• Ming S

    Traditioner, distanslösa vuxna eller vuxna utan självdistans

    En gång för längesen var min släkt så helsvensk till utseende och traditioner som släkter kunde vara på den tiden, men så träffade flera av släktens unga kvinnor män som kommit hit som arbetskraftsinvandrare, de blev med barn, gifte sig och deras män kom att tillföra vår släkt mycket mer än bara spaghetti på italiensk vis.

    I en annan tråd (Distanslösa barn)ondgör sig någon över "den nya tidens kramkultur", något jag omöjligt kunde läsa mot en annan bakgrund än min egen gamla släkt och att vi kanske fick ta emot influenser från omvärlden mycket tidigare än många andra.

    Att Sverige av idag inte längre är samma homogena land som det en gång var, att människor av olika etnicitet och från skilda kulturer har blandats har i mångt och mycket berikat Sverige, tycker jag - men influenser utifrån som innebär att människor i Sverige idag kramas i större utsträckning än förr har jag svårt att förfäras över.

    Har då detta något med adoption att göra, ja, i allra högsta grad, tycker jag. Jag tycker att det är vår förbannade skyldighet som adoptivföräldrar att försöka förstå sammanhang som tangerar synen på andra kulturer som avvikande och sämre - våra barn kommer garanterat att möta detta, att få stå som representanter, kanske inte bara för ett främmande utseende, utan även annorlunda kulturer och levnadssätt.

    Det behöver inte vara helt fel att fundera över den egna fördomsfullheten och vilka uttryck den kan ta sig.

    I morse när jag cyklade till jobbet, trafikljus, flera filer, vänstersväng. Då det blir grönt ljus börjar bilisten bakom tuta frenetiskt. Jag gör mig ingen större brådska, jag är först, det här är lika mycket min cykelväg som bilistens bilväg. Men då bilisten försöker tvinga mig av vägen får jag ge mig och gira, jag tittar upp mot bilen, en man, en ... hade det istället varit en helsvensk man eller kvinna, hade de i min omedelbara reaktion bara varit representanter för sig själva, men nu blev istället min omedelbara reaktion att göra honom till representant för invandrare, svartskallar eller vad vi nu har för omedebara benämningar på människor som inte ser ut son vi.

    Så kan det gå, trots att jag har växt upp med släkt och vänner med ett annorlunda utseende - för att inte tala om sedvänjor som i andra sammanhang kan kallas den nya tidens kramkultur.

  • Svar på tråden Traditioner, distanslösa vuxna eller vuxna utan självdistans
  • Ethi

    Absolut! Jag tycker att det är BRA att svensken överlag mjukar upp lite och kramas mer istället för att stelt ta i hand och niga eller bocka, även om vi fortfarande är stelbenta stolpar i jämförelse med många andra länder... Vi försöker förbereda sonen på att vuxna i Etiopien kommer att vilja pussa honom på kinderna, och han är helt förfärad av bara tanken!

  • mammatillvictor
    Ethi skrev 2008-07-01 10:26:46 följande:
    Absolut! Jag tycker att det är BRA att svensken överlag mjukar upp lite och kramas mer istället för att stelt ta i hand och niga eller bocka, även om vi fortfarande är stelbenta stolpar i jämförelse med många andra länder... Vi försöker förbereda sonen på att vuxna i Etiopien kommer att vilja pussa honom på kinderna, och han är helt förfärad av bara tanken!
    Javisst, jag var helt förfärad över att allt pussande och kyssande när vi var i Brasilien när jag var 14 år
  • en glad

    Jag tycker naturligtvis att det är helt ok att som vuxen av eget val kramas och pussas med sina släktingar och vänner. Man blir då en förebild också för sitt (adopterade) barn som förmodligen naturligt kommer att anamma umgängesmönstret men det jag vänder mig emot är när föräldrar, och då särskilt de som har adopterade barn, tvingar fram det motvilliga barnet att krama farbror Gustav eller moster Britta.
    Själv har jag barnbarn som av sina föräldrar (jovisst, mina vuxna barn kramas gärna!) påminns (åtminstone tidigare, innan de lärde sig hur jag tänker) att "gå nu och krama mormor och morfar innan vi åker" - varpå min kommentar, när barnet började vrida på sig, alltid blev "fast bara om du vill" alt "men du måste inte, vi kan säga hejdå så här (genom att vinka tex)... Jag tycker att det handlar om att respektera barnets rätt till integritet om sin privata sfär och sin kropp...

  • Vinbärssaft

    ...fast jag tycker hjärtligt illa om kramkulturen. Jag vill själv välja vem jag vill krama, och det tycker jag att barn ska ha rätt att göra också. Det har inget med ursprung eller bio/adoptiv att göra.

    Kommer ihåg när jag bodde i Österrike. Där skulle vissa män jämt kyssa en på hand (vilket väl kunde gå an) och ännu värre på båda kinderna (vilket jag skyggade undan för)... Nä, då föredrar jag vår svenska "stelhet" alla gånger!

  • Ming S

    Där har vi nog inte så olika uppfattning, en glad, - även om vi kanske har mycket skilda utgångspunkter: Frågan är bara vad barnens villkor egenligen innebär och vem som definierar dem.

    Som förälder har jag erfarenhet av ett barn som enligt vår uppfattning förhöll sig alltför ängsligt avvakande till omvärlden. Vårt mål var att försöka ge barnet en starkare känsla av egenvärde, i detta fanns exempelvis en plan för hur släkt och vänner successivt skulle försöka närma sig barnet för att kunna göra barnet till del av en kramkultur på barnets villkor.

    Alla var införstådda med detta - och egentligen är det det som är helt oförklarligt för mig - varför många föräldrar tycks ha sådana problem att förklara för släkt och vänner vad som ska gälla i barnens relation till dem - på kort och på lång sikt.

    Och jag undrar om inte de normativa, standardiserade förhållningreglerna , där alla adopterade barn betraktas som distanslösa barn med särskilda behov snarare stjälper än hjälper.

    Jag tror att det skulle underlätta om man utgick från det individuella barnet och dess beteende istället för att komma med broschyrer av typen "socialstyrelsen rekommenderar sex till åtta avvärjda och uteblivna uteblivna kramar per dag"

  • Raspberry81

    Jag är nog rätt "kramig" själv. Så jag har kommit till rätt kultur!

    Måste ändå inflika att min man inte alls är lika "kramig" och "pussig" som en sydamerikan förväntas vara. Han skyggar undan mer än vad jag gör. Kanske den svenska genen som tog över där? Hans mamma är inte heller så kramig av sig och hon är svenska.

    Apropå att associera "svartskallar" med u-svängar och hänsynslöshet brukar jag och min man skämta om. Jag brukar säga att jag ska göra en "blattesväng" eller att araber inte kan köra bil, eftersom de är vana med att kamelerna svänger av sig självt när de kommer till en vägg (min man kallar de för kamelknullare oooops Men för mig är det mer accepterat att säga så dels för jag är ihop med en man som har en stor sydamerikansk släkt, och för att jag säger & tänker i en skämtsam ton. Jag brukar kalla min man för "lakritzgubbe". Och han brukar säga att jag har "svennefasoner" när jag inte bjuder honom på tuggummi utan tuggar på glatt själv, eller om jag bara plockar fram till exempel bestick till mig själv.

    Nej men jag tror att det finns en anledning till att ett ord som blatteförmedlingen finns till exempel. Man har börjat hålla distans till ord som blatte och neger, och kunna skämta om det istället (blattarna själv alltså). Jag tror faktiskt ett gott skratt från deras sida är den bästa medicinen mot rasism! En gång sa en tant till min man att han hade en "turknäsa" och min man kontrade med att säga "men den är ju snygg i alla fall".

    (min man har väldens minsta sötaste näsa, därför var det så komiskt)

  • Raspberry81

    Krama era barn! Kramar kan man väl inte få för mycket av?

    Ang om våra barn kommer möta rasism? Ja kanske, men förhoppningsvis inte. Det är väl bara ta det med en nypa salt. Då kommer barnet förstå att det är rasister som det är fel på, inte adopterade. Gör er inte ens besvär at bry er om sådana människor!

    Det jag skrivit ovan är bara för att vi gör indirekt narr av rasistiska fördomar.....

  • Raspberry81

    Samhället har för övrigt redan förändrats.....jag ser inte svenskar som bockar och niger längre. Det är ändå ganska förlegat. Kanske min farmor fortfarande inte vill slänga sig armarna på en främmande man, men i min ålder är det ingen jag känner som ser det som "läskigt" eller "påtvingande" att pussa kind.

    Jag tror det handlar om generationsklyftor i sådana fall.

    Om banen inte vill kramas behöver de inte, tror inte någon tvingar sig på små barn i min mans familj i alla fall. Barnen kanske snarare blir kramigare eftersom de ser hur de vuxna gör.

  • Raspberry81

    Och man pussar oftast inte kinden, man pussar i luften.

Svar på tråden Traditioner, distanslösa vuxna eller vuxna utan självdistans