• Thalis

    Årsdag om 3 dagar....

    Hej!

    Om 3 dagar så blir det ett år sedan vi fick vår dotter och jag vill gärna göra något speciellt .

    Kan ni ge mig lite tips?


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Svar på tråden Årsdag om 3 dagar....
  • Sally

    Lägg av, vår också! Det är i alla fall den dagen vi tog med sonen - vi träffade honom dagen innan (den 17:e) för första gång.

    Jag är också ute efter tips, det ska bli spännande att höra.

  • Thalis

    Sally: Hahaha vad kul!


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • MalleNalle

    Nu har ju inte vi fått barn ännu, men jag har ändå hunnit fundera på hur vi ska fira dagen då vi fick vårt barn.

    Vi har pratat om att skaffa en lite bordsflagga med Vietnamesisk flagga (för vår del) den ska vi hissa och laga mat från Vietnam, titta på filmen som vi förhoppningsvis filmat och redigerat.
    Kanske ska barnet få en liten present också...

    Mitt tips, inte så orginellt kanske, men så TROR jag att vi kommer göra iallfall. En mysig dag med bara familjen!

    Grattis till er båda 3 dagar förtidigt!

  • Sally

    Tack! Vad gäller filmen av adoptionsresan, så har vår son sett några minuter för ett tag sedan när vi tittade på den, och han satt ganska tyst och var lite... konstig och klängig i några dagar. Sedan dess har vi inte vågat ta fram den igen när han är vaken. Vi har inte riktigt bestämt oss när vi ska pröva igen, men vi avvaktar ett tag till. Men visst, min man och jag kommer säkert tycka att det är jätte roligt att se igen. Men Thaiflaggan kommer absolut fram (den är i princip framme hela tiden!) och presenter ska det bli!

  • mammatillvictor
    Sally skrev 2008-07-15 15:31:58 följande:
    Tack! Vad gäller filmen av adoptionsresan, så har vår son sett några minuter för ett tag sedan när vi tittade på den, och han satt ganska tyst och var lite... konstig och klängig i några dagar. Sedan dess har vi inte vågat ta fram den igen när han är vaken. Vi har inte riktigt bestämt oss när vi ska pröva igen, men vi avvaktar ett tag till. Men visst, min man och jag kommer säkert tycka att det är jätte roligt att se igen. Men Thaiflaggan kommer absolut fram (den är i princip framme hela tiden!) och presenter ska det bli!
    Det är nog olika hur barnen reagerar på sin film, vår son blir överlycklig varje gång vi sätter på den filmen, han skrattar massor när han ser sig själv...han säger bebis då Men å andra sidan, han älskar att se sig själv över huvudtaget Han var bara 13 mån och Mallenalles barn kommer ju antagligen att vara i samma ålder eller yngre när de får sitt barn (MYCKET SNART), kanske är det lättare när de är små och inte förstår så mycket av det? Vet inte, bara en tanke Tycker det är bra att ni inte visar filmen just nu då. Kram på dig, kul att se dig här igen vännen!
  • Sally

    Hej! Ja, nu har kusinerna åkt hem, och jag längtade tillbaka lite, dock förhoppningsvis på positiva tråd!

    Vår älskling var också drygt 13 månader. Inte vet jag, han kanske hade en dålig dag då vi visade filmen. Jag kanske mjukstarta med att visa lite kort och se hur han reagerar.

  • mammatillvictor
    Sally skrev 2008-07-15 16:20:08 följande:
    Hej! Ja, nu har kusinerna åkt hem, och jag längtade tillbaka lite, dock förhoppningsvis på positiva tråd! Vår älskling var också drygt 13 månader. Inte vet jag, han kanske hade en dålig dag då vi visade filmen. Jag kanske mjukstarta med att visa lite kort och se hur han reagerar.
    Ja, då var de lika gamla, kanske inte spelar roll egentligen Sedan är det ju olika hur man är och vad man har med sig kan ju inte säga att alla barn reagerar lika
  • Pumba

    Vi firar med tårta och 1 - 2 presenter på vår familjedag och jag tror att det är uppskattat av barnen. Med den äldsta brukar vi titta på filmen men med den yngsta så var vi inte hemma och hade tillgång till filmen. Våra familjedagar infaller oftast under påskhelgen och semestern så oftast är svärföräldrarna med men det är bara trevligt då vi sitter och pratar minnen med dem

  • Raspberry81

    Det verkar trevligt med något knutet till landet hon adopterades från. Någon restaurang med traditionella rätter?
    Ska det likna en födelsedag tycker ni? Skulle vilja ha en "födelsedag" som var typisk födelsedag med tårta, ballonger, kalas och sedan en "adoptionsdag" som är utformad med tonvikt på adoptionslandet.

  • mammatillvictor
    MalleNalle skrev 2008-07-15 15:20:44 följande:
    Nu har ju inte vi fått barn ännu, men jag har ändå hunnit fundera på hur vi ska fira dagen då vi fick vårt barn. Vi har pratat om att skaffa en lite bordsflagga med Vietnamesisk flagga (för vår del) den ska vi hissa och laga mat från Vietnam, titta på filmen som vi förhoppningsvis filmat och redigerat. Kanske ska barnet få en liten present också...Mitt tips, inte så orginellt kanske, men så TROR jag att vi kommer göra iallfall. En mysig dag med bara familjen!Grattis till er båda 3 dagar förtidigt!
    Låter jättemysigt! Vi har inte kommit till årsdagen ännu riktigt, kommer till hösten Då ska vi äta middag tillsammans med mina föräldrar (min mamma var med på resan) på en vietnamesisk restaurang som vi ätit på precis innan vi åkte och hämtade sonen, det blir presenter och tårta hemma sedan också samt filmvisning. Vietnamesiska flaggan åker självklart fram, kanske även en vietnamesisk kostym åker på också Om sonen vill vill säga! Han styr ju hur han vill ha det ju äldre han blir men nu första året bestämmer mamma (och pappa lite grann )
  • Gnista

    Men vad knäppt, om två dagar (alltså på fre vilket ju du också menade eftersom du skrev ditt inlägg igår) var det exakt ett år sen vi fick barnbesked! Knasigt att det var exakt samma dag

  • Cerdrica

    Hm, jag har inte ens tänkt på vad man ska göra men kikar in och säger grattis till ett år med sessan!

  • Gnista

    Sally: Vi ska nog fira dagen vi träffades istället, vilket är den 6 augusti. Fast i ärlighetens namn har jag inte tänkt på vad man ska göra :-S Måste skärpa mig och tänka ut nåt mysigt

    Vad intressant att läsa hur er son reagerade på filmen. Vi har tittat på hämta-filmen flera gånger och vår son (han var ju två år när vi fick honom) har mest varit superintresserad av att se sig själv på tv. Han verkar inte känna igen någon annan, tex han vi bodde hos och som bar runt honom en hel del (vilket vi inte alls diggade men kände oss lite tvugna att acceptera). Vi ska försöka titta på den förutsättningslöst snart igen så det inte blir en stor grej. Vet inte om det är rätt eller fel men så har vi bestämt att vi ska göra.

  • Fru hemlig

    Åh hoppas att ni alla med årsdagar får underbara dagar!
    Jag tror att jag inte skulle fokusera så mkt på landet och filmer och så viadra om inte barnet är väldigt intresserat av det utan mer göra det som en minifödelsedag. Tårta, saft och någon present så tror jag att jag skulle göra.
    Hoppas ni får det bra!

  • mammatillvictor

    Jag är inte mycket för att hela tiden prata om adoptionen, bakgrunden och landet ständigt, ständigt men just denna dag känns väldigt speciell och verkligen en dag som vi tycker kan gå i Vietnams tecken med flagga, vietnamesisk mat, presenter och firande då det är viktigt att ha fokus på Vietnam och göra det landet positivt för honom som en viktig del i hans liv (om han misstycker kring detta senare så får han självklart bestämma hur vi ska fira denna dag eller om vi ska fira överhuvudtaget, kanske vill han ha köttbullar och potatis till middag just då och ha den svenska flaggan i topp den dagen, då får han det).

Svar på tråden Årsdag om 3 dagar....