Inlägg från: svalan77 |Visa alla inlägg
  • svalan77

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Hej alla!

Vad hittar ni på en dag som denna? Sonen klättrar bokstavligen på väggarna. Igår fällde han ut köksstegen drog fram den till bänken och klättrade upp!!!!! Jag hade fällt ihop stegen och vänt den innåt för att han inte skulle komma åt, men det hjäpte inte.

Grattis Chotte!

• svalan77

Ha det så trevligt med farmor, ska vi ta det någon annan dag?

Förresten, vilken storlek har ni köpt på galonisar?

• svalan77

vi har fortfarande en barnstol, men funderar också på att köpa en tripp trapp. De finns med bord till eller hur?

Jag har köpt galonisar och stövlar, jag köpte 86 och 23 i stövlar. Vi mätte stövlarna och provade olika modeller innan vi hittade några som satt bra, han har ganska "höga" fötter. Vi var ute och provplaskade med dem precis, de satt bra. Men jag tror att kommer att behöva större till vintern för ibland har de ju galonisar över overallen.

Han blev så slut av allt plaskande samt en tidig morgon att han somnade på skötbordet när jag skulle byta blöja, sötis!

• svalan77

Grattis Kråkan! Värst vad alla ligger i!

Jentha: torsdag passar oss bra, kan du inboxa mig din adress? A brukar sova efter lunch, men han kan hålla sig vaken så länge han har sällskap. Vilken tid passar er?

Ia: det blev lite mycket i våras för oss så vi har knappt varit i lägenheten och nu är föräldararna och syrran bortresta så hon ska slippa vara hemma på sin bröllopsdag.... Men vid tillfälle kan någon lägga den i ditt brevinkast tillsammans men en lista på de som får hämta den?

• svalan77

Jentha: tack själv! Det var verkligen trevligt, jag hittade hem också ;)

Gulligt att Folke ropade, han lär sig snabbt! Jag tror inte "muffinsarna" hade överlevt en resa till....För er som inte har sett mina muffins kan jag avslöja att de blev typ platt sockerkaka med papper under. Jag måste nog öva lite mer, jag försökte med "shake ´n bake" en gång; till och med de blev platta.

• svalan77

Jentha: söööt film!

Vi var på skansen igår med en kompis och hennes son som är 4 mån äldre än A. De tyckte att det var buskul! Jag var lite tveksam innan om han var för liten för att uppskatta djuren men han gillade lill-skansen. Sedan sov han 2 1/2 timme.

SS välkommen! Förresten så var det länge sedan man hörde av Froggel, Vege och Yaz.

Idag har jag och sonen grävt upp potatisen, han plockade mest upp dem ur hinken och la tillbaka dem i jorden....Efteråt fick jag skölja av honom med trädgårdsslangen, vilket han tycker är jättekul.

• svalan77

jentha: varför UL så här sent? Är det för att kolla att h*n ligger rätt?

Irmis: vår A har precis kommit ur en jobbig fas där han i princip hela tiden har hängt i mitt byxben. Har jag inte lyft upp honom så har han slängt sig bakåt så att han slår i huvudet och sedan gallskrikigt. Om jag istället lyfte upp honom så vill han ner efter max 1 s....Och sedan börjar vi o igen och igen och igen.
    Nu har jag övat på gränssättning samt att ge beröm. Ett tag kändes det som jag bara tjatade och sa nej. Vi har också pratat ihop oss så att vi gör likadant. I mitten på förra veckan släppte det och han blev mycket "bättre". Får se hur länge det håller i ;)?

Vi var på BVC idag för att ge sista sprutan, vår bvc-tant tyckte att det var bra att ha allt klart innan dagis. Vi höll på att missa tiden, vi bokade den nämligen i mars. A var så grinig i morse att jag försökte få honom att ta en lur vid 8.30 och så när jag låg där slog det mig - att vi hade bvc-tid kl 9. Jag fick på mig och sonen kläder illa kvickt, men vi hann faktiskt. Han är stor vår lilla fis, 13.2 kg och 84 cm lång! Nu ska man inte dit förrän de är 3. Hon tyckte att han definivit verkade dagismogen - skönt att få lite bekräftelse.

Nu ska jag beställa ett "barnkoppel" och ett par glasögon och sedan ska jag måla köksstolarna ett sista varv medans junior vilar.

Tingeling!

• svalan77

Hur går det för alla dagisbarn? Spännande!!

-En fråga angående dagis: har ni fått faktura för augusti?

Jentha: skönt att moderkakan makat på sig, de brukar tydligen göra det.

Kråkan: det är min mardröm, att man kommer tillbaka till precis samma skit. Även om jag bytt tjänst tror jag att det blir ganska så likt.

Vi var på öppnis idag och det var faktiskt många barn i rätt ålder, nu sover sonen som en stock. Vi ska åka till ikea i eftermiddag och köpa en grind till. Vi måste stänga av till köket så hunden får vara i fred ibland.

• svalan77

Förresten så läste jag en artikel om hur mycket fibrer de små ska äta:

"Enligt livsmedelsverkets nya rekommendationer bör ett barn mellan ett och två år få i sig 8-12 gram fiber per dag. Det innebär att det absolut ryms grövre bröd, grahamsmjöl i pannkakorna, fullkornspasta osv.

Följande ger som exempel sammanlagt 10 gram fiber: en banan, ett äpple, en liten morot, 2 skivor lite grövre bröd och 2 msk ärter."

Sonen äter mycket mer fibrer än så, han äter gärna både ärtor, banan, fullkornspasta samt gröt på en dag. Det måste ju vara typ 4 ggr "rekommenderad dos". Inte för jag är särskilt orolig men om man ger för mycket kan de få diarré - bajsar era barn korvar?

Hela artikeln:
    www.alltombarn.se/halsa/sara-ask-1.6874/mamman-kan-man-ge-fullkornsprodukter-till-sma-barn-1.13736

• svalan77

Igår fick sonen et getingstick på örat!!!!!!!!!!!!!!! Han såg ut som dumbo ;) Stackare!! Fast jag trodde nog det skulle bli värre första gången, jag strök på embla-salva och gav honom en clarityn. Så fort han fick claritynen så gick svullnaden ned mycket (om än inte till normal öronstorlek). Han sov normalt sedan, vi trodde inte han skulle kunna ligga ner.

Vi har haft otroligt mycket getingar, häromdagen dödade jag 13 stycket inne! Idag bara 3.

Imorse var vi och storhandlade - visste ni att Willys öppnar kl 8? Vi var ganska ensamma där...Nu sover han, vi går inte till öppnis idag. Vi ska försöka hitta ett glas som sonen slog sönder för farmor igår.

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare