• Fru Svenss­on
    Äldre 2 Jul 16:00
    2198 visningar
    1 svar
    1
    2198

    Shoppingtips i Peking

    Vi ska åka till Kina till hösten och hämta våran lilla tjej och jag undrar om någon vet om det finns mycket bra barnkläder där? Något bra shoppingcenter i Peking kanske?!
    Vi var i Kina för några år sedan men vi tittade inte efter barnkläder då och vad jag kan minnas så såg jag inga barnkläder på marknaderna. Tacksam för tips.

  • Svar på tråden Shoppingtips i Peking
  • Xsa
    Äldre 2 Jul 23:16
    #1

    Tips på sånt jag tycker att ni ska köpa i Kina:

    - Lapptäcke (finns billiga vid muren)

    -Kinaklänningar i många olika storlekar. Det går bra att köpa de billiga. Oftast så används de iaf inte så många gånger. De billiga kostar 30-50 yuan på t ex pärlmarknaden eller vid muren. Små, tunna och lätta paket. 10 st tar ingen plats alls i resväskan.

    - Köp kinatraditionella kläder till er själva. Det är så värdefullt att ha vid tex dop, kinesiska nyåret, andra högtider. Kan vara kul att välja tyg och modell själv och låta sömmerska sy upp. Jag gjorde så och hade kläder inom 1-3 dagar (2 olika sömmerskor).

    - Kinesisk barnmusik på cd/ dvd

    - Smycken, t ex barnets zodiakdjur

    - presenter att få under hela uppväxten, tex en varje födelsedag med anknytning till födelselandet

    -barnskor

    -andra traditionella kinakläder. Finns på alla marknader. Om inte annat så vid muren och på pärlmarkanden.

    -kinesisk barbie flera st, + kläder om ni hittar

    -traditionella kinesiska leksker. Pekböcker med kinesiska tecken och engelsk översättning. Leksaksmarknaden finns vägg i vägg med pärlmarknaden.

    -Lyckotofsar och andra saker att pryda hemmet med.

    -Stämpel med barnets kinesiska namn samt ett ev svenskt namn.

    Det jag ångrar att jag inte köpte var ett kinesiskt lapptäcke/överkast.

    Jag har tyvärr inte sett så mycket affärer i Peking, mest pärlmarknaden. Men sådant som man kan köpa hemma känns inte lika intressant för mig att köpa utan mer sådant som är svårare att få tag på hemma.

    Något jag är väldigt glad över är att jag hade sinnesnärvaro nog att hämta med mig en petflaska med sjövatten från staden där jag fick min dotter. Detta vatten förvarade jag i kylen till dess att det var dags för dottern att döpas. Hon blev döpt i detta vatten. Kändes oerhört värdefullt och viktigt för mig.

Svar på tråden Shoppingtips i Peking