• LynxLy­nx
    Äldre 18 jul 20:42
    5771 visningar
    118 svar
    118
    5771

Fler som fått höra "knip" så det blir ett januaribarn??

Själv är jag född 22e december och aldrig haft problem, men fått höra från väldigt många när de hört att vi har bf 26e december att jag ska knipa så det blir ett januaribarn.
    Annars menar de att det är "synd" om barnet...
    Synd att vara född sent på året och riskera att inte följa utvecklingen i samma takt i ex en skolklass....

Kan själv inte riktigt förstå resonemanget då vi struntar i om det blir julafton, mellandagar, nyårsafton eller 1e januari bara vi får ett friskt barn!

Har tagit illa vid mig då nära familjemedlemmar startar diskussioner om detta på familjesammankomster..

Fler som råkat ut för samma?

• Svar på tråden Fler som fått höra "knip" så det blir ett januaribarn??
  • caroli­ne 1987
    Äldre 22 jul 19:29

Oj! Gick det bra?

cloudberry79 skrev 2008-07-22 19:12:27 följande:
    Svar på #68Min kom redan i oktober, beräknad till januari
  • Pastil­ler
    Äldre 22 jul 19:31

Vår var beräknad i mitten av januari men kom på julafton inte mycket man kan göra åt det.

• Äldre 22 jul 19:44

BWA, fan vad folk är puckade. Det är väl skitsamma när barnet kommer sålänge det kommer ut friskt och mår bra!
     Jag är född i januari och kan säga att för mig har det ALLTID varit pest och pina, varje år kommer min födelsedag som en CHOCK för alla runtomkring mig, inte en jävel har pengar och jag får alltid mina presenter i slutet av januari eller början av februari, NU är det skitsamma men när man var yngre så var det inte lika kul. Min födelsedag firas ALDRIG den 10:e när den ska firas, utan alltid veckor efter. Och när man äntligen fyllde 18 så fanns det inte en enda kompis som man kunde gå ut med, utan man fick snällt vänta tills kompisarna fyllde. Det kan alla som säger "kniiiip" ha i åtanke! :)

• Puskin­uski
    Äldre 22 jul 20:14

Barn är ju något underbart som inta alla kan få tyvär och vi ska vara glada när de väl kommer. Vi har en dotter som föddes 18 december 06 var beräknat till 19/12. Nu väntar vi barn numer två som är beräknad till 19/12-08 och det enda vi hoppas på är att det kommer ut ett frikst barn. Kanske blir de födda på samma dag med två års mellan rum inget vi kan göra något åt då den lille imagen ville det isåfall. jag längtar så och önskar alla som ska föda i december lycka till!

• Eka80
    Äldre 22 jul 20:47

Den enda gången jag tyckt att det vart liiiite jobbigt att vara född sent på året (2/11) var året då jag skulle fylla arton. Det var val och jag fick inte rösta, samt bästa kompisarna var födda på våren... (MEN då hade jag mina yngre kompisar att hänga med som inte heller fick gå på krogen så ett särskilt stort problem var det ju inte. De flesta barn får väl kompisar i fler än en ålderskull antar jag?!?!) Men under hela uppväxten har jag älskat att vara född på hösten. Det är mysigt med levande ljus, röda och gula löv och varm choklad...

Hur barnen sen utvecklas mentalt beror väl mest på hur man uppfostrar dem och vad man lär dem? Jag är ingen barnexpert men jag tänker då åtminstone lära mitt barn saker som att läsa, skriva och räkna innan det börjar skolan...

• Smoppo
    Äldre 22 jul 20:57

Jag är född 31 december och har fått höra saker som "du kunde inte hålla dig inne tills nästa dag eller?" m.m. Nu har jag fått ett bf 22 december.. :-P Folk har kommenterat det.
    Jag tar inte illa upp. Jag tyckte det var rätt trevligt att vara yngst i klassen, då kände man inte sig "pressad" att veta bäst osv osv.. :-P

• ploppv­iola
    Äldre 22 jul 21:01

Fyller man år vid den tiden är de givetvis inget att bry sig om o alla har exakt ett år tills nästa födelsedag oavsett när du är född på året.Men kan man planera att inte föda på självaste julafton eller sent på året överhuvudtaget så hade jag nog gjort de..Händer de sen so what ingen katastrof..Min mellan son fyller år den 19 nov o han är jätte sur för han fyller år sist av alla i familjen.. så jag hoppas nu att jag inte föder deta året utan får föda i januari faktiskt

Du är värdefull
  • Äldre 22 jul 21:28

Jag har BF på julafton och säger själv att jag ska knipa till januari. Självklart spelar det inte mig någon roll vilken dag mitt barn föds på men jag själv skulle inte tyckt om att fylla år på julafton.

• Äldre 22 jul 21:54

jag väntar mitt 3:e barn nu, första är född 7/12-05, nu är den 3:e beräknad till den 25/12 :P först var det 28:e, men senaste ul 25:e, ska på rutin ul imorrn så får se om de ändras nåt då.
    Jag har oxå fått en massa kommentarer om att knipa. Rätt irreterande för det går ju försjutton inte att knipa när bebisen vill ut! det är helt omöjligt!!
    på ett sätt hoppas jag att jag går över till januari, men 2:a barnet kom för tidigt så får för mig att denna lill* oxå kommer göra det, men man vet aldrig!

jag har alltid sagt att jag aldrig ska få barn i december, o nu har jag antagligen snart 2 decemberbarn :D
    men det är ju en mysig månad att få bebis i december!
    mest orolig är jag över att inte kunna fira jul med barnen jag har! men alla överlever ju endå!

• fabi
    Äldre 23 jul 16:53
    Svar på #95
    Eka80 skrev 2008-07-22 20:47:42 följande:
    ... Hur barnen sen utvecklas mentalt beror väl mest på hur man uppfostrar dem och vad man lär dem? Jag är ingen barnexpert men jag tänker då åtminstone lära mitt barn saker som att läsa, skriva och räkna innan det börjar skolan...
    Alla barn är olika, och fast man uppfosrar de lika är vissa tidiga och andra senare. Jag tycker att det är bra att du har ambitioner men har du tänk om ditt barn inte är intereserad av att lära sig läsa, skriva m.m inna han börjar skolan.

Det skiljer nästan ett helt år på den som är född i december till den som är född i januari. De flesta barn är bra på nåt, min december barn är omogen, men han är väldigt smart, var en av de första i sin klass med att lära sig läsa, skriva m.m

Men han är forfarande omogen.
Svar på tråden Fler som fått höra "knip" så det blir ett januaribarn??
Logga in
Bli medlem