• Snöengla

När började ni gå på vattengympa för gravida? (Om ni gör det)

Hej!
    Jag gick och testade vattengympa för gravida för jag har redan börjat få ont i ryggen.
    Är i vecka 19 nu och det kändes som alla där var höggravida nästan. Hmm?
    Skäms nästan för min lilla mage.

När började ni gå på vattengympa?

• Svar på tråden När började ni gå på vattengympa för gravida? (Om ni gör det)
  • MiHi

Jag ska börja nästa vecka, är i v 16 då, känns lite tidigt men jag ska börja ändå.  

• Snöengla

:) Så det finns dom som är tidiga iaf!

Jo det känns bra för mig att börja eftersom jag redan har ont i ryggen. Alla är ju inte likadana. Sedan sitter jag på en kontorsstol mest hela dagarna i jobbet, vilket gör det ännu värre.

• soff82

Börjar då jag är i vecka 33, men de var den första gruppen som startade efter långt sommaruppehåll. Har en gång inplanerad samma dag som BF, får se hur de går

• Jazza

Jag började i v.20 ungefär och GUUUD vad jag älskade det. Det var min höjdpunkt på veckan... ljuvligt! Lycka till

• Ajolie

Jag började jättetidigt, kanske i v 12, eftersom jag haft besvär med ryggen, nacken och fogarna hela tiden (med alla tre barn). Det såg ju roligt ut när jag inte hade nån mage förstås, medan andra var närmast sprickfärdiga.

Jag kan verkligen rekommendera vattengympa. Försök träna flera gånger i veckan, så gör det stor skillnad. Man blir lätt och rörlig i vattnet och det är skönt med avslappning efteråt - om det finns såna flytgrejer för nacken där du har tänkt gå.

Ha så kul!

• Snöengla

Oj, undra om man ens får gå samma dag som planerad BF? Om inte vattnet gått förstås eller slemproppen kanske?

soff82 skrev 2008-08-07 12:55:19 följande:
    Börjar då jag är i vecka 33, men de var den första gruppen som startade efter långt sommaruppehåll. Har en gång inplanerad samma dag som BF, får se hur de går
  • sara gerdrup

Oftast går man i slutet av graviditeten.
    Jag kommer gå när jag är hög gravid denna gången.

• yoshimi

Jag kommer att ha mitt sista pass dagen innan BF. Så länge inte vattnet har gått så det inga problem.

Där jag skall gå får man inte ha mer än tre veckor kvar till BF när kursen är slut.

• Saramalia

vi var ett gäng gravida som gick på vattengympa. de på hagabadet rekommenderade att börja någonstans vecka 27 - för att man vid det tillfället är tung och otymplig. men vattengympa i allmänhet är ju kanon så det är inte fel att träna på det sättet oavsett om man är gravid eller inte.
    Kör på det är ju så skönt! =)

• FrökenNorkok

Jag tänkte börja om 3 veckor så då är jag i 24. Hade gärna börjat innan men de har haft sommarstängt så jag har snällt fått vänta =)

• cloudberry79

Jag började i vecka 20, superbra! Tänkte gå hela graviditeten ut, men blev inlagd och fick sonen redan i v28. Perfekt för mina kassa axlar.

LFG WOTLK
  • Snöengla

Jo jag var på vattengympan idag. Det känns bra, även om jag har minst mage. Måste ju tänka på mig själv i första hand.

Låter som att det varierar när man börjar, det är ju bra att veta att man inte är ensam iaf.

• Schohoo

Jag började gå redan i vecka 18! Dom andra var inte hög gravida, men hade gått ett par veckor längre iallafall! Så då hade jag oxå minst mage...

Men jag tycker det är bra å börja tidigt, större chans att man klarar sig utan kryckor och rullstol senare! Ja eftersom man iallafall försöker träna upp rygg mm!

Gravid i vecka 31!
  • Guanabana

En dum fråga bara :)

Har dem flesta baddräkt eller bikini?

Jag har endast bikini och det är kanske lite fånigt att ha det på sig. Man får nog ge sig ut och leta efter baddräkt iaf :)

• Snöengla

Det varierade! Några hade bikini och några baddräkt.
    Det lustiga var att jag tyckte inte att jag såg någon som hade ett helt bikiniset. Utan alla hade blandat 2 delar.
    Haha, jaa överdelen kanske blir för liten för många så det blir till att använda nån storlek större eller två.

Själv har jag inte hunnit köpa något nytt. Jag använder en bikini. Fick en för stor överdel av min mamma som passar bra nu och så använder jag ett par gamla bikinitrosor. Så det blir omatchande par där med.

• Saramalia
    Svar på #14
    nej, nej, nej- gå inte och köp en badräkt bara för att du är gravid. vi var som sagt 8 personer med alla möjliga kroppshyddor, och endast 1 hade badräkt på sig.
Svar på tråden När började ni gå på vattengympa för gravida? (Om ni gör det)