• stålmorsan

Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?

Ja som frågan lyder, makens 17åriga dotter har flyttat
    hit men vad är lämplig månadspeng?

• Svar på tråden Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?
  • MeNoLike
    stålmorsan skrev 2008-06-25 22:05:16 följande:
    Hon fick 3000 men hon visste att inte vi hade möjlighet att ge henne samma summa innan hon flyttade hit, vi har 5 barn till men hon är oftast väldigt hjälpsam.
    OJ 3 tusen.. det var verkligen lite väl mycke... då lär man sig nog inte värdet på pengar.
    Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • stålmorsan

Jo vi tyckte oxå att det var mycket...

• Maskot

3000:- är jättemycket pengar!

Förstår att det är tufft för henne att "sänka sin levnadsstandard" hon har förmodligen fått dyrare vanor än hon kommer att ha råd med framöver. Tycker dock att 3000:- är för mycket att bara få.

• stålmorsan

Om vi säger att vi ger henne 1500 och vi betalar frissan, extra till vinterjacka typ, verkar det ok då?

• Suri
    Hon fick 3000 men hon visste att inte vi hade möjlighet att ge henne samma summa innan hon flyttade hit, vi har 5 barn till men hon är oftast väldigt hjälpsam.
    OJ, vad mycket!!
    Ja, har man råd så...?

Jag tänker som så att när sonen sen ska börja plugga och betala hyra/mat/telefon/försäkring/mat/nöjen osv med sitt studielån så är det bra om han lärt sig att hushålla med pengar. Nu får han ju mat hos oss.

Studielån minus hyra och räkningar blir inte mycket mer än  3-4000 kvar och då ska de ha råd med mat och stud.litteratur också. (+nöje och kläder).
  • Jamson
    3000???
    Herregud! Min kommer max upp i 1000 när han hjälper till hemma.
    Hur tillförlitlig är den uppgiften...?
  • MeNoLike
    stålmorsan skrev 2008-06-25 22:12:28 följande:
    Om vi säger att vi ger henne 1500 och vi betalar frissan, extra till vinterjacka typ, verkar det ok då?
    ni ska ju göra som ni själv känenr att ni har råd med. Jag tycker det låter mycke. jag skulel ha gett henne endast studiebidraget plus hjälpa till med frissa och kläder då eftersom det verkar som ni har råd med det
    Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Umm Israa

En 17åring ska väl för sjutton arbeta om hon vill ha mer pengar än sitt studiebidrag?=!?

• stålmorsan

Om hon bott här från början hade hon fått endast studiebidraget men det känns lite som att vi får gneta ihop lite mer för att hon fått så pass mkt innan. Vi har egentligen inte råd men får jobba mer o unna oss själva mindre...

Svar på tråden Vad ger ni era 17åringar i månadspeng?