Kolik
#Sömnen.
-Skit i TV, dator och annat som håller er uppe. Sov när ni kan! Vi somnade ofta vid 19-tiden då sonen "somnade" för natten. Sedan vaknade han igen vid 01-tiden och var sedan uppe och skrek till morgontimmarna. Osv.
-Köp öronproppar och sov i skift. Ev. sov i separata rum.
#Koliken.
-GE INTE BARNET MAT HELA TIDEN! Under en speciellt hård natt ringde jag barnakuten, de frågade hur ofta barnet åt. Min sambo ammade varannan timma. Det var för att vi trodde han var hungrig när han skrek och för att den enda gången då han inte skrek, var när han åt. Det där med fri amning som barnmorskorna gärna pratar om är inte för alla barn! Barnakuten sa att var 3:e timma räcker väl. När vi började med det så blev det enormt mycket bättre. Helt plötsligt så kunde han sova 3-4 timmar i rad. Kolik kan ju vara magproblem, att ge barnet massa mat kan då förvärra smärtorna barnet har.
-Miniform. Ingen aning om det fungerade, men man är ju villig att smörja in sig i koskit om det har en fjärran chans att bättra.
-Akupunktur har jag hört bra om. Finns inte på alla orter dock, inget vi därför testade.
#Ni föräldrar
-Se till att säga till när ni nått er skrikgräns! Så den andre kan rycka in och ta över. Om man känner sig stark kan man ta lite mer än sitt eget lass under en stund för att ge en andre utrymme att andas mer fritt..
Det är inte skoj att känna att man nästan skulle kunna skada sitt barn för att det ska vara tyst, men tror nog alla kolikföräldrar får känslan. Se till att prata med varann om det även.. blir lätt något man talar tyst om, men det är ju självklart att man kan under korta stunder ser svart. Utan sömn blir man ju nära på psykotisk till slut.