vet inte riktigt vad du vill veta... =)
    Ja vad kräver dom från dom som söker skulle vara intressant att veta :) Du kanske inte har sån koll?
  • AnneVikstrand

Ville bara tala om att jag har, vad jag tycker iaf fått ett positivt svar :)

Dom sa att dom skulle kontakta mig för hembesök innan det blev aktuellt för utplacering av valp!!!! Jag fick svaret mycket fortare än vad jag trodde, skickade brevet med posten igår. Ska bli spännande och se när dom ringer :)

Svar på tråden Hundar från försvarsmakten..