Inlägg från: 06mamma |Visa alla inlägg
  • 06mamma

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Hej i regnet!
    har inte kikat in på hela helgen då vi varit i "makeover" dimma! Vi ska äntligen ge Bella ett eget rum och börjar man pilla på ett ställe så slutar det med allmän kaos! (hos oss ialla fall ). För när vi tömde 2garderober i rummet så var vi tvungna att lägga grejer i klädkammaren som det redan var kaos i. Därifrån flyttade vi grejer ner i förrådet som i sin tur städades och massor av grejer slängdes... Men just nu har vi skrivbordsdelar och datorgrejer överallt i vardagsrummet och Bellas rum är tomt i väntan på målning. Att skära bort tapetskarvar är det enda vi hunnit än så länge . Men i morgon ska det nog spacklas och se ska det målas... Har köpt "room make over kit" på zyboo.com med djungelmotiv så när allt är klart så är det djungel som gäller i hennes rum! (nu när jag tänker efter har inte A det också Irmis?).

Blev "klistermärke" såld så jag klistrade upp ett slingrigt träd också över våra 3 fula vita garderober i hallen, sjukt nöjd!

Grattis förresten Chotte!

• 06mamma

Ia-konferens i helgen! Har lite att stå i som vanligt när det drar ihop sig till företagsaktiviteter och jag som vanligt måste bli inblandad i slutet...

På tal om regnkläder så har min syster tipsat mig om gummikläder! Fleecefodrade galonisar typ. Hon hävdar att hennes barn hade vinteroverall 2 dar förra vintern och istället levde i gummikläderna. Beställde på HM och fick i går och I var jättesöt i dem. Galonisarna däremot var alldeles för stora för min lilla plutt. Stövlar har vi inte inhandlat ännu men det är väl dags nu.

• 06mamma

Hej allamammor! Det är verkligen låååångt mellan mina inlägg nu för tiden... Bellas rum blev klart i helgen och innan dess har vi haft sporadisk tillgång till internet!

Jag försöker veckohandla men har insett att det är mer ekonomiskt för oss att inte göra det, allt för mycket mat behöver slängas när det inte äts upp. (jag är som Kråkans sambo!)

Bella och jag äter middag vid halvsex och sambon äter när han kommer hem. Vi äter nästan alltid samma mat, fast ofta med nån modifikation (typ I vägrar äta "torr"mat så hon får gräddfil eller keso till nästan allt!)

Vi började inskolning i går. Världens knäppaste tider:13-14 dag1&2 och sen 13-15 dag 3-4. Nästan alla barn sover ju då eller? Vi har ju övat in lunch vid ca 1115 och sen sova efter det i ca 2 timmar. Precis som de uppmanade oss från förskolan i våras. Nu får det helt plöstligt bli lunch 1030 för att få henne att sova och sen vakna till 1245när vi behöver gå. Så knäppt! Men det funkade igår och idag men i går var det 2 barn (av 4)som var så trötta att de inte släppte sina föräldrar. Känns som inskolningen tappar sin funktion då! jag försökte flytta fram tiden till 14 men det gick de inte med på! Annars verkar förskolan jättebra och Bella ville inte gå hem igår...

Ska sy en "Belladocka" till dagis. Fick tyg och stoppning till kropp men jag ska sen sy kläder,ansikte och hår. Shit,det är verkligen inte min grej! När ni sist träffade I så var väl hon typ skallig men nu har hon dunderlockigt hår. Inte så långt men lockigt. Hur ska man få till det med garn?

På tal om märkning så har vi både penna och lappar. Beställde med bara efternamn efter tips från syrran(vem annars?). Hon satt nämligen nu och strök över förnamnet när lillasyster börjar på förskolan...

Långt inlägg som vanligt, men det är kanske ok när det var ett tag sen sist

• 06mamma

Vi har en Acta Graco Comfort xtp. Köpte den i december tror jag när de sålde ut gamla modellen (nu heter den Cosmic comfort). Tror vi gav 1500 vilket var halva priset-sånt gillar vi!

I går på förskolan fick I en telefon i huvudet, sladden hängde ner och naturligtvis drog hon ner den från 1.5 meter... Idag hade de tejpat fast sladden!
    Självisk som man är så åkte vi idag direkt från förskolan till kusinerna och kom precis hem. Detta gjorde att hon inte somnade 1915 som vanligt utan höll sig vaken till 21=sovmorgon i morgon...

Irmis-vi ska till Skansen på söndag om vädret tillåter. Tänkte passa på när djuren fortfarande är ute.

På tal om helgträff är jag absolut sugen!

Kram

• 06mamma

Ia-jag hade blivit helt galen! Helt sjukt när ni är där för skriva kontrakt, tagit ledigt från jobb osv... Blä!!

I är på förskolan nu, ska sova för första gången... Ska hämta 14 men vi ska vara där till kl 1245 om sovningen inte funkar. I har aldrig somnat själv förrutom i vagnen så vi får väl se hur det går.

Nu ska jag göra lite reklam...
    Har sen 4 månader, på inrådan av en kompis, börjat använda menskopp (www.m-kopp.se/shop/)i stället för tamponger-det är helt grymt!!!

Visst det tog 2 omgångar innan jag fattade grejen men nu är det sååå bra! Är det någon annan här som är frälst?
    Det är sjukt skönt att slippa tamponger,den blir aldrig överfull som en tampong kan bli, man behöver inte byta/tömma så ofta men framförallt för mig som har problem med torra slemhinnor så är det grymt! Ett + är ju också att man bidrar till en bättre miljö.

slut på reklam....

• 06mamma

OK då fortsätter jag med propagerandet för koppen
    (varning för detaljer...)
    Först kändes det lite jobbigt med innehållet men nu när nyfikheten är stillad (har slutat titta)så är det bara att att tömma och sen skölja av den. Hemma hos syrran i dag blev det dock lite problem då handfatet är 2 meter från toaletten. Vågar inte tänka på hur jag såg ut.
    Men Barn05- i min värld finns det inget värre än en binda, varmt och "kladdigt". Då behöver man ju verkligen se "innehållet" det slipper man nu! Man behöver inte komplettera med binda (om man inte känner sig osäker i början innan man lärt sig förstås).

Svalan-det är lite meckigt i början att få in den rätt (den ska böjas ihop och sen vridas) men nu är som att cykla! Man får liksom luta den och ta ut den sakta sen så funkar det.

Jentha-lovar att påminna...

Nä, nu får jag sluta prata menskopp!

De ringde precis från dagis och sa att 1 (av 2)av personalen är magsjuk och sista inskolningsdagen blir bara halv i morgon. De ville inte ta in vikarie då barnen är så nya och några fortfarande har det lite jobbigt, vilket jag tycker är klokt men jag hade planerat för lite shopping inför jobbstarten men det får vänta.

• 06mamma

Jentha-det är aldrig skönt att vara uppe själv om klockan är 05:55!!! Du är galen... Krya på dig förresten.

Jag har tagit en paus från städandet,tänkte det för en gång skull kunde vara städat på fredagkvällen. Städar annars på lördagen men mår alltid dåligt när jag ligger i soffan på fredagen och ser dammråttorna... Mern ikväll skajag njuta när jag ligger där med min kalla öl.

Hämtar I 1130 och tänkte sen passa på att sova middag med henne för typ sista gången en veckodag (dagis och jobb börjar ju på riktigt nästa vecka. Ska se till att krama henne ordentligt.

• 06mamma

Jentha-det är aldrig skönt att vara uppe själv om klockan är 05:55!!! Du är galen... Krya på dig förresten.

Jag har tagit en paus från städandet,tänkte det för en gång skull kunde vara städat på fredagkvällen. Städar annars på lördagen men mår alltid dåligt när jag ligger i soffan på fredagen och ser dammråttorna... Mern ikväll skajag njuta när jag ligger där med min kalla öl.

Hämtar I 1130 och tänkte sen passa på att sova middag med henne för typ sista gången en veckodag (dagis och jobb börjar ju på riktigt nästa vecka. Ska se till att krama henne ordentligt.

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare