• supra84

domningar i händerna

är gravid i vecka 31 vaknar på nätterna av att mina händer domnat bort har ingen känsel i dom nån annan som har samma problem vad kan det bero på mycket obehagligt är det

• Svar på tråden domningar i händerna
  • SaraSara

Jag domnar oxå bort i händerna (och fötterna), men mest på dagen. I mitt fall beror det nog på att de svullnar upp så mycket, ibland är fingrarna som tjocka korvar och jag kan knappt böja på dem :( Vilket inte är så lämpligt när man sitter vid en dator och jobbar hela dagarna. Blir en hel del lustiga felskrivningar :)

• supra84

fyyy låter inget vidare =( jag har knappt svullnat upp något men det är säkert därför dom gör så för mig med =)

• MammasälskadeMinna

Sådär gör mina också på nätterna. Undrar också varför det blir så..

• SifferLisa

I slutet av graviditeten fick jag också otroliga problem med att händerna domnade och värkte på nätterna. Jag kunde vara vaken flera timmar innan jag fick så mycket liv i händerna att jag kunde somna om och sedan vaknade jag efter 40 minuter och det var samma visa igen.

Jag kontaktade min barnmorska och läkare och fick diagnosen Karpaltunnelsyndrom.
    Jag blev sjukskriven och fick komma till sjukgymnast där jag fick hårda stödskenor som jag använde på natten och mjuka som jag använde på dagen.
    Skenorna hjälpte verkligen och alla besvär försvann när bebisen väl var ute.

Det finns hjälp att få.
    Lycka till Glad

• mysessan

hej är i v. 34 och vaknar om mornarna med bortdomnade fingrar, händer och i bland ända upp i axeln hualigen läskigt är det!!!

• emmgus

jag har jätte problem med domningar o extrem smärta.
    Ska till läkaren 1a men dom bm jag pratat med tror de kan va karpal tunnelsyndrom som tdyligen drabbar ca 25% gravida.. inget farligt men degör ont

• Hope4y

Hej, jag har 8 dagar kvar till BF (080901).

Jag är jättesvullen om händer och fötter och ffa höger hand domnar bort. Jag kan knappt använda den.

SifferLisa: hjälpte skenorna? Och kan man använda handen när man har dom på sig?

Tack för svar!

• ebbozz

jag hade precis så när jag var runt v 30. vaknade flera gånger varje natt... Försöker sova med raka armar, så man inte har böjd handled. domningarna har avtagit nu på slutet (går på övertid nu v. 42)

• SifferLisa
    Svar på #7
    Hope4y: Skenorna hjälpte verkligen.
    Skenorna som jag fick till natten var verkligen hårda och jag kunde inte göra någonting annat än sova med de på men jag vaknade inte en enda gång av domnade och värkande händer och armar sedan jag började med skenorna.
    De mjukare skenorna, som var mer som handledsskydd, var för dagtid och de använde jag alltid när jag körde bil eftersom mina händer domnade direkt när jag hade dem stilla.
    Det går alltså alldeles utmärkt att använda händerna med de mjukare handledsskydden.

Lycka till!
  • Hope4y

Tack för svar!!

Mitt problem är att fingrarna domnar när jag använder dom. Efter att tag börjar det värka upp i armen och mot armbågen. Vilar jag så går det över men det är inte min grej att bara sitta...

Jag ska ringa arbetsteapin imorgon och höra om man får komma.

• anna bäcklin

hej
    skönt å höra att skenorna hjälpt. själv ska jag till läkaren imorgon och hoppas på hjälp.
    sitter nu och skriver men lillfingrarna

• lillatuss74

hade också karpaltunnelsyndrom .
    fick först hård skena att ha på natten men sen även en mjuk att ha på dagen, så jag kunde arbeta.
    de hjälpte mig mycket.

• StormFlikka

har också domningar fast bara på vänster arm, men jag köpte skenan som finns på apoteket och hade på natten och den hjälpte direkt

• supra84

tack för alla svar skönt att veta vad det är får väl gå till doktorn om det ej ger med sig

Svar på tråden domningar i händerna