Inlägg från: hilah |Visa alla inlägg
  • hilah

    Berätta för mig om Kabbalah

    Inom judendomen är kabbala en bok, en skrift - INGEN egen gruppering eller sekt. Man brukar allmänt säga att kabbala står för mysticismen i judendomen och att man borde vara minst 40 år och ha studerat Tora och Talmud i många år innan man ger sig på kabbalan, eftersom man måste ha en grund i realism och pragmatism innan man börjar studera mysticismen. Madonna-kabbalan har VÄLDIGT lite att göra med det som kabbala står för i judendomen. Hennes version är väl lite som en sekt, men snälla, blanda inte ihop det med judendomen!

  • hilah

    Emma Camilla skrev 2008-09-02 15:46:25 följande:


    Kvinnor får väl traditionellt sätt inte studera kabbala?
    Det stämmer, sådan har traditionen varit (eftersom kvinnor inte brukade studera Tora/Talmud på samma sätt som männen och därför inte hade samma grundkunskaper), men tiderna ändras och jag känner flera kvinnor som studerar kabbala. Det finns ingen lag som förbjuder detta och ju fler lärda kvinnor det finns, desto fler kvinnor kommer att studera kabbala.
  • hilah

    Venus von Willendorf skrev 2008-09-02 18:16:23 följande:


    Betyder det att det bara är judar som förbehålls rätten att studera kabbala då, på riktigt och ska man då dra slutsatsen att annat som kallas kabbala bara är inspirerat av den? Jag är verkligen tacksam för dina svar halley. Älskar att studera jämförande religion och har hittills bara lyckats ta mig igenom en introduktion till Talmud. Det är så sällan man får tillfälle att diskutera tro med judar.
    Bra fråga Jag tror inte att det rent halachiskt (halacha = den judiska lagen) finns något som talar emot att icke-judar studerar kabbala. Och om en icke-jude verkligen är insatt i våra skrifter, så tycker jag personligen inte att det är något som helst problem om hon/han även vill fördjupa sig i kabbala. Eftersom kabbala till stor del handlar om mysticism, så finns det väldigt mycket som kan tolkas på fel sätt - det är därför vi tycker det är så viktigt att man först studerar de andra skrifterna.
    Att bara plocka några spännande/mystiska citat från kabbala och göra det hela till en slags trendig sekt tycker jag verkligen förringar den visdom som egentligen ligger bakom den.
  • hilah

    Venus von Willendorf skrev 2008-09-03 08:53:52 följande:


    Det kan jag både förstå och hålla med om. Så hur kan en icke jude få större kunskap om judendom (tex med avsikt att tränga in i kabbalan) utan att behöva studera den som främmande religion för ickejudiska lärare? Har synagoger några aktiviteter för den som söker sig dit? Jag vet att de inte sysslar med mission, och jag tror att det gör det hela mycket svårare att bilda sig en uppfattning om själva tron. Jag har faktiskt bara stött på judiska representanter i interreligiösa sammanhang som andra samfund inbjudit till, och då är man som talare lite i underläge.
    Det kan vara svårt, det håller jag med om. Jag har faktiskt aldrig funderat över om aktiviteterna/kurserna i judiska församlingen är öppna för icke-judar eller ej. Vi går ju inte ut med sådan information, eftersom - som du säger - vi inte sysslar med mission och vi därför kan känna oss obekväma i "interreligiösa" sammanhang. Utomstående tolkar det säkert lätt som att vi är slutna och kanske ovälkommande och jag kan medge att vi nog är svåra att nå om någon är interesserad av att veta mer om hur vi lever. Jag tror också att det hänger ihop med det faktum att vår religion handlar mer om handlingar än om ren tro - dvs vi uttrycker vår tro i konkreta handlingar - och om man förklarar judendomens grund för någon utomstående så kommer det först och främst att handla om dessa handlingar och då känner vi (eller i alla fall jag) att det lätt kan låta som om "detta är den rätta vägen att leva" och vi tror att det endast är den rätta vägen för JUDAR, inte för andra folk och religioner. Andra religioner har funnit sina egna vägar.
    Om en icke-jude är interesserad av att lära sig mer, skulle jag föreslå vissa böcker eller kanske att läsa judaistik på universitetet (om den personen har möjlighet) eller att höra med en judisk församling om man får vara med på en g*dstjänst.

    Förresten, det är en fin historia du har i din presentation
Svar på tråden Berätta för mig om Kabbalah