• AnnanAnna

Högtider, hur löser ni detta?

Jag reagerar lite på att han kan tänka sig en jul utan dig men inte en jul utan exet?!?!?!
    Jag skulle förstå helt klart om han inte kunde tänka sig en jul utan barnen, det är ju deras högtid om man säger så... Men han har ju separerat från sitt ex, och ändå kan han inte tänka sig en jul utan henne?
    Det betyder att du får finna dig i att fira jul själv i framtiden eller att ni firar tillsammans med hans ex!?
    Nu drar jag det lite långt, men jag tycker faktiskt det låter som du blir lite utesluten där.

Jag vet många som separerar som firar jul, midsommar, går på skolavslutningar och kanske t.o.m. åker på semester tillsammans ändå, just för att de har barn tillsammans. Man gör "familjegrejer" ihop för att man fortfarande känner sig som familj.
    Men när en eller båda träffar en ny partner så brukar ju det där upphöra, då blir man ju familj med den nya personen och ens ex kanske fortfarande är familj, men inte den familj man lever med.

Visst kanske man kan ses mamma-pappa-barnen en stund på jul, men inte tycker jag man fortsätter fira som familj sådär när du finns med i bilden. Det blir ju jättekonstigt för dig!
    De absolut flesta jag vet firar som några skrivit här, vartannat år på jul och vartannat på juldagen eller nån liknande variant.

Svar på tråden Högtider, hur löser ni detta?