• jentha

Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

miss l: Kul att höra ifrån dig!
    De första två månaderne efter bäbisens födelse får Folke vara heltid på dagis, därefter 15h/v (eller 22,5h/v om han är hemma då det är skollov) - jag vet ännu inte hur timmarna fördelas över veckan. Vi har inte pratat om det - det får vi väl göra upp med dagiset har jag förstått. Så det passar bäst in med den pedagogiska verksamheten + med mitt nya liv.
    // jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett pyre i magen ¸.?°´¯)
  • jentha
    Panda: så hurtigt att springa tjejmilen - ut och spring med sig idag på din lediga dag!!
  • jentha
    Chotte: Folkes dans är också filmad med vanliga lilla digitalkamerans filmfunktion. Han dansar när telefonen ringer och ibland till diskmaskinen också - om något ligger och dunkar. Det är kul att de gillar "musik"

svalan: vad skönt att getingsticket la sig så fort och att A inte fick en allergisk reaktion eller nåt.

panda: grattis till cykelköpet! Jag tycker nog att det är hurtigt av dig iaf att springa/jogga tjejmilen även om du uttrycker det som att "ta dig runt"

Igår hade jag en underbar dag på jobbet. Det var goodwill och teambuilding för hela slanten. Några av lärarna i de estetiska ämnena hade organiserat dagen och vi fick lära oss att spela ukulele. Vi var uppdelade i två grupper med närmare 50 pers i varje -det var mäktigt. Sedan fick vi måla med vattenfärger med instruktionen att "måla fult" - så all prestige var borta. Och så fick vi sjunga ABBA-låtar. Det var helt otroligt kul att göra detta tillsammans med nya och gamla kollegor.

På kvällen hade vi grillfest med lekar och sånger och roliga historier mm En mycket trevlig dag och en skön kontrast till övriga dagar fyllda av (mer eller mindre tråkiga) konferenser.
    Folke var lite längre på dagis igår och sambon hade smitit iväg till personalens fikarum direkt och suttit  där nån timme. Folke hade inte ens reagerat över att han var "borta", men när han kom tillbaka så hade Folke kommit fram och gett honom en STOR kram! Visst var det gulligt?
  • jentha

Folke var jättesnorig i helgen och sambon är också krasslig med halsont - dagissjuka?!? Men idag var Folke bättre så de gick till dagis och fortsatte inskolningen. Men både när sambon gick iväg och när han sen kom tillbaka så var Folke ledsen och grät. Det märktes att han inte var riktigt i form. Jag hoppas att det blir bättre. Det är tydligen vanligt att de blir förkylda andra veckan på dagis...

Jag har ägnat helgen åt att boa mera. Jag har flyttat ut skötbordet från Folkes rum till hallen och skruvat ihop juniorsängen, så nu står den i Folkes rum. Det blev jättebra! Letade även fram kläder i stl 50-56 som jag har vikt och lagt i fina högar i byrån...  Det är knappt 6 v kvar till BF men man vet ju aldrig...

Det är en hel del plock och pyssel kvar men sakta men säkert så börjar det bli ordning här hemma.

// jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett livligt pyre i magen ¸.?°´¯)
  • jentha
    miss l: så ni har också en sjuk pappa hemma som det är synd om... jag vet hur det är... Lycka till med bebisverkstaden!

Idag hade Folke också varit ledsen när sambon lämnade honom och sen när han kom tillbaka, men annars hade det gått bra. Han åt lunch på dagis för första gången idag också, och det hade gått fin-fint tydligen.
  • jentha
    Svalan: grattis på födelsedagen....
  • jentha
    miss l: vad jobbigt att R är så ledsen på dagis. Jag hoppas att det blir bättre...
  • jentha

God morgon, så ... har jag jobbat två veckor och Folke är inskolad på dagis. Det har gått bra, jag var med och lämnade honom igår och han blev jätteledse när vi gick (det skar lite i hjärtat då - lite mer än vanligt tror jag eftersom man blir så blödig av att vara gravid), men det går fort över. När sambon hämtade honom på em så lekte och dansade de i lekrummet och hade jättekul. Folke märkte inte ens att sambon kom - och var inte särskilt intresserad av att gå hem. Det känns skönt.

Nästa vecka börjar det på riktigt, då ska båda jag och sambon jobba (även om jag bara ska jobba tre veckor...) så då blir det hämtning/lämning som ska gå ihop med jobb och restider. Intressant. Vi har sagt att Folke kommer att vara på förskolan ca 7.15 - 16, han får nog äta frukost där - han gillar ju att äta så då kanske det inte blir lika ledsamt om pappa måste gå därifrån. Vi får se. Igår fick han en macka hemma först och åt lite gröt på dagis.

miss l: vad skönt att det gick bättre på dagis nu.

kråkan: vad trist att det bara är ny, tafatt personal - måste kännas extra irriterande när du "är i branschen"

Idag kommer vår doula och hälsar på - hon ska vara med på den här förlossningen också. Sen har sambon bjudit in en annan "inskolnings-pappa" med familj på middag. Det är ju bra att han knyter kontakter!

• jentha

Folke vaknade inatt och vägrade somna om i sin egen säng - han var mycket bestämd med att han skulle in i vår säng. Väl där (när sambon gav upp) så sätter han sig brevid mig och skrattar, tar ut nappen och ger mig en STOR puss på munnen. Sen lutar han sig tillbaka och somnar... Så sött...

Att han sedan mer eller mindre har sovit PÅ mig inatt och de senaste två timmarna hållt mig vaken bleknar lite när jag tänker på Pussen...

• jentha
    Panda/Irmis: åh vad ni är duktiga!  Jag vill också kunna göra sådär. Göra veckomeny, veckohandla och sedan bara slippa tänka resten av veckan. Jag/vi har försökt sååå många gånger men det funkar liksom inte. Kan ni inte dela med er av era bästa tips för att lyckas. Hur ska jag/vi tänka för att komma igång?!?

Svalan: jag hoppas att det funkar bra med A imorgon!
Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare