• Delight

Avgöra kön genom hjärtslag/min?!?

Det finns så många teorier kring detta har jag förstått... Jag vet att man inte ska ta sånt här på allvar, men det är alltid kul att spekulera... :)

Jag har en inneboende vars hjärta slår 166 slag/min och min kollega sa direkt att - då är det en flicka!!
    Flickor - tätare hjärtslag
    Pojkar - inte så snabbt....

Vad har ni hört?

• Svar på tråden Avgöra kön genom hjärtslag/min?!?
  • Gillis

Enligt min BM beror det på hur aktiv bebisen är för tillfället. Jag har fått 135 på första lyssningen och 148 på andra.......

• gamla mamman

Hej,

Jag tror detsamma.

Vid min förra graviditet så var min sons hjärtslag första gången 151.
    Därefter låg dom mellan 136-142.Det blev lägre och stabilare ju närmare förlossningen kom.

• snoervel

jag hade ungefär samma hjärtslag varenda gån vi lyssnade, täta slag o det blev ju en tjej =) jag litar ju inte fullt ut på den myten men det är ju lite kul att det "stämde"

• Ida 3

Jag har hört samma sak som ts.

• Moomi

Som dom andra säger så beror hjärtslagsfrekvensen på hur aktiv bebisen är just då.
    Min son hade hjärtslag runt 140 och dottern låg på 130. Trean i magen ligger på 150 och det är en tös.

• Nallemajatjejen

Jag tror att det ofta stämmer. Dock inte alltid eftersom hjärtljuden kan variera beroenda av hur bäbisen mår eller hur lättretad den är.
    "skrocken" säger: Över 140 slag = tjej, under 140 slag =kille.

• Lilltessan

Jag har legat inne på sjukhus i två dygn och lyssnat på hjärtslagen totalt åtta gånger och då från 20 min till 1 timma per gång. Hjärtljuden har varierat från 114-169, beroende på rörelser, sammandragningar etc. I perioder har de legat både lågt länge och högt länge. Och allt har sett helt normalt ut. Så hjärtljuden varierar nog hela tiden, vad man får för siffra av BM är ju bara vad hjärtat slår i just då.

• Halloj

Hej!
    Har hört att hjärtslagen stämmerr i ungefär 50%. Frågade BM och hon sa att man inte kan tyda kön på de hjärtljuden. Hon mäter under alldeles för kort tid.

De två rackarna i min mage är en kille och en tjej. Tjejen har haft lägre hjärtljud varje gång vi mätt. Enligt BM är hon lite lugnare än killen och att det visar sig i hjärtljuden.

• Linis81

Bara skröna.. stämmer ibland och ibland inte.. min pojk har hjärtslag som en tjejj så det stämmer då inte!

Svar på tråden Avgöra kön genom hjärtslag/min?!?