• Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare
  • jentha
    Ia: vad härligt att du unnar dig så mycket lyx! Jag ska boka en pedikyr någon dag den närmaste tiden. Jag fick ett presentkort av några kompisar när jag sjöng på deras dotters dop - dax att utnyttja det!

Irmis: vad härligt att träna - jag ser fram emot att sätta igång med det sen också - fast det lär väl dröja ett tag...
    // jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett pyre i magen ¸.?°´¯)
  • Ia 70
    Irmis: Tror att det kostar ca 550 för helt nya naglar o sedan påfyllning ca 300 kr vid behov.
    Ja mycket kan ju hända med de små, ena stunden e de på ett visst sätt o andra på ett annat.
    Felix o Leia brukar leka o busa, men F har svårt trots sin ålder att se när L inte orkar eller vill mer o han fortsätter att "reta" upp henne tills hon blir jättearg o ledsen. I går på Pris Extra hade det tydligen hänt o det slutade med att folk stirrade o kom med komentarer om "den skrikiga ungen" o Felix stack därifrån, ledsen.
    Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • jentha

Idag behövde jag inte vara på jobbet så tidigt så jag tog inskolningen istf sambon - för jag var så nyfiken. Det var kul att se Folke och hans kompisar. Dagis är ju rena himmelriket vad det gäller utrymme och leksaker... Vi föräldrar gick och satte oss i ett rum brevid lekrummet och fikade och det blev inga sura miner. Ungarna såg ju var vi var och kunde knata in till oss om de kände för det.

• Pandalein
    Svalan: I var inte så intersserad av Lillskansen. De konstgjorda grisarna som stod precis utanför var dock jätteroliga...Vi har fått vår faktura för augusti.

Idag var sista dagen på Scania, känns konstigt. Nu är jag ledig ett par dagar och börjar näsat jobb på måndag. Ska bli spännande!

I har varit på dagis sedan i måndags med maken. Det har gått bra. De är där mellan 9-15 varje dag i två veckor, och från och med imorgon ska maken börja gå därifrån. han gick säga hej då oc hgå bort en stund idag redan och då blev hon lite ledsen, men sen gick det bra.

Har nu beställt fleeceregnställ på Pippilotta.se. Tycke de verkade bra och man kunde ta bort fleecen i jackan om man ville. Får se hur det ser iut på riktigt. Köpte till ett par fleecefodrade regnvantar åsså. Passade även på att köpa strumpbyxor med halkskydd på till dagis.

Ett tips för er som vill bada med barnen är Högdalens simhall. De har ett äventyrsbad för de små och en stor barnpool (ca 1m djup) + vuxenpool. Vi var där i söndags och I hade jättekul både i äventyrslandet och poolen med simring! Varmt i vattnet också. Kostar 60:- för vuxna, småbarnen gratis.

Och träning... Jag borde ut och springa imorgon för jag är ju ledig. Ska ta mig runt tjejmilen om ett par veckor, men har inte sprungit på tre månader. Hm...
  • miss lyckad

Dax att kika in här lite, har dock inte läst ikapp... Har varit så mycket den senaste tiden, så det har inte funnits ngt utrymme för tid vid datorn. Rasmus började inskolningne på dagis igår. Än så länge går det bra ialla fall. Ni som håller på eller redan har skolat in. Hur många barn är det som börjar samtidigt hos er? Hos oss är det två stycken till i Rasmus ålder, båda tjejer, och en kille som är 4 som byter dagis. Jag tycker verkligen vi har fått bra med information. Igår var det snabb-info för alla nya föräldrar i grupp och idag hade vi enskilda samtal om våra barn. Eftersom det är ett föräldrakoperativ är det möte imorgon där vi säkert får info om styrelsen och hur det hela fungerar, sen e det föräldramöte den 25:e. Mycket möten blir det, men det känns bra att man får all information samlad så vet sen.

Jentha: Hur blir det för Folke när ni får nästa bebis? Antar att han kommer gå 15h/v. Får ni bestämma själva vilka tider då eller? Eftersom jag är arbetslös kommer Rasmus gå 5 timmar om dagen 3 dagar i veckan till att börja med.

Nej, nu måsta man nog pallra sig i säng om man ska orka med morgondagen

• jentha
    miss l: Kul att höra ifrån dig!
    De första två månaderne efter bäbisens födelse får Folke vara heltid på dagis, därefter 15h/v (eller 22,5h/v om han är hemma då det är skollov) - jag vet ännu inte hur timmarna fördelas över veckan. Vi har inte pratat om det - det får vi väl göra upp med dagiset har jag förstått. Så det passar bäst in med den pedagogiska verksamheten + med mitt nya liv.
  • jentha
    Panda: så hurtigt att springa tjejmilen - ut och spring med sig idag på din lediga dag!!
  • Pandalein
    jentha: Det är inte så hurtigt som det låter, men jag har tagit mig runt senaste 10 åren i alla fall. Jag ska ut och springa (jogga långsamt snarare) så fort jag kollat allt på datorn...

Nu har maken och I gått till dagis och jag är själv hemma. Känns konstigt. Ska försöka få massa gjort idag och imorgon, dammsuga, sy upp nya byxor, sortera papper, göra bildkollage till dagis och montera min nya cykel!

Jag köpte en "tantcykel" på Sportex Rea häromdagen. 7-växlad med högt styre och shoppingkorg för 3000:- inkl allt (lyse, pakethållare,godkänt lås). Det känns bra, då kan jag cykla med I till dagis och handla på vägen hem. Min hybrid träningscykel funkar inte så jättebra till det har jag märkt. Sen har den nya cykeln fördelen att jag kanske kan använda den när jag blivit gravid eftersom man sitter mer rätt upp än på hybriden så magen får plats .
  • svalan77

Igår fick sonen et getingstick på örat!!!!!!!!!!!!!!! Han såg ut som dumbo ;) Stackare!! Fast jag trodde nog det skulle bli värre första gången, jag strök på embla-salva och gav honom en clarityn. Så fort han fick claritynen så gick svullnaden ned mycket (om än inte till normal öronstorlek). Han sov normalt sedan, vi trodde inte han skulle kunna ligga ner.

Vi har haft otroligt mycket getingar, häromdagen dödade jag 13 stycket inne! Idag bara 3.

Imorse var vi och storhandlade - visste ni att Willys öppnar kl 8? Vi var ganska ensamma där...Nu sover han, vi går inte till öppnis idag. Vi ska försöka hitta ett glas som sonen slog sönder för farmor igår.

• Chotte

Hej!

Vår inskolning (som ju var ett bra tag sen nu...) gick bra, men sedan blev hon ju sjuk. Så när hon kom tillbaka var inskolningen liksom glömd. Men det gick bra sedan och hon har trivts otroligt bra. Hon utvecklas så himla mkt av dagis. Efter semestern (hon var borta 4 v från dagis) var det lite jobbigt igen men det gick bra så fort vi gått ut genom dörren.

Idag har jag och barnen varit vid en BMX-bana medan maken var på möte i bonusens skola. Man känner sig som världens knäppaste förälder när man är ute med bonusen och det kommer andra föräldrar. Han har alltid varit väldigt fysisk och totalt orädd, så det är ju det man är van vid. Så när han dånar upp för BMX-hoppen och kraschar rakt ner och får cykeln över sig ser alla andra helt skräckslagna ut medan man själv bara "Jaja, det ser ju jättebra ut det där...". Hahaha, men man kan liksom inte springa efter honom hela tiden, det är bara så. Hysat avtrubbad.

Molly är väldigt mammig så fort jag är hemma. Hon är också otroligt trotsig och ska kasta omkring allt hela tiden.

Jentha: Gullig film! Molly dansar också jättemkt men jag har bara lyckats fånga det på digitalkamerans fimfunktion så det är inte så bra kvalité. Hon börjar dansa så fort hon hör musik, tom glassbilen...

Hoppas att alla mår bra!

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare