Banan i sockerkaka?
Har två bananer som är ganska bruna i skalet, vet inte hur de ser ut invändigt. Kan jag mosa och röra ner dem i en sockerkaksmet eller blir det tokigt?
Har två bananer som är ganska bruna i skalet, vet inte hur de ser ut invändigt. Kan jag mosa och röra ner dem i en sockerkaksmet eller blir det tokigt?
Ett recept till på banankaka.
2ägg
3 dl socker
2 bananer
1 dl visp grädde
100 g smält margarin
1 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
4½ dl vetemjöl
Vispa ägg och socker poröst.Mosa bananerna och rör ner dom i äggsmeten.Blanda i bikarbonat med lite grädde och häll blandningen i smeten tillsammans med resten av grädden och de smälta margarinet.Blanda bakpulver ,vaniljsocker,och vetemjöl väl och vispa sedan ner det i smeten.
200 g 1½ l form i ca 35-40 minuter. Prova ni och baka denna kakan.Den är jätte god.Men den blir lite godare om den får stå ett tag och kallna.
Hallonröd
Vad bikarbonaten har för verkan i banankakan vet jag ej.Men den är jätte god.Jag lovar.
Circus Larsson skrev 2008-06-30 13:31:50 följande:
Jag brukar också ha banan i min tigerkaka men jag mosar bananen i vaniljsmeten...
Bikarbonat gör att den blir lite "fluffigare" och inte så kompakt.
Apropå bikarbonat.
Blanda lite bikarbonat med lite ricinolja så har ni en helt outstanding ansiktsscrub
Bikarbonat funkar att tvätta håret med också
vad skönt att kakan blev lyckad...det är mums med banakaka...brukar själv göra en med valnötter i och det är riktigt gott
Här är receptet:
http://recept.nu/1.121653/leila_lindholm/bullar/banankaka