-
-
Svar på tråden Snabb akut hjälp! Hur gör man pizza sallad?
-
heheh vitkål vinäger olja o svartpeppar paprika om man vill=)
-
Pizzasallad - Vitkålssallad
Ingredienser: 8-10 portioner
0,5 dl vitvinvinäger
1 msk ättika 10 %
0,75 dl strösocker
0,5 dl vatten
2 tsk salt
1 msk olja
0,5 dl ananas spad
5 ringar skivad ananas skuren i bitar
750 gr fint strimlad vitkål
1 tsk nymald svartpeppar
1 tsk oregano
1 strimlad röd paprika
Gör så här
Blanda alla ingredienser, smaka av med salt och låt sedan salladen stå och dra i kylen ett par timmar innan servering. Denna sallad är perfekt som pizzasallad. -
vilken sorts vinäger? jag har vit vins vinäger hemma är det detsamma?hur mycket av varje?
-
vitvinsvinäger är det godaste till pizzasallad.
Jag brukar alltid hälla kokande vatten över den rivna vitkålen för att få den rätta konsistensen. Den blir perfekt då. Ett tips! -
Det ska inte vara vinäger i pizzasallad. Det ska vara ättika. Att folk aldrig lär sig.
-
Pizzasallad:
Strimlad vitkål nästan ett halvt huvud
1½ tsk salt
grovmalen svartpeppar
½-3/4 dl vitvinsvinäger
ca 1 msk ättika
ev. ett par klyftor vitlök
Häll allt i en bunke. Krama kålen tills den är mjuk och sedan lika länge till.
Tillsätt olja så det ser lagom ut.
Ev. mer salt
Låt stå minst en halvtimme, gärna ett par timmar. Håller sig upp till en vecka i kylen. -
Tycker det är gott med vinäger, alltså anvädner jag det.Danne123 skrev 2008-07-10 20:01:21 följande:Det ska inte vara vinäger i pizzasallad. Det ska vara ättika. Att folk aldrig lär sig.
Min pizzasallad lyder:
Strimlad vitkål
3 msk vitvinsvinäger
3msk olja
3msk vatten
Svartpeppar och massa italiensk salladskrydda.
Det är den godaste jag vet. -
Pizza sallad fixad! blev ungefär som din fast jag hade tyvärr ingen italiensk salladskrydda så det blev bara oregano och salt och svartpeppar som kryddningDino78 skrev 2008-07-10 20:07:05 följande:Tycker det är gott med vinäger, alltså anvädner jag det.Min pizzasallad lyder:Strimlad vitkål3 msk vitvinsvinäger3msk olja3msk vattenSvartpeppar och massa italiensk salladskrydda. Det är den godaste jag vet.
Tack alla för hjälpen!