• Melony

Snart 4 månader, gåstol?

Har en pojke som blir 4 månader den 20 augusti. Han är stark i nacken och tycker om att sitta i knät. Han ligger länge på mage och ät mycket starkare än min första son. Det jag tänkte på va om man kan sätta han i gåstol nu några korta stunder? och samma med hoppgunga? med min andra son började jag vid 5 månader, men han va inte alls lika tidig som min minsta.

• Svar på tråden Snart 4 månader, gåstol?
  • mittenavapril

Min tjej har varit stadig i nacke och rygg ganska länge nu, igår satte jag henne i gåstolen första gången, då i 5-10 min. Hon blev 3,5 mån i tisdags

• Stolt mamma till Vincent
    Miltons Mamma skrev 2008-08-08 14:25:03 följande:
    Vi hade gåstol och våran so´n var inte sen med att gå..inte min vänninas barn heller som gick vid 9 månader..Jag hade inte börjat förrän vid ca 6 månader..Jag hade som gräns att sonen skulle kunna sitta sj på golvet innna han fick gå/sitta i den.
    Nej men man gör ju som man vill men min son ska inte sitta i nån gåstol i alla fall. Tycker BVC har helt rätt måste jag säga.
  • Miltons Mamma
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-08-08 14:34:12 följande:
    Nej men man gör ju som man vill men min son ska inte sitta i nån gåstol i alla fall. Tycker BVC har helt rätt måste jag säga.
    ja absolut..men BVC gav mig även ett råd som jag inte tyckte va rätt..sonen bits och har försökt med allt att få han att sluta..dom sa att jag skulle bitas tillbaka..så jag tror att BVC låååångt ifrån är kunniga på allt...haha helt otroligt hur man kan säga så
    Miltons Mamma skrev 2008-08-08 14:57:26 följande:
    ja absolut..men BVC gav mig även ett råd som jag inte tyckte va rätt..sonen bits och har försökt med allt att få han att sluta..dom sa att jag skulle bitas tillbaka..så jag tror att BVC låååångt ifrån är kunniga på allt...haha helt otroligt hur man kan säga så
    Jag säger inte att dem alltid har rätt men jag tyckte hon hade rätt i det hon sa just då. Dessutom har jag läst på nätet där de människor jobbar med barn också sett samma tendenser.
  • Melony

Jag tänker då använda gåstol, mamma har fem barn och alla haft gåstol och alla har gått tidigt, ja tror inte att de e sån stor majoritet som blir "lata" av barnen. Sen e de vad jag tycker. Men föressten hur gammal är din BVC? en del äldre har kanske en annan åsikt, vet några som säger vad dom själva tycker och gjort. Men de e säkert så att dom sett en del gått senare osv, men tror inte att de e så många. De blir juh en helt ny värld för bebisarna när dom får gå i gåstol juh, då kan dom juh röra sig själva.

• maja 81

min tjej(nu snart 7 mån) har anv. gåstol sen 4 mån och nu gör hon inget annat än går längs grejer(med mig bakom) hon kommer lära sig gå tidigt, skulle gissa om 2 mån eller så. Så att det skulle vara hämmande på ngt vis BULLSHIT! snarare tvärtom, nu har hon kommit upp och fått träna benmusklerna succesivt och kan nu gå själv...
    precis som melony säger så kan hon utforska världen(vardagsrummet) på egen hand nu och älskar det, sittandes på rumpan så ser hon nästan ingeting=tråkigt

• Chilimon
    Stolt mamma till Vincent skrev 2008-08-08 12:28:48 följande:
    BVC råder inte till att skaffa gåstol alls det kan medföra att barnen blir lata och går mycket senare speciellt om man börjar för tidigt med det men över huvudtaget också. Då sitter de ju hela tiden utan att göra så mycket själva. Vi ska inte köpa en pga det.
    BAH!

Jag satte min dotter i gåstol när hon var fyra och en halv månad, hon kröp när hon var sju månader, ställde sig upp och klättrade två veckor senare men vågade inte släppa taget och gå förrän lite innan hon fyllde ett. Och den som skapade henne glömde gåfart, så inte är hon lat inte
    BuySeaChairTen *tillägnat Bellagio*
    Melony skrev 2008-08-08 15:37:58 följande:
    Jag tänker då använda gåstol, mamma har fem barn och alla haft gåstol och alla har gått tidigt, ja tror inte att de e sån stor majoritet som blir "lata" av barnen. Sen e de vad jag tycker. Men föressten hur gammal är din BVC? en del äldre har kanske en annan åsikt, vet några som säger vad dom själva tycker och gjort. Men de e säkert så att dom sett en del gått senare osv, men tror inte att de e så många. De blir juh en helt ny värld för bebisarna när dom får gå i gåstol juh, då kan dom juh röra sig själva.
    Hon är inte alls gammal min bvc sköterska.
  • Jonasson

Jag hade inte satt en så liten i gå-stol.

• Komänglar

Jag hade bestämt mig för att inte använda gåstol och det var inte för att min tjej kunde bli lat, utan det var för att det händer så mycket olyckor med gåstolar. Men när min dotter fick prova en så vart hon såå lycklig så nu har vi köpt en iallafall. Tror inte alls att barn blir lata för att dom sitter i gåstol, däremot fick vi rådet att ta bort den så fort hon skulle till att börja gå och det är bara för att dom måste lära sig att ta emot sig själva när dom ramlar. Går dom i gåstolen och ramlar så har dom ju själva gåstolen som tar emot. Vet inte om det stämmer, men jag tycker att det verkar logiskt, så jag tänker använda den tills hon själv försöker börja gå. När det gäller olyckorna med gåstolar så är det för att föräldrar lämnar sina barn obevakade i dom. Har själv en kompis som bara vände ryggen till sin pojk som satt i gåstolen och på någon minut så hade han ramlat ur stolen och benet satt fast i sittsen. Gick bra som tur var men det är ändå bra att tänka på när man sätter dom i en gåstol.

Svar på tråden Snart 4 månader, gåstol?