• Silent­Star
    Äldre 25 Aug 15:16
    7203 visningar
    17 svar
    17
    7203

    Hur farligt är passiv rökning när man är gravid?

    Jag är gravid i vecka 6, min pappa är storrökare, han försöker att sluta, men det går inte så bra som han hoppats.

    Jag har varit passiv rökare hela mitt liv, men nu när jag är gravid så vill jag inte andas in röken, plus att jag får jätteont i halsen (aldrig fått det förr).

    Min pappa har börjat röka i köket istället, men jag känner ändå röklukten. Hur farligt är detta för vårt barn? Vill ju inte sluta besöka pappa, plus att hela släkten röker också.

  • Svar på tråden Hur farligt är passiv rökning när man är gravid?
  • xenaa
    Äldre 25 Aug 15:19
    #1

    fy fan vad jobbigt!

    Ja det är ganska farligt då som passiv rökare får man i sig nästan lika mkt gift in i lungorna.

    Varför är det så svårt att röka i balkongen. det har jag aldrig fattat? jag menar inte bara för andras hälsa utan att kläder, hår , möbler luktar skit! och väggen blir gul. skitäckligt!

    <jag skulle säga till din pappa om jag var du, att om han vill se dig mera i hans lägenhet så kan han räka ute då du är där.


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • Pretty­blueey­es
    Äldre 25 Aug 15:21
    #2

    Min sambo röker alltid på balkongen och har alltid varit supernoga med att stänga så ingen rök kommer in. Sen när vi är ute så ser han alltid till att gå en bra bit ifrån mig innan han röker :)


  • Silent­Star
    Äldre 25 Aug 15:27
    #3

    ja ja gvet inte. jag har sagt att det är jobbigt och han har själv sagt att han ska sluta, men samtidigt så säger han att det är hans hus så han får röka där om han vill. Han har sagt att han ska börja röka på trappen, men vet inte om han kommer göra det. vill inte bestämma över honom, men samtidigt så vill jag ju kunna träffa honom utan fara för vårt barn


    xenaa skrev 2008-08-25 15:19:14 följande:
    fy fan vad jobbigt!Ja det är ganska farligt då som passiv rökare får man i sig nästan lika mkt gift in i lungorna.Varför är det så svårt att röka i balkongen. det har jag aldrig fattat? jag menar inte bara för andras hälsa utan att kläder, hår , möbler luktar skit! och väggen blir gul. skitäckligt!<jag skulle säga till din pappa om jag var du, att om han vill se dig mera i hans lägenhet så kan han räka ute då du är där.
  • Silent­Star
    Äldre 25 Aug 15:28
    #4

    Min papap är ganska tjurig..

    Får säga till honom igen, men jag känner mig dum ifall jag åker dit och sen säger att han inte får röka i sitt eget hus..


    Prettyblueeyes skrev 2008-08-25 15:21:42 följande:
    Min sambo röker alltid på balkongen och har alltid varit supernoga med att stänga så ingen rök kommer in. Sen när vi är ute så ser han alltid till att gå en bra bit ifrån mig innan han röker :)
  • xenaa
    Äldre 25 Aug 15:29
    #5
    SilentStar skrev 2008-08-25 15:27:17 följande:
    ja ja gvet inte. jag har sagt att det är jobbigt och han har själv sagt att han ska sluta, men samtidigt så säger han att det är hans hus så han får röka där om han vill. Han har sagt att han ska börja röka på trappen, men vet inte om han kommer göra det. vill inte bestämma över honom, men samtidigt så vill jag ju kunna träffa honom utan fara för vårt barn
    Fats du får tänka att din och ditt barn tar skada av detta och det är riktigt illa att din pappa inte tar hänsyn på det viset. jag menar OK det är hans hus, men ändå de finns de som inte gillar röken och samtidigt är det farligt att andas in. Jag menar det borde varke rökare ha i huvudet att ta hänsyn till folk som inte röker. Speciellt de som väntar barn.

    FÖrlåt men skulle jag vara du skulle jag inte träffa han hemma hos honom. skulle säga att om han ville träffa dig så får han komma till dig eller vara ute på stan.
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • susann­ah dean
    Äldre 25 Aug 15:30
    #6

    www.nymedicin.com/news/1998/06/12/Gravida_mammor_som_roker_skadar_allvarligt_sina_f.html

    Det räcker inte att bara röka utomhus. Nikotinet m.m. sätter sig i kläderna så de som röker bör helst byta kläder efter ciggen, eller ha en rökrock eller något plus att det är viktigt att de tvättar händerna och sköljer munnen efteråt.

  • susann­ah dean
    Äldre 25 Aug 15:30
    #7

    Vet inte exakt hur det påverkar passivt dock, men better safe than sorry.

  • Silent­Star
    Äldre 25 Aug 15:44
    #8

    Hm då hade jag inte fått träffa min pappa på 9 månader, så tjurig är han. Ska försöka få honom att sluta helt, man borde kunna peppa honom på nåt sätt förutom att säga "jag vill inte träffa dig mer"


    xenaa skrev 2008-08-25 15:29:24 följande:
    Fats du får tänka att din och ditt barn tar skada av detta och det är riktigt illa att din pappa inte tar hänsyn på det viset. jag menar OK det är hans hus, men ändå de finns de som inte gillar röken och samtidigt är det farligt att andas in. Jag menar det borde varke rökare ha i huvudet att ta hänsyn till folk som inte röker. Speciellt de som väntar barn.FÖrlåt men skulle jag vara du skulle jag inte träffa han hemma hos honom. skulle säga att om han ville träffa dig så får han komma till dig eller vara ute på stan.
  • Tussil­ago09
    Äldre 25 Aug 15:47
    #9
  • xenaa
    Äldre 25 Aug 15:52
    #10
    SilentStar skrev 2008-08-25 15:44:15 följande:
    Hm då hade jag inte fått träffa min pappa på 9 månader, så tjurig är han. Ska försöka få honom att sluta helt, man borde kunna peppa honom på nåt sätt förutom att säga "jag vill inte träffa dig mer"
    men grejen med det är att en rökare måst SJÄLV bestämma om denne ska sluta.

    tänk sen ska du vara med ditt barn i hans rökfyllda lägenhet??

    livsfarligt, plus äckligt.

    jag hade inte träffat han mer
    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • xenaa
    Äldre 25 Aug 15:54
    #11

    Ska tillägga en sak.
    Vi var nere hos min pappa i Spanien i 2 veckor. han och hans sambo röker båda, och inne. Hon röker mer än honom.

    När vi kom och jag såg att pappa tände en cigg, sa jag till han om han kunde röka i balkongen, främst för barnen som var där.

    Han blev lite sne men what the hell. han måste tänka på andra. speciellt på sina barnbarn.
    han vande sig att röka i balkongen.

    DET tycker jag är respekt!! Skulle han sagt att han vägrade gå ut . FINE, då hade vi nog inte stannat där heller-.


    ♥ Leo 2oo7-o6-22 ♥ - ♥ Bönan BF 2oo9-o2-26 ♥
  • Silent­Star
    Äldre 25 Aug 16:20
    #12

    tack :) ska visa den länken för min pappa.


    Tussilago09 skrev 2008-08-25 15:47:17 följande:
    www.niomanader.se/content.asp
  • Äldre 25 Aug 20:26
    #13

    Hej! jag har också var passiv rökare i hela mitt liv. Min mamma och min lillebror röker (jag bor fortf. hemma, men ska flytta hemifrån) . Och jag har ställt ultimatumet att jag kommer inte komma och hälsa på så länge dom röker inomhus. Så nu har båda två gjort ordning framsidan av huset och står ute och röker...vare sig det är 2 på natten lr 15 på dagen =D .För så mycket älskar dom väl sina barn och barnbarn så dom kan offra 5 minuter någon annanstans? För hur mysigt är det med en liten baby som luktar rök?

  • Silent­Star
    Äldre 25 Aug 20:46
    #14

    Ja, han har ju sagt att han ska börja röka på trappen utom hus "senare", men hur mkt senare vet jag inte...min ena bror röker också och hans flickvän, men de gör det iaf ut genom fönstret på hans rum så det stör inte mig


    Nostalgity skrev 2008-08-25 20:26:28 följande:
    Hej! jag har också var passiv rökare i hela mitt liv. Min mamma och min lillebror röker (jag bor fortf. hemma, men ska flytta hemifrån) . Och jag har ställt ultimatumet att jag kommer inte komma och hälsa på så länge dom röker inomhus. Så nu har båda två gjort ordning framsidan av huset och står ute och röker...vare sig det är 2 på natten lr 15 på dagen =D .För så mycket älskar dom väl sina barn och barnbarn så dom kan offra 5 minuter någon annanstans? För hur mysigt är det med en liten baby som luktar rök?
  • Mola
    Äldre 26 Aug 11:35
    #15

    Börjar han inte röka utomhus när du kommer hem med babyn får ni nog ses hemma hos dig :)
    Innan babyn är ute slutar han nog inte röka inomhus, men det kan väl inte vara så farligt om du är där då och då.

  • Silent­Star
    Äldre 26 Aug 11:47
    #16

    nej alltså jag är där ju inte varje dag, blir kanske ne gång i veckan. Jag TROR han kommer röka utomhus sen, men samtidigt så vill jag inte tvinga ut honom i regnet..vi sk till honom ikväll, får väl se vad han gör, eller så får jag gå ut varje gång han tänder en cigarett så kanske han fattar


    Mola skrev 2008-08-26 11:35:57 följande:
    Börjar han inte röka utomhus när du kommer hem med babyn får ni nog ses hemma hos dig :) Innan babyn är ute slutar han nog inte röka inomhus, men det kan väl inte vara så farligt om du är där då och då.
  • Äldre 26 Nov 13:10
    #17

    Hej, vänder mig hit då jag är lite orolig över min jobbsituation.

    Jag jobbar inom vården och är gravid i vecka 9 (8+4) . Vi åker till en brukare som röker väldigt mycket, han röker dock på sin lilla altan så passiv rökning kan man kanske inte kalla det på rak hand. Men det luktar hemskt mycket rök i hela hans lilla hus, vart man än är. Ibland kan man känna hur det börjar svida i halsen. Jag måste vistas där kanske 1 timme på förmiddagen och en timme på eftermiddagen.

    Finns det någon risk för mig och bebis?

Svar på tråden Hur farligt är passiv rökning när man är gravid?