• Äldre 2 Jul 18:16
    1358 visningar
    7 svar
    7
    1358

    Bilagor med ansökan för adoptionsbidrag

    Hej på er!

    Jag håller på skicka in ansökan till FK för adoptionsbidrag, då vår adoption äntligen blev slutgiltig för ett kort tag sedan. Jag har fastnat och undrar om någon kan hjälpa. Man ska bifoga 3 dokument - den första är beslutet från svensk domstol, men jag förstår inte riktigt vad 2:an och 3:an är:

    2) Kopia av beslutet eller av en handling som styrker adoptionen
    > Betyder detta Samtycke, som man fick strax efter barnbesked? Eller något man fick i landet?

    3) Kopia av handling som styrker förmedlingen
    > Ööö, va?

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Bilagor med ansökan för adoptionsbidrag
  • Äldre 2 Jul 19:31
    #1

    Nu är jag inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt, men var det inte så att man skulle bifoga ett av de tre alternativen. Inte alla adoptioner går ju upp i svensk domstol, så då kan man omjligt bifoga det.

  • mammat­illvic­tor
    Äldre 2 Jul 19:54
    #2
    Sally skrev 2008-07-02 18:16:40 följande:
    Hej på er!Jag håller på skicka in ansökan till FK för adoptionsbidrag, då vår adoption äntligen blev slutgiltig för ett kort tag sedan. Jag har fastnat och undrar om någon kan hjälpa. Man ska bifoga 3 dokument - den första är beslutet från svensk domstol, men jag förstår inte riktigt vad 2:an och 3:an är:2) Kopia av beslutet eller av en handling som styrker adoptionen> Betyder detta Samtycke, som man fick strax efter barnbesked? Eller något man fick i landet?3) Kopia av handling som styrker förmedlingen> Ööö, va?Tack för hjälpen!
    Vi har ju AC som org och har adopterat från Vietnam och då var det AC som skriivt ett intyg som vi skulle bifoga ansökan om bidraget, beslutet från domstolen.
  • Äldre 2 Jul 20:13
    #3

    Jag kommer inte ihåg vilket land du adopterat från, och det är ju så himla olika beroende på om det är stark eller svag adoption. Men jag berättar hur vi gjorde

    Colombia har stark adoption och vi bifogade adoptionsbeslutet därifrån, alltså när det var klart att vi blev vår sons föräldrar (beslutet från domstolen). Detta var på spanska och jag ställde mig frågande till om dom ens skulle förstå detta på Skatteverket, men det var detta intyg dom ville ha. Vi skickade även med ett intyg från ALC (organisationen) om att de hjälpt till att förmedla just detta barn, samt ett från soc där det stod när vi fick vår son i vår vård och när vi kom hem (dom hjälpte gärna till och skrev ett intyg eftersom Skatteverket från början inte själva visste vad dom ville ha).

  • Äldre 2 Jul 21:10
    #4

    Ni är toppen... Jag hade glömt bort att vi fick ett intyg från AC. Grejen är, att bilagor 2 och 3 är obligatoriska. Jag kanske bara prövar med domstol beslutet och intyget från AC. Det kan knappast vara någon tvekan kvar hos FK, tycker man...

  • Äldre 2 Jul 21:10
    #5

    Tack, glömde jag säga!

  • Äldre 2 Jul 21:44
    #6

    Vi bifogade också en kopia på samtycket som soc skrev då vi fått bb. HAr du det kvar så skicka en sån med.

  • Espera­ndo
    Äldre 2 Jul 22:17
    #7

    Vi skickade papper från FFIA och tingsrättens beslut.

Svar på tråden Bilagor med ansökan för adoptionsbidrag