Inlägg från: Hallonröd |Visa alla inlägg
  • Hallonröd

Banan i sockerkaka?

Har två bananer som är ganska bruna i skalet, vet inte hur de ser ut invändigt. Kan jag mosa och röra ner dem i en sockerkaksmet eller blir det tokigt?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Banan i sockerkaka?
  • Hallonröd
    LindaJohansson81 skrev 2008-06-30 13:29:45 följande:
    Nej det kan man göra, det finns en sockerkaka som heter BANANKAKA, googla efter receptet.I chokladbollar byter jag ut sockret mot bananer och det funkar alldeles utmärkt!
    Ja jag vet att det finns Banankaka men är det sockerkaka med banan i..?...trodde det var en annorlunda kaka...ok,  tack Flört
  • Hallonröd
    Circus Larsson skrev 2008-06-30 13:31:50 följande:
    Jag brukar göra tigerkaka, chocklad och vanlij och mosa ner bananer i chockladen.Suuuuper gott!
    Ok....då så..tack Flört
  • Hallonröd
    LindaJohansson81 skrev 2008-06-30 13:38:25 följande:
    Det är väl i princip densamma? Bara lite mer kryddor tror jag?(mindre socker då förstås).
    Ja mindre sockar har jag alltid i min sockerkakor ändå...vill inte ha dem så söta Flört

Ok...då kör jag nu... får se hur den blir
  • Hallonröd
    Leena skrev 2008-06-30 13:52:07 följande:
    du bör tänka på att ha mindre mängd vätska också då bananer i sig blir som vätska
    Jahapp...försent....den är i ugnen nu...Flört
  • Hallonröd
    QuteCat skrev 2008-06-30 13:53:59 följande:
    Denna är supergod!BanankakaDet här behöver du :2 stora övermogna bananer50 gram smör2 ägg2 dl socker3 dl vetemjöl½ dl mjölk2 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker1 tsk kanel GÖR SÅHÄR :Smält smöret & låt svalna. Vispa ägg & socker poröst. Blanda mjöl, bakpluver, vaniljsocker & kanel, rör ner i smeten. Tillsätt matfett & mosade bananer, häll i mjölken. Smörj en rund form & bröa den med havregryn. Häll i smeten & grädda 40 - 50 min 175 grader.
     Så har jag gjort....men ingen kanel och ingen havregryn i Flört
    Ska jag nog testa nästa gång...
  • Hallonröd
    sallybuse skrev 2008-06-30 14:43:54 följande:
    Ett recept till på banankaka.2ägg3 dl socker2 bananer1 dl visp grädde100 g smält margarin1 tsk bikarbonat2 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker4½ dl vetemjölVispa ägg och socker poröst.Mosa bananerna och rör ner dom i äggsmeten.Blanda i bikarbonat med lite grädde och häll blandningen i smeten tillsammans med resten av grädden och de smälta margarinet.Blanda bakpulver ,vaniljsocker,och vetemjöl väl och vispa sedan ner det i smeten.   200 g 1½ l form i ca 35-40 minuter. Prova ni och baka denna kakan.Den är jätte god.Men den blir lite godare om den får stå ett tag och kallna.
    Ja med grädde blir det nog gott....men vad har bikarbonaten för funktion?
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2008-06-30 14:26:30 följande:
    Jahapp...försent....den är i ugnen nu...
    Nu har vi smakat den......GOTT Räcka ut tungan
  • Hallonröd
    sallybuse skrev 2008-06-30 15:43:34 följande:
    HallonrödVad bikarbonaten har för verkan i banankakan vet jag ej.Men den är jätte god.Jag lovar.
    Jaha...ok...Glad Ska prova nån gång...
  • Hallonröd
    Chivaz skrev 2008-06-30 18:43:56 följande:
    Bikarbonat gör att den blir lite "fluffigare" och inte så kompakt.
    Aha....då vet jag Flört
  • Hallonröd
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 18:52:39 följande:
    Apropå bikarbonat.Blanda lite bikarbonat med lite ricinolja så har ni en helt outstanding ansiktsscrub
    Ok men varför ricinolja...går det inte lika bra med t.ex. rapsolja ? Flört

Tror bikarbonat var bra att rengöra badrummet med också...(kollat på Rent Hus på
    4:an)
  • Hallonröd
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 19:04:45 följande:
    Raps är inte lika djuprengörande som ricinolja, men det skulle säkert kunna fungera det också.Men är rapsoljan bara kallpressad så går det alldeles utmärkt att använda istället för både tvål och andra mjukgörande och återfuktande cremer.Blanda i lite socker eller salt så har man kroppsscrub Själv håller jag mig dock till olivolja.
    Ja ok...Flört
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 19:05:23 följande:
    Bikarbonat funkar att tvätta håret med också
    Ja just det...har jag läst nån gång Flört
  • Hallonröd
    Leena skrev 2008-06-30 20:33:38 följande:
    vad skönt att kakan blev lyckad...det är mums med banakaka...brukar själv göra en med valnötter i och det är riktigt gottHär är receptet:recept.nu/1.121653/leila_lindholm/bullar/bana...
    Tack...ska jag testa nån gång Glad
Svar på tråden Banan i sockerkaka?