• Hallonröd

Banan i sockerkaka?

Har två bananer som är ganska bruna i skalet, vet inte hur de ser ut invändigt. Kan jag mosa och röra ner dem i en sockerkaksmet eller blir det tokigt?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Banan i sockerkaka?
  • LindaJohansson81

Nej det kan man göra, det finns en sockerkaka som heter BANANKAKA, googla efter receptet.

I chokladbollar byter jag ut sockret mot bananer och det funkar alldeles utmärkt!

• Circus Larsson

Jag brukar göra tigerkaka, chocklad och vanlij och mosa ner bananer i chockladen.
    Suuuuper gott!

• Hallonröd
    LindaJohansson81 skrev 2008-06-30 13:29:45 följande:
    Nej det kan man göra, det finns en sockerkaka som heter BANANKAKA, googla efter receptet.I chokladbollar byter jag ut sockret mot bananer och det funkar alldeles utmärkt!
    Ja jag vet att det finns Banankaka men är det sockerkaka med banan i..?...trodde det var en annorlunda kaka...ok,  tack Flört
  • Hallonröd
    Circus Larsson skrev 2008-06-30 13:31:50 följande:
    Jag brukar göra tigerkaka, chocklad och vanlij och mosa ner bananer i chockladen.Suuuuper gott!
    Ok....då så..tack Flört
  • LindaJohansson81
    Hallonröd skrev 2008-06-30 13:32:21 följande:
    Ja jag vet att det finns Banankaka men är det sockerkaka med banan i..?...trodde det var en annorlunda kaka...ok,  tack
    Det är väl i princip densamma? Bara lite mer kryddor tror jag?(mindre socker då förstås).
  • Hallonröd
    LindaJohansson81 skrev 2008-06-30 13:38:25 följande:
    Det är väl i princip densamma? Bara lite mer kryddor tror jag?(mindre socker då förstås).
    Ja mindre sockar har jag alltid i min sockerkakor ändå...vill inte ha dem så söta Flört

Ok...då kör jag nu... får se hur den blir
  • Scraptroll

du bör tänka på att ha mindre mängd vätska också då bananer i sig blir som vätska

• QuteCat

Denna är supergod!

Banankaka

Det här behöver du :
    2 stora övermogna bananer
    50 gram smör
    2 ägg
    2 dl socker
    3 dl vetemjöl
    ½ dl mjölk
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 tsk kanel

GÖR SÅHÄR :
    Smält smöret & låt svalna. Vispa ägg & socker poröst. Blanda mjöl, bakpluver, vaniljsocker & kanel, rör ner i smeten. Tillsätt matfett & mosade bananer, häll i mjölken. Smörj en rund form & bröa den med havregryn. Häll i smeten & grädda 40 - 50 min 175 grader.

receptet är från kryddburken
  • Hallonröd
    Leena skrev 2008-06-30 13:52:07 följande:
    du bör tänka på att ha mindre mängd vätska också då bananer i sig blir som vätska
    Jahapp...försent....den är i ugnen nu...Flört
  • Hallonröd
    QuteCat skrev 2008-06-30 13:53:59 följande:
    Denna är supergod!BanankakaDet här behöver du :2 stora övermogna bananer50 gram smör2 ägg2 dl socker3 dl vetemjöl½ dl mjölk2 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker1 tsk kanel GÖR SÅHÄR :Smält smöret & låt svalna. Vispa ägg & socker poröst. Blanda mjöl, bakpluver, vaniljsocker & kanel, rör ner i smeten. Tillsätt matfett & mosade bananer, häll i mjölken. Smörj en rund form & bröa den med havregryn. Häll i smeten & grädda 40 - 50 min 175 grader.
     Så har jag gjort....men ingen kanel och ingen havregryn i Flört
    Ska jag nog testa nästa gång...
Svar på tråden Banan i sockerkaka?