• kicki74

Hjälp,vita larver i komposten!!!!

Nu i helgen har vi varit bortresta och då vi kommer hem så kryllar det av gul vita karver.Så vidrigt!!
    Dom är överallt och har tom krupit ur tunnan och är uppe på locket.
    Jag sorterar som man ska i bruna papp påsar som man stänger,så vad är felet och vad ska jag göra?
    Tunnan töms om tre dagar men jag vill ju inte att det återkommer,föresten så lär inte alla försvinna vid tömmningen ändå.
    Så hjääääälp!!!

• Svar på tråden Hjälp,vita larver i komposten!!!!
  • Scraptroll

ja jag undrar också vad det är då vi upptäckte sådana i våran tunna efter tömning i fredags.

ts: det är inte säkert att de försinner vid tömning...våran tunna hade vita larver uppe på kanten utanför och på hela insidan satt det hur mycket som helst också (efter tömning)...men skulle gissa att det kan vara någon sorts fluglarv även om jag tycker att de verkade lite stora för det.

• Pysselgalningen

Sånt får man räkna med på sommardelen av året. Dom dör så fort kylan kommer!

• kicki74

ok,bara att vänta på vintern då med andra ord.Blev ju lite förskräckt och undrade vad det var för varelser dom invarderat oss!Hua!!

• Angel1978

Visst är de läbbiga, men helt totalt vanliga i komposthögar och liknande. De jag har sett är ungefär som ett pekfinger stora och kan nypas ordentligt.

• mrs Elliott

Det är ju rötmånad.De där små grabbarna äter och finfördelar er kompost:)

• wozzgirl

Försök strö över något strö... sågspån eller nåt, så att maten täcks in.. Jag tyckte det hjälpte något då vi hade av dem.

• mlsa

Läs tråden "Äckelkompost" nedan. Där finns flera (bl a undertecknad) som propagerar för egen kompost istället. Det måste vara väldigt svårt att få någon som helst balans i en hämtkompost full med bara matrester.

Svar på tråden Hjälp,vita larver i komposten!!!!