Är det dyrt att ta bort virus?
ja, som rubriken lyder. Om man lämnar in sin dator för att få den virus-sanerad, är sånt där dyrt??
ja, som rubriken lyder. Om man lämnar in sin dator för att få den virus-sanerad, är sånt där dyrt??
MEN!
Det där kan du själv göra.
Inte alls svårt. Inte ens kostsamt.
Det finns testversioner att ladda hem från nätet.
Tex.NOD32- finns på svenska.
www.NOD32.se
The twelves grandmother skrev 2008-08-29 21:08:12 följande:
Mia o Simon skrev 2008-08-29 21:21:50 följande:
Ca 2-3 timmars arbete med alla inställningar.
har du reklam och skit kanske du ska satsa på att köra spybot/ad-aware eller dylikt...
inte så dyrt men är lite underligt att folk inte är villiga att betala för att laga sin dator men om det gäller tvättmaskin eller liknande så är det sällan problem.
Jag kunde hjälpa dej. Men antagligen bor vi för långt ifrån varann.
Be om hjälp på www.eforum.idg.se. Underbarare ställe finns inte!
Kolla med malwarebytes anti-malware om det ligger något och lurar på datorn. Se till att den är uppdaterad innan du kör skanningen och då gärna en full skanning även om det tar eviga tider. Följ instruktionerna och starta om datorn om den ber dig göra det. nod32 är bra men just nu finns det skit som cirkulerar som är svårt att bli av med och som måste tas med flera program. Det kan dessutom vara så att man får köra flera gånger för att hitta allt.
Om man har riktigt stora problem och inte kan använda nätet ordentligt (tex inte komma in på sidor med info om virus och trojaner eller kunna ladda ner ovanstående program) så kan man bli tvungen att ladda ner anti-malware på en "frisk" dator och bränna på skiva och installera och köra från denna. Alla enheter som varit inkopplade (mp3-spelare, USB-minnen och dylikt) måste skannas innan de används för att de inte ska återinfektera datorn.
Sedan kan det vara en idé att avinstallera Java och återinstallera senaste versionen (offline-versionen, inte online-versionen och se till att inga andra program är igång samtidigt, koppla ur nätverkskabeln så att du inte ligger vidöppen mot nätet) och se till att man har senaste Flash-versionen också och dessutom se till att det inte går att göra en systemåterställning. Den ohyra jag tänker på kan ha ställt in en återställning som aktiveras efter ett tag som göra att de dyker upp som gubben i lådan igen.
JAg har huvudsakligen hand om virusrelaterade frågor på jobbet och virussanering och det är helt beroende på graden av infektion din dator har fått.
Jag själv kostar ca tusen kronor i timme och en "vanlig" virusrensning kan man göra själv såvida inte kritiska filer har blivit dupliserade eller korrupta.
Angående reklam är det med all sannorlikhet trojaner du har fått in och du bör använda dig av ett relativt nytt antitrojanprogram kalla SUPERAntispyware som har en hemsida med samma namn. (Jag får tyvärr inte posta länken).
Det är mer effektivt än exempelvis spybot search and destroy då det har inriktat sig på en större mängd ovanliga trojaner såsom Vundo exempelvis.
DET antitrojanprogrammet i stöd av ett antivirusprogram som exempelvis norton 360 ver 2.0 är superbt och håller det mesta skiten borta från dator.
Under en "virusrensning" bör du:
1: Inaktivera systemåterstälningen (Detta för att förhindra att datorn "backar upp" eventuella virus i registret och ingångar för trojaner i registret som dina antivirusprogram rensar bort)
2: kör antivirussökningarna både med adware och befintligt antivirus, (AVG för snåljåpen), och kompletta genomsökningar.
3: Starta om datorn och gå in i felsäkert läge genom att trycka F8 under uppstart och välj felsäkert läge UTAN nätverksstöd.
4: Kör kompletta antivirusskanningar i felsäkert läge också om dina antivirusprogramvaror har stöd för detta.
5: Starta om datorn och för att vara på den säkra sidan kan du
även göra en sökning till.
6: Aktivera systemåterställningen och ta en systemåterställningspunkt.
En vanlig virusrensning hos mig går loss på en tusenlapp. Men det har förekommit andra fall då det har varit så pass infekterat att man får fysiskt plocka bort disken, flasha om bios, återläsa information till en annan disk där varje fil parerar antiviruprogramvara och sedan en omformatering och tillbaka läsning av samma prosedur av informationen och sedan implementering i nya datorn. (Extremfall) och då kan det kosta uppemot 20.000:-.
///Robban