• Ulle71

    2 personal på 13 småbarn...

    Hej,
    Har nyss fått höra att det på sonens avdelning fr o m nu och och framåt endast kommer att vara 2 (TVÅ!!) personal på 13 barn (samtliga födda 06 och 07). Är detta normalt eller ens tillåtet?

    Förskolan drivs av kommunen och enl personalen så finns det inte längre några regler gällande personalantalet. Stämmer det?

    Jag kan inte förstå hur dessa 2 personal (den ena har desutom aldrig jobbat med småbarn) ska hinna med alla barn. Jag har just nu bara lust att säga upp dagisplatsen...

    Vänligen hör av er så att jag har något att komma med när jag ringer den som är ansvarig inom kommunen.

    Tack på förhand!
    //Ulle

  • Svar på tråden 2 personal på 13 småbarn...
  • uniMog
    Puman78 skrev 2008-08-04 11:31:27 följande:
    visst går det, men pedagogiken blir lidande....
    jag upplever inte alls att pedagogiken varit dålig på något av de två ställen vi varit på. Det första med sina 2,75/18 var fullständigt lysande i sin pedagogik och de dagmammor som vi har nu har absolut inga problem med sin grupp. Jag vet inte om det beror på personalen eller gruppen (för jag var också orolig!!) men jag har aldrig/sällan upplevt det som stressigt, skrikigt eller rörigt.
    the advance of civilization is nothing but an exercize in limiting of privacy
  • Miss Lau

    Låter lite tycker jag. På min sons avdelning är de 11 barn på 3 personal (alla barn är 06:or).

  • javalady

    TS - du reagerar helt rätt som förälder!

    Personalen får inte knysta för mycket utåt "då klagar man ju på sitt företag". Det är - och måste vara - föräldrarna som reagerar för att det skall hända något. Prata med kommunansvariga inom barnomsorgen, prata med deras chef, prata med tidningar så att det kommer "ut i ljuset", gå på möten i kommunfullmäktige och framförallt - prata med de andra föräldrarna, för en ensam är lätt att köra över och klappa på axeln, men många är svårare med.

    Stå på dig fullt ut!

  • Howdahkan

    I Finland är det olagligt att ha så många barn på så få personal.
    Här får det finnas högst 4,5 barn per vuxen stiger det över med ett barn så ska det finnas en till personal osv..
    Detta för att ha så bra säkerhet för alla barn.
    Säg ifrån eller ordna en annan plats åt ditt barn där det finns bättre personal.

  • snobben76

    Hejsan
    läste er diskution. Vill bara meddela att i Teneriffa där min mans fars fru arbetar som förskollärare har hon anscvaret SJÄLV för 27!!!! treåringar. under skoldagen 9-14 Helt otroligt. Tänkte bara säga detta.

  • Vera 74

    VÄLKOMMEN TILL VERKLIGHETEN!

    Visst det låter lite men det är inget ovanligt. Det beror mycket på hur mycket personalen arbetar (samt hur mycket barnfritid de har) och hur barnens närvarotimmar ser ut.


    Jag är så lycklig över min Ismone!
  • MrsFreckles

    Har trott lange att svensk forskola var sa bra men inser mer och mer att sa verkar inte vara fallet. Konstigt att det far vara sa! Har i UK ar det lag pa att det maste vara 1 personal pa 3 barn under tva ar, ar barnen an yngre (da manga borjar runt 6 manader och uppat) sa ar det 1 personal pa tva oftast upp till 1 ar eller mer.

  • sorba

    På vårt dagis är det 2 pers på 16 barn, oavsett ålder. Galet! Men så sköter de inte sina uppgifter heller...Ledsen

  • Ulle71

    Tack alla ni som svarat! Jag ringde till kommunen igår och den som är ansvarig för just mina barns förskola är på semester men kommer åter imorgon. Jag återkommer med en ny uppdatering imorgon.

    Fortsatt gärna fylla på med nya inlägg. Det är (i alla fall för mej) väldigt intressant att få veta hur det fungerar på andra förskolor.

    Kram från mamma Ulle

  • Ulle71

    Jag ringde till den ansvarige inom kommunen igår men jag böev tyvärr inte så mycket klokare...

    Kommunen TROR just nu att det kommer att vara 12 barn och 2 personal på sonens avdelningen. Helt säkra kommer det att vara först i mitten av nästa vecka då de dubbelkollat alla listor...fattar inte varför detta är så svårt just i den kommun vi nu bor. Upplevde aldrig att det var några problem på dotterns förra dagis.

    Återkommer nästa vecka om någon är intresserad av att höra hur detta slutar.

    Kram från mamma Ulle

Svar på tråden 2 personal på 13 småbarn...