• Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare
  • jentha
    Chotte: Folkes dans är också filmad med vanliga lilla digitalkamerans filmfunktion. Han dansar när telefonen ringer och ibland till diskmaskinen också - om något ligger och dunkar. Det är kul att de gillar "musik"

svalan: vad skönt att getingsticket la sig så fort och att A inte fick en allergisk reaktion eller nåt.

panda: grattis till cykelköpet! Jag tycker nog att det är hurtigt av dig iaf att springa/jogga tjejmilen även om du uttrycker det som att "ta dig runt"

Igår hade jag en underbar dag på jobbet. Det var goodwill och teambuilding för hela slanten. Några av lärarna i de estetiska ämnena hade organiserat dagen och vi fick lära oss att spela ukulele. Vi var uppdelade i två grupper med närmare 50 pers i varje -det var mäktigt. Sedan fick vi måla med vattenfärger med instruktionen att "måla fult" - så all prestige var borta. Och så fick vi sjunga ABBA-låtar. Det var helt otroligt kul att göra detta tillsammans med nya och gamla kollegor.

På kvällen hade vi grillfest med lekar och sånger och roliga historier mm En mycket trevlig dag och en skön kontrast till övriga dagar fyllda av (mer eller mindre tråkiga) konferenser.
    Folke var lite längre på dagis igår och sambon hade smitit iväg till personalens fikarum direkt och suttit  där nån timme. Folke hade inte ens reagerat över att han var "borta", men när han kom tillbaka så hade Folke kommit fram och gett honom en STOR kram! Visst var det gulligt?
    // jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett pyre i magen ¸.?°´¯)
  • barn05

Hallå! Känns som att det är dags att lämna ett livstecken Jag har hastat in och försökt att läsa ikapp men det slutar oftast med att jag inte hinner skriva något inlägg själv. Nu gör jag tvärt om!

Vi har återvänt till storstan efter 6 veckor i norrland. Sen bar det direkt av till stugan i Trosa. Vi hade dock otroligt dåligt väder hela veckan så det blev inget besök till badplatsen och vi fick inte ens inviga altanen med ett fika

I måndags började jag skola in S på dagis. Hon var på gott humör och tyckte det var skoj med två andra jämngamla barn men hon hade hela tiden stenkoll på var jag satt. Så fort något otäckt hände så rusade hon till mig. I onsdags lämnade jag henne 30 min ensam och då tydde hon sig till storasyster. Jag tror nog dagis kommer funka bra för henne bara inskolningen flyter på. Tyvärr fick hon feber igår kväll och snoret började rinna inatt så idag kunde vi inte gå dit. Hoppas hon ska pigga på sig under helgen så det inte blir för stort avbrott från inskolningen.

Igår fyllde maken år så jag och tjejerna bakade tårta och överraskade honom med favoriträtten, Kassler i ugn Idag bär det av till Trosa igen efter jobbet. Bilen är knökfullt lastat så vi fortsätter att dra grejer med oss från lägenheten varje helg. Ska bli skönt med lite lantluft, stora tjejen längtar dit.

Panda: Jag förstår det där med cykeln. Jag svär varje gång vi ska ut och cykla. Jag har en jättefin mountainbike som jag köpte för 14 år sedan men knappt har använt. Den rullar superbra men man sitter ju som en ostbåge på den och jag får inte alls någon bra kontroll när ett barn sitter bak i stolen. Vill verkligen köpa en gammal "Hulda" där jag kan sitta rak i ryggen och med shoppingkorg! Spanar för fullt på Blocket, hade önskat mig en Skeppshult men de kostar ju 7000:- nya.

Kråkan: Jag har nog allt läst nyheten... GRATTIS till graviditeten! Hoppas du får må bra och orkar med lille man under tiden.

Är superskoj att läsa vad alla gör men jag orkar inte kommentera allt. Ska försöka hinna hit lite oftare nu när vi börjar återgå till vardagen. Jag ska börja jobba igen den 1 sept så fram till dess sköter jag inskolningen och tar hand om barnen hemma.

Trevlig helg alla! Kram kram

• Irmis

Vi är tillbaka från Åland. Tack för tipsen kråkan. Vi gick tyvärr inte till dinpappas restaurang men jag såg den allt! Är en märklig känsla på Åland tycker jag; allt är som hemma, språk, skyltar osv, allt utom pengavalutan men ändå är man i ett annat land. Men vi har haft det bra och A hänger som vanligt glatt med på allt vi hittar på. Inskolningen börjar som sagt på måndag och av någon anledning känner jag mig helt plötsligt helt oförberedd!!! Vet inte varför,antagligen för att det inte känns som att jag har kontroll längre. Löser sig väl när vi väl träffar personalen och kan fråga en massa.

• litenkråka

Ia- dom här säljer ruffknuff stolar...
    www.marintra.com/

I morgon börjar inskolningen för oss med... Vi har lyckats byta till en förskola i Alvik ist Beckomberga så det känns bättre men inte bra!
    Träffade ett par igår som sitter med i styrelsen för den privata förkola som finns här brevid o dom skulle kolla i morgon om det fanns plats för Rasmus där,det e ju styrelsen som bestämmer vilka barn som får plats,så vi håller tummarna!

Hej Barn05! Tack så mycket! Härligt att ni trivs på landet...

• Chotte

Hej!

Vilket mysigt väder det är idag! Jag älskar sånt här. Vi var ute en sväng i förmiddags men i övigt har vi bara myst här hemma. Molly är så himla rolig. Vi hade köpt sushi til lunch men gett henne mat innan. Så till henne hade vi köpt en bulle så det kändes safe att vi skulle få äta ifred. Men hon gav sig inte förrän hon också fått sushi! Hon är en knasboll utan dess like ibland. Men det är väl jättebra att hon föredrar nyttig sushi framför sockrig bulle...

Hon har också börjat intressera sig mkt för toalettbesök. När man sitter på toa kommer hon in och ska torka en! Tar fram rullen, river av en bit och försöker torka. Man blir helt paff, det är som att hon resonerar så att vi torkar henne, så då ska hon torka oss...

Irmis: Det är klart att det känns ovant med inskolning, du släpper ju faktiskt kontrollen helt och hållet på dagarna! Men det kommer gå över precis som du skriver när du får prata med personalen och även får se A med de andra barnen.

• Ia 70

Lycka til alla som ska ha inskolning

Kråkan: Tack kollat på den.

I dag gick brandlarmet hos oss. Vet Ni hur jobbigt det e att springa fem trappor upp i huset...längst bort...O det för ingenting. Men men vi fick trimma organisationen i alla fall. Terorin är att ngt öppnat diskmaskinen o ånga har slagit upp = känsliga deckare. Sist var det en brödrost o innan det poppning av popcorn på Idrottsförvaltningen.

Helgen med en jobbandes sambo gick bra, njuter så mycket av att va hemma med L nu när jag jobbar i veckorna. Hon e så gosig just nu men pratar fortfarande inte, annat än mamma o FF (Felix) o dä. Vet ju att det kommer, men sonen var mycket tidigare.
    Hur går de för era?

Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • Irmis

Vi har en Stokke tripptrapp och är nöjda. Har haft den sen A var 4 månader så jag har vant mig vid benen...

Idag är hembesöket avklarat. Var kul, kom en jättetrevlig tjej och lekte en halvtimme med A. Imorgon ska han och maken iväg till förskolan.

Hur har det gått för er andra?

• jentha

Folke var jättesnorig i helgen och sambon är också krasslig med halsont - dagissjuka?!? Men idag var Folke bättre så de gick till dagis och fortsatte inskolningen. Men både när sambon gick iväg och när han sen kom tillbaka så var Folke ledsen och grät. Det märktes att han inte var riktigt i form. Jag hoppas att det blir bättre. Det är tydligen vanligt att de blir förkylda andra veckan på dagis...

Jag har ägnat helgen åt att boa mera. Jag har flyttat ut skötbordet från Folkes rum till hallen och skruvat ihop juniorsängen, så nu står den i Folkes rum. Det blev jättebra! Letade även fram kläder i stl 50-56 som jag har vikt och lagt i fina högar i byrån...  Det är knappt 6 v kvar till BF men man vet ju aldrig...

Det är en hel del plock och pyssel kvar men sakta men säkert så börjar det bli ordning här hemma.

// jentha (¯`°?.¸ Folkes mamma med ett livligt pyre i magen ¸.?°´¯)
  • Ia 70
    Irmis skrev 2008-08-18 19:54:37 följande:
    Vi har en Stokke tripptrapp och är nöjda. Har haft den sen A var 4 månader så jag har vant mig vid benen...Idag är hembesöket avklarat. Var kul, kom en jättetrevlig tjej och lekte en halvtimme med A. Imorgon ska han och maken iväg till förskolan.Hur har det gått för er andra?
    Skönt att besöket gick bra, alltid lite pirrigt.
    Min älskade prinsessa föddes 20 april-07, Jag älskar dig så!
  • litenkråka

Sambon o R var på inskolningssamtal idag o träffade 2 av personalen o imorgon får dom träffa dom andra barenen som ska inskolas. Han hade fått en bra känsla av personalen o förskolan.

Själv har jag nyss kommit hem efter kvällsmöte o fått veta att jag ska ha hand om dom yngsta knoddarna o ha inskolning!!!!
    Så i morgonkväll ska jag ha inskolingsmöte o på onsdag ska jag på hembesök.... Dax att få igång arbetarhuvudet igen. Jag var nästan 100dra på att inte skulle ha dom yngsta men så jag har inte enagerat mig alls men ack så fel jag hade. Bara att dyka ner i inskolningspapprena i morgon så hjärnan får jobba lite.

Det tråkiga e att jag inte får träffa R på 2 dagar nu,ikväll sov han ju när jag kom hem o samma sak e det ju i morgon

Svar på tråden Ia´s Stockholms morsor babblar vidare