Ia´s Stockholms morsor babblar vidare

Ia´s April-07 morsor babblar vidare 

Välkomna att fortsätta babbla i vår urtrevliga tråd
Träfft o aktivitets tråden finner du här...
www.familjeliv.se/Forum-11-271/m34968441.html

Ia´s April-07 morsor babblar vidare 

Hur går det för alla dagisbarn? Spännande!!
-En fråga angående dagis: har ni fått faktura för augusti?
Jentha: skönt att moderkakan makat på sig, de brukar tydligen göra det.
Kråkan: det är min mardröm, att man kommer tillbaka till precis samma skit. Även om jag bytt tjänst tror jag att det blir ganska så likt.
Vi var på öppnis idag och det var faktiskt många barn i rätt ålder, nu sover sonen som en stock. Vi ska åka till ikea i eftermiddag och köpa en grind till. Vi måste stänga av till köket så hunden får vara i fred ibland.
Förresten så läste jag en artikel om hur mycket fibrer de små ska äta:
"Enligt livsmedelsverkets nya rekommendationer bör ett barn mellan ett och två år få i sig 8-12 gram fiber per dag. Det innebär att det absolut ryms grövre bröd, grahamsmjöl i pannkakorna, fullkornspasta osv.
Följande ger som exempel sammanlagt 10 gram fiber: en banan, ett äpple, en liten morot, 2 skivor lite grövre bröd och 2 msk ärter."
Sonen äter mycket mer fibrer än så, han äter gärna både ärtor, banan, fullkornspasta samt gröt på en dag. Det måste ju vara typ 4 ggr "rekommenderad dos". Inte för jag är särskilt orolig men om man ger för mycket kan de få diarré - bajsar era barn korvar?
Hela artikeln:
www.alltombarn.se/halsa/sara-ask-1.6874/mamman-kan-man-ge-fullkornsprodukter-till-sma-barn-1.13736
) Och Samiska Renchips. Öl är oxå jättegott svalan: Jag har läst att man inte ska ge för mycket fibrer, att vi har en tendens att ge för mycket så vi undviker faktiskt tex fullkornspasta och grovt bröd. Men äter vi tex knäcktebröd så vill han också ha det, men sitter mest och gnager lite. Men han gillar bananer och ärter.
Han är väldigt varierad i magen, oftast ganska hård vilket vi haft problem med ända sen han var liten. Ger honom fortfarande frekvent katrinplommon.
Jag funderar på samma sak vad gäller mejeriprodukter. Ger honom mjölk att dricka en gång om dagen, men jag tror inte han i genomsnitt kommer upp i den rekommenderade mängden. Vissa dagar när han vill dricka välling, men inte annars. Gröt tvärvägrar han numera.
jentha: Shit vad tiden går fort!!
kråkan: Tack för tipsen, vi får se vad vi hittar på!
Hos oss börjar inskolningen på måndag med hembesök - mer än vi som har det?
Jag har "varit" på jobbet idag (varit där = suttit av tid på två konferenser) Och det blir fler korta dagar såhär i början - slutade 15 idag.
Sambon var med Folke första dagen på dagis. Det hade gått bra, de var där en timme och det hade inte hänt så mycket, sambon uttryckte det såhär: "det var ganska mesigt". Han hade nog förväntat sig att det skulle vara nåt särskilt. Nu fick barnen leka inne en timme medan föräldrarna tittade på. Personalen hade inte sagt så mycket, eller gett några tips/råd, men det kommer väl?
Jag insåg just att jag inte behöver gå på förmiddagskonferensen imorgon (det är ju ganska mycket som inte berör mig eftersom jag bara ska jobba en månad eller så) så då kanske jag också följer med på inskolningen imorgon. Det kan ju vara lite spännande att se Folke och de andra barnen in action...
svalan: vi har inte sett till någon dagisfaktura ännu.
Min BM sa att i de allra flesta fall så flyttar moderkakan på sig. Om den ligger "i vägen" brukar man ofta blöda - och det har ju jag inte gjort, så jag var inte så orolig.
Irmis: visst går det fort - vips så är man tvåbarnsförälder!!
Vad är rekommendationerna ang. mjölkprodukter? Folke får nästan aldrig mjölk - tänker inte på det.
Jaha då var laserbehandlingen avklarad, han tog båda två. Allt gick bra förrutom att bedövningen på första fläcken inte riktigt räckte till o det gjorde ont. Han vart lite förvånad, men som vanligt e det väll så med mig att jag tål "för mycket" Kommer ihåg samma sak när de skar bort ett märke på ryggen för många år sedan, det kändes det med. Nåja andra gick bättre även om det va jobbigt att försöka slappna av då jag ändå var rädd att det skulle göra ont...Nu e det bara att vänta o se, inget förband (tur det då de sitter i ansiktet) ska bara ha antibiotikasalva efter att jag tvättat ansiktet o om ca 8 dagar har jag två skorpor kvar som kommer att lossna o förhoppningsvis se bra ut under
Sedan fick jag råd om en blommande fläck bakpå rumpan som kommer o går. Ngt slags virus hade jag tippat på o i natt blommade det upp igen... (brukar komma när jag sovit dåligt, kännt mig stressad eller haft ngn förkylning i kroppen. Han sa att det ligger på "djupet" i huden/kroppen o att vi skulle testa ett antibiotika i tio dagar o förhoppningsvis ska jag sedan slippa dessa utbrott. Fick första när jag väntade Leia o sedan har det återkommit ett par gånger/år.
O så har jag äntligen bokat tid till Narkoskliniken för ett tandläkarbesök, det var mer än fyra år sedan sist. (jag har klarat mig utan narkos o eller lustgas (som kostar extra) men utrustning finns om man behöver. För mig räcker det dock med att det e en lugn miljö med få patienter o en tandläkare som har "silkeshänder". Ja vad har jag mer inplanerat?? Jo en fransfärgning och en manikyr o så borde ja gå till frissan igen I går skämtade jag inför sambon att detta kanske e en begynnande 40 års kris, men i ett possitivt tecken = ta hand om o unna sig själv lite lyx.
Ursäkta långt inlägg, men e inne i en sådan aktiv/rastlös period att fingrarna bara skriver o skriver
Jentha: INte långt kvar
Kråkan: ooo fem månade kvar, rätt skönt kan jag tänka mig. Mår du bra nu. Får se om det blir ngt 3D
Vi har sedan tidigare kommit överens om att inte kolla kön vid en ev. nästa graviditet, får se om jag kan hålla mig. Men men vi har ju inte ännu startat men hoppas på en 09:a vi med
Irmis: Spännande med inskolningen o hembesök, det kommer jag i håg att vi gjorde när jag jobbade inom förskolan, mycket bra o givande
Känns de ok att snart börja lämna iväg honom. Jag tycker att det känns så skönt o tryggt att veta att L e hemma hela året ut. O få chans att fortsätta bättra på sitt immunförsvar för nu har hon klarat sig hyffsat ok den sista tiden. Bara det där exemen som kommer o går hela tiden.
Lycka till!! O vi får väll ta o luncha ngn dag framöver. När börjar du jobba?
Ia: det känns helt ok att lämna honom, men det kändes bättre tidigare, innan den här oroliga och ledsna perioden började. Men det är 2 veckors inskolning så det hinner ju ändras mycket tills dess.
Vad kostar det att göra naglar på Xing xing (hette det så?)? Vi måste ju luncha med sen när jag släpat mig tillbaka till jobbet!
Nu har jag kommit tillbaka från intensivgympan och jagnjutar såååå av att träna, det är så skönt att röra på sig. Maken och A har haft middagsgäster, S som är lika gammal som våra busar har varit här med pappa. Hon ska visst också bli storasyster om allt går väl, de är i v 7. Tidigt ännu dock! Många som skaffar syskon nu märker man!