• gosetussen

Är PORR otrohet?

Anser ni att er partner är otrogen om han tittar på porr??? Vissa man stött på inne i formuen härinne tycker det. Är bara lite nyfiken? Jag vet ju själv vart jag står i frågan. Men vad tycker ni andra här inne på familjeliv.?

• Svar på tråden Är PORR otrohet?
  • Tigerakira
    gosetussen skrev 2008-07-17 22:22:17 följande:
    Om min man tittar på en annan kvinna på stan så blir jag glad. Är väl kul att man kan titta på menyn borta men äta hemma?? Dock så går inte folk omkring nakna på stan och knullar varandra framför ögonen på min man.
    Hmm jag tror inte riktigt jag hänger med ändå... Ledsen om jag är trög men HUR är han otrogen om han kollar på porr?
    Är det att han tittar på nakna människor som har sex (villket han ju kan göra i vanliga filmer oxå) eller är det att han senare ev fantiserar om en verklig person som han sett haft sex(för han kan ju även fatisera om t ex en känd skådespelare han sett i en sex scen)?
  • gosetussen

Precis!

Trandansen skrev 2008-07-17 22:27:32 följande:
    Så att titta på porr mot sin partners vilja är inte otrohet? Det är dessutom helt ok i dina ögon?Om du är otrogen konstant är det upp till dig, men prata inte i andemeningen "att man är otrogen konstant" för du pratar då inte utifrån min och sambons relation i alla fall.
  • gosetussen
    Tigerakira skrev 2008-07-17 22:28:58 följande:
    Hmm jag tror inte riktigt jag hänger med ändå... Ledsen om jag är trög men HUR är han otrogen om han kollar på porr? Är det att han tittar på nakna människor som har sex (villket han ju kan göra i vanliga filmer oxå) eller är det att han senare ev fantiserar om en verklig person som han sett haft sex(för han kan ju även fatisera om t ex en känd skådespelare han sett i en sex scen)?
    Det är lite skillnad mellan vanliga filmer och porrfilmer. Framförallt om man ser till omständigheterna av dom som medverkar i dessa filmer.
    För det andra så svarar jag JA på din fråga om det är otrohet att titta på när andra människor har sex. När det gäller porr så är det otrohet enligt mig. Där syftet är att tillfredställa mannen/kvinnan genom att enbart visa könshandlingar och inget annat.
  • Moch

Å andra sidan finns det ju porrfilmer med 'kön/skådisar' som tycker om sitt jobb. Vet inte riktigt vad det är för slags porr du brukar se på, men dom allra flesta jag sett har det varigt betalda skådisar i, förutom i amatörporren. Vuxna gör som vuxna vill. Sen om pengarna dom tjänar skall finansiera sin utbildning/knark/operation/etc eller inte Bryr jag mig faktiskt inte om. Lika lite som alla bryr sig om att ikea låter småbarn tillverka våra möbler, ALLA klädesaffärer 'ser igenom fingrarna' om barnarbete etc etc.
    Lik förbannat handlar 99% av kvinnorna kläderna på dessa affärer trots att det förekommer. Sen sitter dom här och skriver om dom stackars porrfilms medverkarna och deras bekymmer i en stol eller soffa som eventuellt är tillverkad av barnarbetare...

Men ALLA stolar är ju inte det tänker ni nu,... mycket sant säger jag... inte alls alla eller kanske inte ens speciellt många... men inte alla är intvångad i porrens värld heller.

• gosetussen

Ett stort problem i samhället utestuter inte det andra. Men det är upp till var och en att avgöra vad man vill konsumera och därmed bidra till oavsett vad det gäller. Att skylla på att det finns "mkt elende" i världen gör ju inte saken bättre precis. Det blir lite dagisnivå av det hela då. Tex.: "Din mamma tjänar mer än min mamma", eller: hasch är farligare än alkohol så då är det helt okej att konsumera alkohol*s*

Moch skrev 2008-07-17 23:56:06 följande:
    Å andra sidan finns det ju porrfilmer med 'kön/skådisar' som tycker om sitt jobb. Vet inte riktigt vad det är för slags porr du brukar se på, men dom allra flesta jag sett har det varigt betalda skådisar i, förutom i amatörporren. Vuxna gör som vuxna vill. Sen om pengarna dom tjänar skall finansiera sin utbildning/knark/operation/etc eller inte Bryr jag mig faktiskt inte om. Lika lite som alla bryr sig om att ikea låter småbarn tillverka våra möbler, ALLA klädesaffärer 'ser igenom fingrarna' om barnarbete etc etc. Lik förbannat handlar 99% av kvinnorna kläderna på dessa affärer trots att det förekommer. Sen sitter dom här och skriver om dom stackars porrfilms medverkarna och deras bekymmer i en stol eller soffa som eventuellt är tillverkad av barnarbetare...Men ALLA stolar är ju inte det tänker ni nu,... mycket sant säger jag... inte alls alla eller kanske inte ens speciellt många... men inte alla är intvångad i porrens värld heller.
  • Tina och Fredrik

Tycker inte att det är otrohet, vi brukar emellanåt titta tillsammans. Ingen av oss sitter och kollar ensamma bara tillsammans.

• Nisseblubb

Porr är otrohet om ens definition av otrohet inkluderar att titta på när folk har sex på TV med syfte att hetsa upp sig.

På samma sätt är en latte otrohet om ens definition av otrohet inkluderar att blanda skummad mjölk med espresso

----

Personligen tycker jag att porrtittande inte är otrohet.

• BigDaddy
    Trandansen skrev 2008-07-17 22:27:32 följande:
    Så att titta på porr mot sin partners vilja är inte otrohet? Det är dessutom helt ok i dina ögon?Om du är otrogen konstant är det upp till dig, men prata inte i andemeningen "att man är otrogen konstant" för du pratar då inte utifrån min och sambons relation i alla fall.
    Det här är tydligen en het fråga. Jag kan börja med att säga till dig, Trandansen, att din relation är inte föremålet för min framställan. Att du tolkat det så och läst in något personligt i det beklagar jag. Självklart är det upp till var och en att bestämma vad de betraktar som otrohet. För en del är en kyss och kärleksfullt smek på tu man hand värre handlingar än att vederbörande hånglar med varandra. Min åsikt hade med konceptet att göra något mot sin partners vilja per automatik är otrohet, oavsett handling. I det ljuset kan du säkerligen se att vi är alla otrogna då någon gång i våra liv.

Jag skulle vilja bena lite mer i detta. Framförallt skulle jag vilja veta mer om vad mekanismen för otrohet är i fallet med att visuellt betrakta inspelat material av den mer sedelösa sorten.

Är det att man gör det mot sin partners vilja som är grunden för just otrohet?
    Är det att det förekommer nakna människo, andra än paret, med synliga könsdelar?
    Spelar det någon roll om nakenheten är manlig eller kvinnlig?
    Är det att det förekommer kopulation dessa nakna människor emellan?
    Är det att politiska åsikter av anti-porr varianten hyses av den ena parten och man då upplever det som ett politiskt svek?
    Är det ett sedlighetsargument baserat på en viss sexualmoral som inte tillåter att man betraktar nakna människor andra än den man är gift med? Och innefattar då en sådan ovanstående handling att man då begår just otrohet enligt denna sexualmoraliska kod?

En del har påbörjat en jämförelse med "vanliga" filmer, dvs filmer ej producerade av den traditionella porrfilmsindustrin. En del av dessa filmer behandlar svåra ämnen som otrohet, där även huvudrollsinnehavarna begår denna handling. Många gånger filmas detta väldigt närgånget, med mjukporren som direkt förlaga. Jag måste då ställa mig frågande till om personer med den inställning till porren som otrohet också har någon slags självcensur hemma? Spolar ni framåt när ni kommer till de segmenten i filmen med dylika scener? Går ni ut ur rummet och uppmanar er partner att följa med? Kanske en gemensam handduk?

Jag ställer dessa frågor för att det tyvärr är så att visuellt utmanande material med individer andra än er partner är väldigt vanligt förekommande i vårat västerländska samhälle. Särskilt män blir stimulerade av just detta visuella material och det är inte alls ovanligt att man betraktat sådant material, avsiktligt eller oavsiktligt. Planerat eller helt spontant (kanske en polare som visar ett klipp). Även om man är i en relation. Min sista fråga är då, per ert resonmang, är då en ganska stor majoritet av iallafall Sveriges män otrogna?
  • Larsgubben

TS: Jag undrar över genus i din fråga. Citat: "Anser ni att er partner är otrogen om han tittar på porr???"

Är det betoning på "han" eller är det partner i allmänhet du menar?

Svar på tråden Är PORR otrohet?