• Anonym (Velig)

Bo i Danderyd som fattig?

Min man har ärvt en lägenhet i Danderyd utanför sthlm. Ett väldigt dyrt område.
    Lägenheten är jättefin och skulle gärna bo där men vi har ganska låg inkomst( vi är sjuksköterska och montör).
    Vi har två barn på 2 och 4 år och är orolig hur det kommer att bli sen när det börjar skolan och kommer va så mycket fattigare än de andra barnen. De allra flesta här omkring är ju så mycket rikare än oss. Så är rädd att barnen komemr att känna sig så utanför och i värsta fall bli mobbade.

Så jag vet int6e om vi ska flytta dit eller sälja lägenheten och köpa nåt i en mer "normalinkostkommun".

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-08-13 15:07:11 följande:
    Jag skulle inte flytta dit. tänk på barnen. De kommer aldrig kunna ha samma exklusiva jeans som sina vänner. Kanske inte ens ha råd med alla skolutflykter och resor som det ofta är på skolorna där.De kommer alltid känna sig mindre värda och utanför.Jag tycker ni ska sälja och flytta till ett område med normala inkomster. Då tror jag era barn får en mycket bättre uppväxt.
    Och själv har jag gått på en av Stockholms finare skolor med föräldrar som vid den tidpunkten tjänade något mer än medelsvensson. Mina klasskamrater hade sommarhus i Båstad och Frankrike och bar jeans för flera tusen. Trots det blev jag väl mottagen och har aldrig blivit retad eller tråkad för mina Lindexkläder och för vår slitna villa i stökiga Stockholmsförorten.

Alla överklassmännsikor är inte alls som du beskriver. Många är precis som alla andra, lika hjärtliga, vänliga och vänskapliga!
  • Anonym (stockholm)

Stocksund är ju långt ifrån de "dyraste" områdena i stockholm, och det är en trevlig blndning människor där....ger inte alls någon snobbig känsla tycker jag! Att Danderyd hamnar på "rik kommun-listan" tror jag beror på andra aspekter.....men det är ju en större fråga. I alla fall tycker jag det är en trevlig plats precis som många andra kommuner i stockholm!

Jag slår ett stort slag för en flytt dit, tillsammans med en positiv inställning!

Lycka till!

• Anonym (stockholm)

Jag måste säga att jag under mitt 32-åriga liv i stockholm säkert aldrig stött på problem med s.k. snobbighet pga att någon kommer från ett finare område..... Kan bero på att det är så stort och ingen lägger märke till märket på jeansen osv, ingen bryr sig..... Jag bor nu också i en kommun som anses som en av de "dyrare", men jag märker då ingen skillnad ALLS på folks attityder......

Så som sagt, utan förutfattade meningar och med en positiv inställning kommer man långt! Och ni kanske kommer stortrivas, vem vet!!

• snapdragon

Jag hade inte flyttat dit.

min f.d. sambo var uppvuxen i danderyd och det är ett hemskt ytligt och hårt klimat även för de rika barn som inte får ALLT.

han hade kompisar som jobbade natt och pluggade på dagen fast de var för unga för att jobba egentligen bara för att ha råd med rätt kläder för att kunna upprätthålla fasaden och inte hamna utanför och få utstå att alla ser ner på en.

• Styrbjörn

som uppvuxen i ett av stans tuffaste områden på 60- och 70-talet kan jag bara säga - FLYTTA DIT! Den miljö jag växte upp i var danande...men med lite otur kan man hamna riktigt snett. Det är dock resor bättre än wannabeeställen som de här områdena som ligger nära Stocksund och Daneryd(ingen nämnd) där nyrika plåtslagare hetsar ihjäl varandra med fetaste bilen, dyraste klockan, största poolen blabla...DOM ungarna ligger i märket för att bli typiska mobbare. I mer klassiska överklassmiljöer råder en helt annan anda.

För trots att jag är uppvuxen i betongen bor jag idag med mycket trevligt och opreteniöst folk inpå knuten.

• Anonym

har heller aldrig träffat så många kokainister som tiden jag umgicks med folk från de finare delarna av stan.

• snapdragon

fast det är lite annorlunda nu än på 60-70- talet skulle jag tro, det där låter för mig som är lite yngre helt obekant.

Styrbjörn skrev 2008-08-13 23:48:51 följande:
    som uppvuxen i ett av stans tuffaste områden på 60- och 70-talet kan jag bara säga - FLYTTA DIT! Den miljö jag växte upp i var danande...men med lite otur kan man hamna riktigt snett. Det är dock resor bättre än wannabeeställen som de här områdena som ligger nära Stocksund och Daneryd(ingen nämnd) där nyrika plåtslagare hetsar ihjäl varandra med fetaste bilen, dyraste klockan, största poolen blabla...DOM ungarna ligger i märket för att bli typiska mobbare. I mer klassiska överklassmiljöer råder en helt annan anda.För trots att jag är uppvuxen i betongen bor jag idag med mycket trevligt och opreteniöst folk inpå knuten.
  • Helle04

Jag skulle tänka på ett annat sätt. Ni har ett guldläge...vad är drömbostaden som ni alltid velat ha? Lägenhet i stan, eget hus nära naturen, stor lägenhet i förorten? Bo kvar i samma område och göra ngt kul för pengarna? Ja, jag vet inte vad ni drömt om men nu har ni chansen att förverkliga det. Ni behöver ju inte låsa fast er i att flytta till den ärvda lägenheten utan den kan ju omsättas till ngt annat som kanske till o med är bättre.

Trevliga och vettiga människor hittar du säkert överallt...och motsatsen också . Möjligtvis bör du fundera på vilka värderingar du överför på dina barn...och vilka potentiella problem det finns som du måste hantera. Är statusprylar viktiga? Hur stärker man självkänslan till att våga gå sin egen väg? etc etc. Men allt sådant måste man ju fundera på oavsett var man bor...möjligtvis är det så som du säger att det blir mer prylhets på vissa ställen än andra. Vill ni köra det racet eller våga vägra?

Oavsett...vad roligt att ni fått den här möjligheten!

• lillangel
    snapdragon skrev 2008-08-13 23:51:31 följande:
    fast det är lite annorlunda nu än på 60-70- talet skulle jag tro, det där låter för mig som är lite yngre helt obekant.
    hahahaha precis
  • Styrbjörn
    snapdragon skrev 2008-08-13 23:51:31 följande:
    Då missförstod du mig. Jag växter upp i ett tufft område men tyckte det var ok. Det var ju dock en jävla tur att det böev så bra som det blev med tanke på omgivningarna.

Idag när man är vuxen ser man ju kompisar som bor i wannabeeförorter(som jag kallade det) som lider av en jäkla statushets som jag inte tycker finns i mer renodlade gamla "fina" områden.

Folk har en tendens att blanda ihop nya och gamla pengar. Nyrika statusjägare är de värsta tycker jag..och den typen är inte den vanligaste i exvis Stocksund eller Danderyd...

Går väl att relatera till även om man är född på 80-talet?
Svar på tråden Bo i Danderyd som fattig?