• Anonym (Kaffedraken)

    Min duktiga lilla kille

    Har funderat ett tag på att börja med potträning med Gustaf. Han fyller två år snart och har visat intresse för att sitta på toan men det har aldrig blivit nått resultat. Så i går bestämde jag mig att nu var det dax på allvar och blöjan åkte av. Flera gånger kom det kiss i byxan och på golvet. Varje gång det hände sa jag att man ska kissa & bajsa på toaletten och satte honom där.

    Idag var vi och hälsade på mormor och morfar. De har en potta och den tyckte Gustaf var jätte rolig att sitta på, ville sitta på den nästan hela tiden. Och efter ett tag så kom det mycket riktigt kiss i pottan. Mamma jublade och blev jätteglad och sa att Gustaf var jätteduktig som hade kissat på pottan. Gustaf sken som en sol. Sen gick det ett tag. Gustaf och morfar (som är Gustafs bästis) satt vid köksbordet och läste/tittade i tidningen tillsammans på var sin stol. Då säger Gustaf:
    "Mamma, Gustaf vill kissa."
    När jag skulle hjälpa honom till pottan så var det försent. Då kom det i byxan i stället. Jag berömde honom för att han varit så duktig och sagt till att han behövde kissa.

    Ja, ja det här är ju bara början, räknar med att det kommer att ta tid. Men det bådar gott tycker jag, att han har kommit så långt på bara två dagar. Så stolt jag är över min lilla duktiga kille. Imorgon ska jag införskaffa en potta, så att vi har en hemma också, för den var tydligen mycket roligare än toaletten.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-06 15:01
    Nu är Gustaf torr, lille killen min. Så duktig och säger till när han behöver sitta på pottan. Kan knappt fatta att det gick så snabbt, trodde att det skulle ta lång tid att komma så här långt. Men det gick över förväntan bra, han var redo helt enkelt. På natten har vi så klart fortfarande blöja och när vi ska åka bil, i fall, i fall. Men idag på morgonen sa han till att han behövde kissa trots att han inte hade fått av sig nattblöjan ännu och likadant var det när vi hade varit ute och åkt med bilen och kom hem, så fort vi kom innanför dörren då ville han till pottan och kissa trots att han hade blöja på sig.

    Är så stolt över min duktiga lille kille. Han blev torr lagom till sin 2 årsdag, fyller 2 år nu i juli.
  • Svar på tråden Min duktiga lilla kille
  • Anonym (Kaffedraken)

    Så gulligt! Vi har inte börjat ännu med potta, sonen förstår inte alls vad det handlar om, han vet inte ens vad kiss och bajs är På BVC sade jag att jag var lite stressad av detta med potträning men hon lugnade mig och sade att han är inte redo ännu, vänta ett tag till. Kändes skönt faktiskt. Har hört av andra mammor också att det är helt ok att vänta.

  • Anonym (Kaffedraken)
    mammatillvictor skrev 2008-06-27 09:36:45 följande:
    Så gulligt! Vi har inte börjat ännu med potta, sonen förstår inte alls vad det handlar om, han vet inte ens vad kiss och bajs är På BVC sade jag att jag var lite stressad av detta med potträning men hon lugnade mig och sade att han är inte redo ännu, vänta ett tag till. Kändes skönt faktiskt. Har hört av andra mammor också att det är helt ok att vänta.
    Då tycker jag att ni gör helt rätt i att vänta. Till skillnad från er son hade ju vår son visat ett stort intresse för toaletten och vad vi gör där, så därför kändes det som att tiden var inne. Det måste ju ske när de är redo för det och de måste tycka att det är roligt,  det får absolut inte bli ett tvång.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi började införa pottan för snart två veckor sedan och vår tjej blir snart tre år.

    Hon har inte visat något intresse av att blöjan ska bort men nu är vi lediga och vi har tid att träna. Det  har funkat bra. Det händer förstås att det kommit kiss i byxan men för det mesta hamnar det i pottan, toan eller någon buske ute någonstans :)

    Vissa gånger säger hon till själv, andra gånger tar vi henne till pottan eller toan.

    Lycka till!


    Tjing anncha- lycklig mamma till Iris Meijie
  • Anonym (Kaffedraken)

    Nu är han torr...läs tilläggskommentaren i tråstarten!!!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Vad bra det har gått och fort också! Jag tycker absolut inte att man skall låta sig stressas av vad andra gör eller tycker. Vi har köpt en potta och sonen sitter på den ibland men eftersom han bara är 18 mån är det mer för att han skall vänja sig vid att pottan finns, det är inte varje dag han vill.

  • Anonym (Kaffedraken)
    jsmfb skrev 2008-07-06 19:17:50 följande:
    Vad bra det har gått och fort också! Jag tycker absolut inte att man skall låta sig stressas av vad andra gör eller tycker. Vi har köpt en potta och sonen sitter på den ibland men eftersom han bara är 18 mån är det mer för att han skall vänja sig vid att pottan finns, det är inte varje dag han vill.
    Så resonerar vi också!
  • Anonym (Kaffedraken)
    mammatillvictor skrev 2008-06-27 09:36:45 följande:
    han är inte redo ännu, vänta ett tag till. Kändes skönt faktiskt. Har hört av andra mammor också att det är helt ok att vänta.
    Ha inte så bråttom allihopa, speciellt adopterade barn kan behöva ta tag i andra saker som är mycket viktigare än att vara torr. Mitt ena barn med massor av separationer i bagaget behövde lååång tid på att komma till ro härhemma och var inte torr förrän i fyraårsåldern, då först orkade hon och vi bekymra oss om torrhet.

    Ta det lugnt, det ordnar sig, det är sällan man ser tonåringar med blöjor sa en klok människa i min närhet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Ta det lugnt med pottan! När barnet är moget går det nästan av sig självt , precis som ts beskriver det. Våra barn har blivit blöjtorra vid väldigt olika åldrar; 1:an vid två år (nästan exakt likadant som ts beskriver det med sin son, blev torr på natten också inom bara några veckor), 2:an vid knappt tre år och 3:an vid drygt tre år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag som nyss har flyttat hem till Sverige fick för mig att det är jättevanligt här att "potta" barnen från tidig ålder, skönt att träffa på folk som tar det lugnt!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Kul att det går så bra för er, TS.

    Samma här. Dottern klarar det här galant.

    Nattblöjan kommer dock att få hänga med ett bra tag till!


    Tjing anncha- lycklig mamma till Iris Meijie
Svar på tråden Min duktiga lilla kille