• Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Anonym

Jag skulle definitivt flytta dit. Hyran är ju bara 3500. Även om ni inte tjänar massor kommer ni ha ganska mycket kvar varje månad.

• Anonym

Jag skulle flytta dit, man kan ju alltid flytta igen om det inte fungerar. Men det låter ju jättebra, stor och billig lägenhet i ett trevligt område.

• Jesspa80

Jag hade flyttat på stubinen, med en hyra på 3500 hade man ju känt sig rik nästan oavsett inkomst :)

• Anonym

Jag har bott i Stocksund i en hyresrätt.

Fördelarna jag upplevde var
    närheten till stan (fantastiskt!)
    Nära till bad och hav
    fint område

Nackdelarna var
    Svårt att få dagisplats (i alla fall på de bra). (Akta er för Prästkragen!)
    Svårt att få kontakt med andra människor (dock rätt lika i hela stockholm som mest tror jag)
    De flesta föräldrarna verkade faktiskt inte bry sig så mycket om kvaliteten på barnomsorgen. Jag började undra om de hade skaffat barn för att man ska det (status). Många sladdade in på dagisgården i taxi och formligen kastade in sin gråtande tolvmånaders på väg till "viktiga" möten...

Men ändå, grymt fint och billigt boende för er. Men flytta inte om ni trivs bra där ni bor, tycker jag. Då måste ni vara helt överens så att inte fördomarna tar över i förhand.

I stort tycker jag dock att det finns mycket bra med överklassområden (har även prövat lidingö). Tryggt, trevligt folk i stort (väluppfostrade liksom), välskötta områden, nära till natur och låg skatt.

Ja, mitt inlägg blev lite tveeggat, hoppas det hjälper på något sätt ändå. Lycka till!

• Anonym

Jag skulle inte flytta till danderyd med barn om jag så fick betalt för det. Jag har jobbat åt flera olika familjer där som barnflicka och mina upplevelser är.
    De mer eller mindre skiter i sina barn, de hade barnflickor dygnet runt i princip och ville inte ens lyssna på när jag tog upp problem med barnen.
    de tycker det är ok att dricka vin hela tiden även om man ska köra bil.
    Det tas kokain hit och dit på fester.
    Allt handlar om status och yta. Är du inte tillräckligt fin ignoreras du.
    Oerhört elitistiskt tänkande.
    Det ända positiva är att det är nära till stan men för 4 miljoner kan ni ju köpa en lägenhet i stan om ni vill eller en fin villa utanför.
    TÄNK ER FÖR!

• lillangel

Nej sälj lägenheten... Jag har jobbat med barn och ungdomar i Danderyd i 7 år och de är inget bra ställe för barn att växa upp på och ännu sämre om man inte har föräldrar som är läkare och advokater...jag överdriver inget jag skriver nu... dom som har dåligt ställt blir outsiders!
    Finns så mycke fina orter man kan bo på så sälj den lägenheten. Jag vet att de inte är bra ställe för barn och ungdomar och ja mycke knark där,mer en i någon annan kommun för dom har "råd" och har därför mer kontakter.
    Finns INGET bra med den kommunen alls.

• Anonym

jag har bott och jobbat som barnflicka i stocksund och jag kan bara säga att det anonym i inlägg 25 skriver inte alls stämmer överens med mina erfarenheter.
    Jag stannade hos samma familj i 2år, de brydde sig om barnen och jag blev en del av deras familj,de hade ett stort företag och säkert massor av pengar men de var som vilken svenssonfamilj som helst(bortsett från barnflicka då), vanliga normala familjebilar, handlade på ikea, barnen fick inga svindyra leksaker osv osv
    Deras vänner var också supertrevliga och inte alls snobbiga.
    Alltså kort och gott, familjerna i stocksund är i de flesta fall som vilken normal svensson familj som helst, visst endel kanske har mer pengar på banken men än sen.
    Låt inte dina fördomar om rika snobbiga människor göra valet åt er, lägenheten låter toppen och området är verkligen jättefint!

• Anonym

Tycker det låter som ett superläge för er. Låg hyra och inga lån på det. Lovar att det finns folk där ute som tjänar mindre än er. Som någon annan sa.. häng inte upp dig så mycket på ytan.

Jag själv har gått i en mycket fin skola på mellanstadiet, min familj hade det bra ställt, men fanns många barn som inte hade mycket över i månaden.. men inte vad dom utstötta för det.. vi hade hur kul ihop som helst. Ibland tror vuxna att det ska bli si och så, men barn är oftast smartare än vad man tror.
    Med barnen och skolan så är det ju så pass bra kommunikationer till Danderyd att barnen kan gå i skolan i t.ex. Hägersten eller något mer normalt område utan problem.

• lillangel
    Anonym skrev 2008-08-12 21:23:36 följande:
    jag har bott och jobbat som barnflicka i stocksund och jag kan bara säga att det anonym i inlägg 25 skriver inte alls stämmer överens med mina erfarenheter.Jag stannade hos samma familj i 2år, de brydde sig om barnen och jag blev en del av deras familj,de hade ett stort företag och säkert massor av pengar men de var som vilken svenssonfamilj som helst(bortsett från barnflicka då), vanliga normala familjebilar, handlade på ikea, barnen fick inga svindyra leksaker osv osvDeras vänner var också supertrevliga och inte alls snobbiga.Alltså kort och gott, familjerna i stocksund är i de flesta fall som vilken normal svensson familj som helst, visst endel kanske har mer pengar på banken men än sen.Låt inte dina fördomar om rika snobbiga människor göra valet åt er, lägenheten låter toppen och området är verkligen jättefint!
    ja de är klart de finns bra familjer också... du hade turen att få en men de är rätt mycke av de andra!
  • Anonym (Velig)

Tack för alla svar. Men det verkar vara lika mycket för och emot hehe svårt.
    Vi ska iallafall spendera helgen i den och se hur det känns till en början.

Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?