• Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Anonym

Men flytta! Vilken drömsituation! Ni kan visst köpa grejer till barnen då ni kommer att ha en låg boendekostnad. Tänk på att barnen får en bra start i livet genom att bo i ett bra område, det ökar förutsättningarna för en bra framtid.

Hälsningar
    /Ghettomamman som vill flytta

• kaffekatten

Ni får ju också lägre skatt när ni flyttar dit = mer pengar kvar efter skatt än n har nu. Och om ni bara har en kostnad på 3500 i månaden så är det ju jättelågt!

Dessutom finns det massa trevliga människor där också, nästan alla mina arbetskamrater bor i Stocksund eller liknande områden och de bryr sig om sina barn.

Man måste våga för att vinna! Trivs ni absolut inte kan nu ju faktiskt flytta igen!

Kram o lycka till

• Anonym

eller med närmare eftertanke... sälj och köp ett fint hus i ett trevligt område, ni kommer ju att ha låg boendekostnad även där eftersom ni förmodligen inte behöver låna.

/Ghettomamman

• Anonym

Flytta dit! Det blir vad ni gör det till. Min mamma bor i Danderyd och är inte rik på något sätt, men har jättetrevliga rara grannar och trivs kanonbra

Det handlar ju om att bo i ett trevligt och lugnt område med era barn.

Lycka till och grattis!

• Tieo

Om ni tjänar 20 och 22 innan skatt är ni väl ändå inte fattiga? Visst ni kanske inte har lönerna som krävs för att köpa villa i danderyd men jag antar att ni är hela och rena, och vem som har mest pengar är ju beroende på hur man ser det.

Är man rik för att man har dyrt boende och dyr bil men kanske lite pengar på banken. Eller är man rik om man har ett billigt boende men pengar på banken? Alla som bor i danderyd är inte rika mer än till fasaden.

Trivs ni så flytta. Hellre ett trevligt, lungt och bra område där barnen kan växa upp än avstå för att man tycker man är fattig och inte platsar in

• Anonym (Lina)

Det beror kanske lite på var det är i Stocksund. Jag har bott (dock utan barn) i Mörbylund, det är ett lghsområde som vilket som helst tycker jag (=inte exklusivt men vi hade mkt trevliga grannar). Sen har jag bott inne i Stocksund i lgh mitt bland villorna också, det var ju lite annorlunda (positivt). Jag har som sagt ingen aning om hur det är för barn men Stocksund som område tycker jag är fantastiskt trevligt med natur, lugna vägar och vatten.

Det finns väl en hel del lgh-områden där också, Mörby Centrum t.ex och Stocksunds torg eller minns jag fel? Har alla de barnen rika föräldrar?

• Anonym

Jag skulle inte flytta dit. tänk på barnen. De kommer aldrig kunna ha samma exklusiva jeans som sina vänner. Kanske inte ens ha råd med alla skolutflykter och resor som det ofta är på skolorna där.
    De kommer alltid känna sig mindre värda och utanför.
    Jag tycker ni ska sälja och flytta till ett område med normala inkomster. Då tror jag era barn får en mycket bättre uppväxt.

• Anonym (mums)
    Anonym skrev 2008-08-13 15:07:11 följande:
    Jag skulle inte flytta dit. tänk på barnen. De kommer aldrig kunna ha samma exklusiva jeans som sina vänner. Kanske inte ens ha råd med alla skolutflykter och resor som det ofta är på skolorna där.De kommer alltid känna sig mindre värda och utanför.Jag tycker ni ska sälja och flytta till ett område med normala inkomster. Då tror jag era barn får en mycket bättre uppväxt.
    Fast jag är inte säker på att de inte kommer att ha råd med det. Om TS och henns sambo tjänar över 40 000:- tillsammans och har en hyra på 3500:-... De kommer att ha en väldigt bra ekonomi, tror jag!

De kanske inte har råd med BARA sådana kläder, men några par jeans för x antal kronor kanske de har råd med. Dessutom, andra barn som bor där, i t ex hyreshusen i Mörbylund, var går de i skola och vad har de på sig för kläder?

Nej TS, flytta. Det är ju bara att sälja om ni inte trivs...
  • lillangel

Anonym (Lina) skrev 2008-08-13 15:02:56 följande:

Det beror kanske lite på var det är i Stocksund. Jag har bott (dock utan barn) i Mörbylund, det är ett lghsområde som vilket som helst tycker jag (=inte exklusivt men vi hade mkt trevliga grannar). Sen har jag bott inne i Stocksund i lgh mitt bland villorna också, det var ju lite annorlunda (positivt). Jag har som sagt ingen aning om hur det är för barn men Stocksund som område tycker jag är fantastiskt trevligt med natur, lugna vägar och vatten.Det finns väl en hel del lgh-områden där också, Mörby Centrum t.ex och Stocksunds torg eller minns jag fel? Har alla de barnen rika föräldrar?
    Ja men som jag skrev...då blir dom stämplade som "fattiga" så är stilen bland barn och ungdomar där.
  • lillangel

Anonym (mums) skrev 2008-08-13 17:31:08 följande:

Fast jag är inte säker på att de inte kommer att ha råd med det. Om TS och henns sambo tjänar över 40 000:- tillsammans och har en hyra på 3500:-... De kommer att ha en väldigt bra ekonomi, tror jag! De kanske inte har råd med BARA sådana kläder, men några par jeans för x antal kronor kanske de har råd med. Dessutom, andra barn som bor där, i t ex hyreshusen i Mörbylund, var går de i skola och vad har de på sig för kläder?Nej TS, flytta. Det är ju bara att sälja om ni inte trivs...
    ja och dom som bor i mörbylund blir inte omtyckta,,, viktigt för barn att bli de i sådana ställen som Danderyd...allt är ytligt!
Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?