• Hallonröd

Banan i sockerkaka?

Har två bananer som är ganska bruna i skalet, vet inte hur de ser ut invändigt. Kan jag mosa och röra ner dem i en sockerkaksmet eller blir det tokigt?

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • Svar på tråden Banan i sockerkaka?
  • sallybuse

Ett recept till på banankaka.

2ägg
    3 dl socker
    2 bananer
    1 dl visp grädde
    100 g smält margarin
    1 tsk bikarbonat
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    4½ dl vetemjöl

Vispa ägg och socker poröst.Mosa bananerna och rör ner dom i äggsmeten.Blanda i bikarbonat med lite grädde och häll blandningen i smeten tillsammans med resten av grädden och de smälta margarinet.Blanda bakpulver ,vaniljsocker,och vetemjöl väl och vispa sedan ner det i smeten.  

200 g 1½ l form i ca 35-40 minuter. Prova ni och baka denna kakan.Den är jätte god.Men den blir lite godare om den får stå ett tag och kallna.

• Hallonröd
    sallybuse skrev 2008-06-30 14:43:54 följande:
    Ett recept till på banankaka.2ägg3 dl socker2 bananer1 dl visp grädde100 g smält margarin1 tsk bikarbonat2 tsk bakpulver2 tsk vaniljsocker4½ dl vetemjölVispa ägg och socker poröst.Mosa bananerna och rör ner dom i äggsmeten.Blanda i bikarbonat med lite grädde och häll blandningen i smeten tillsammans med resten av grädden och de smälta margarinet.Blanda bakpulver ,vaniljsocker,och vetemjöl väl och vispa sedan ner det i smeten.   200 g 1½ l form i ca 35-40 minuter. Prova ni och baka denna kakan.Den är jätte god.Men den blir lite godare om den får stå ett tag och kallna.
    Ja med grädde blir det nog gott....men vad har bikarbonaten för funktion?
  • Hallonröd
    Hallonröd skrev 2008-06-30 14:26:30 följande:
    Jahapp...försent....den är i ugnen nu...
    Nu har vi smakat den......GOTT Räcka ut tungan
  • sallybuse

Hallonröd

Vad bikarbonaten har för verkan i banankakan vet jag ej.Men den är jätte god.Jag lovar.

• Hallonröd
    sallybuse skrev 2008-06-30 15:43:34 följande:
    HallonrödVad bikarbonaten har för verkan i banankakan vet jag ej.Men den är jätte god.Jag lovar.
    Jaha...ok...Glad Ska prova nån gång...
  • mammutten81

Circus Larsson skrev 2008-06-30 13:31:50 följande:

Jag brukar göra tigerkaka, chocklad och vanlij och mosa ner bananer i chockladen.Suuuuper gott!
    Fast då är det inte tigerkaka..hahaa
  • Lyckoprinsessan

Jag brukar också ha banan i min tigerkaka men jag mosar bananen i vaniljsmeten...

• Pormoicheia
    LindaJohansson81 skrev 2008-06-30 13:29:45 följande:
    Nej det kan man göra, det finns en sockerkaka som heter BANANKAKA, googla efter receptet.I chokladbollar byter jag ut sockret mot bananer och det funkar alldeles utmärkt!
    banab istället för socker...

Aldrig rpovat, måste göra det!

Vi har brukat ta äppelmos istället för kaffe och det har också fungerat jättebra.

Men om man byter ut sockret till banan så borde man rent logiskt inte behöva dom där 3 matskedarna vätska, eller tänker jag fel?
    Fast både äppelmos och bananmos borde ju kunna fungera det också.
  • Chivaz

Bikarbonat gör att den blir lite "fluffigare" och inte så kompakt.

• Hallonröd
    Chivaz skrev 2008-06-30 18:43:56 följande:
    Bikarbonat gör att den blir lite "fluffigare" och inte så kompakt.
    Aha....då vet jag Flört
  • Pormoicheia

Apropå bikarbonat.

Blanda lite bikarbonat med lite ricinolja så har ni en helt outstanding ansiktsscrub

• Hallonröd
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 18:52:39 följande:
    Apropå bikarbonat.Blanda lite bikarbonat med lite ricinolja så har ni en helt outstanding ansiktsscrub
    Ok men varför ricinolja...går det inte lika bra med t.ex. rapsolja ? Flört

Tror bikarbonat var bra att rengöra badrummet med också...(kollat på Rent Hus på
    4:an)
  • Pormoicheia
    Hallonröd skrev 2008-06-30 18:59:46 följande:
    Ok men varför ricinolja...går det inte lika bra med t.ex. rapsolja ? Tror bikarbonat var bra att rengöra badrummet med också...(kollat på Rent Hus på 4:an)
    Raps är inte lika djuprengörande som ricinolja, men det skulle säkert kunna fungera det också.

Men är rapsoljan bara kallpressad så går det alldeles utmärkt att använda istället för både tvål och andra mjukgörande och återfuktande cremer.

Blanda i lite socker eller salt så har man kroppsscrub

Själv håller jag mig dock till olivolja.
  • Pormoicheia

Bikarbonat funkar att tvätta håret med också

• Hallonröd
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 19:04:45 följande:
    Raps är inte lika djuprengörande som ricinolja, men det skulle säkert kunna fungera det också.Men är rapsoljan bara kallpressad så går det alldeles utmärkt att använda istället för både tvål och andra mjukgörande och återfuktande cremer.Blanda i lite socker eller salt så har man kroppsscrub Själv håller jag mig dock till olivolja.
    Ja ok...Flört
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 19:05:23 följande:
    Bikarbonat funkar att tvätta håret med också
    Ja just det...har jag läst nån gång Flört
  • Hallonröd
    Leena skrev 2008-06-30 20:33:38 följande:
    vad skönt att kakan blev lyckad...det är mums med banakaka...brukar själv göra en med valnötter i och det är riktigt gottHär är receptet:recept.nu/1.121653/leila_lindholm/bullar/bana...
    Tack...ska jag testa nån gång Glad
  • Lyckoprinsessan
    Pormoicheia skrev 2008-06-30 18:52:39 följande:
    Apropå bikarbonat.Blanda lite bikarbonat med lite ricinolja så har ni en helt outstanding ansiktsscrub
    Jag vet, det är grymt bra och ett riktigt filmstjärneknep!

Den bästa kroppsskrubben är kaffesump!!! Man blir len som en barnrumpa över hela kroppen
Svar på tråden Banan i sockerkaka?